ARAÇ PROJE / TADİLATLAR | ||
Koltuk ekleme veya Çıkarma | Çeki Demiri Tadilatı | Proje Sayfaları |
Şasi tadilatı ve dönüşümler | Karavan | Yakıt Sistemi tadilat |
Okul Taşıtı ve Sürücü Kursu Araçları | Üst Yapı (Kasa/damper vb.) | Motor Tadilat |
Araçların Teknik Özellikleri | Araç inceleme yönergesi (yürürlük 2015) | Araç Proje Sunum 2013 |
Dingil İlavesi-Çikartılması, Lastik | AİTM Münferit Araç Uygunluk Belgesi | Araçların Teknik verileri |
Araç Proje Tüm Mevzuat *** ÖNEMLİ ARAÇTA YAPILAN TADİLATLAR 30 GÜN İÇİNDE RUHSATA İŞLETİLMELİDİR.*** | ||
ÖNEMLİ : 2/8/2013 tarihli ve 28726
sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 6495 sayılı Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde
Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun 13 üncü maddesi ile 2918
sayılı Karayolları Trafik Kanunun 3 üncü maddesinde yer alan “Otomobil”,
“Kamyonet”, “Otobüs”, “Motosiklet”, “Bisiklet” ve “Motorlu bisiklet”
tanımları değiştirilmiştir. Bu çerçevede, daha önce 15+1 ve 16+1 koltuklu araçlar “otobüs” olarak tanımlanırken, 6495 sayılı Kanunun 13 üncü maddesi gereğince 1/8/2013 tarihten itibaren “Minibüs” olarak değerlendirilecektir. Benzer şekilde; daha önce MARTOY ve AİTM Yönetmeliğine göre, M1 kategorisinde olan ancak 2918 sayılı Kanuna göre “Minibüs” olarak tanımlanan “sürücü dâhil en fazla 9 oturma yeri olan araçlar”, 6495 sayılı Kanun ile MARTOY ve AİTM Yönetmeliğindeki M1 kategorisine uygun hale getirilerek “otomobil” olarak tanımlanmıştır. Bu kapsamda, Bakanlığımızca 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun 29 uncu maddesine dayanılarak 28/11/2008 tarihli ve 27068 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan AİTM Yönetmeliğinin Ek-1’inin 7.1.1 maddesindeki “Minibüsler” tanımının 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunundaki tanımlara uygun olarak tekrar düzenlenmesi amacıyla çalışmalara başlanmıştır. | ||
ENGELLİ ARAÇ TADİLATI Özrü sağlık kuruluşları tarafından verilen rapor ile tespit edilen ve özür durumuna göre yapılan tadilat. Özürlü sürücüye göre yapılan araç tadilatı ve projesi, sağlık raporundaki özür durumuna uygun olmalıdır. İçişleri Bakanlığı’nın 16.07.2007 tarih ve 12315 sayılı 81 İl Valiliğine başlıklı yazısında; “H” sınıfı sürücü belgesi bulunan engellilerin özel tertibatlı motosiklet ve otomobiller dışında, sakatlıklarına uygun özel tertibat olması şartıyla azami yüklü kütlesi 4700 kg’ ı geçmeyen kapalı kasa, sürücü sırasından başka oturma yeri olan veya sürücü sırası dışında yanda pencereleri olan, motor silindir hacmi 2800 cm3 ü aşmayan eşya taşımaya mahsusu (kamyon N2 ve kamyonet – N1) taşıtları da kullanmalarında sakınca bulunmadığı özürlü taşıtı tadilatı için bu kapsamda yapılan müracaatlarda değerlendirmeye alınacaktır. Özürlülerin taşınması amacıyla kullanılacak M2 VE M3 sınıfı araçlarda 2.7.2004 tarihli ve 25510 sayılı Resmi Gazete’ de yayımlanan “Sürücü Koltuğuna İlave Olarak Sekizden Fazla Koltuğu Bulunan ve Yolcu Taşımak Amacıyla Kullanılan Araçların Özel Hükümleri” ile ilgili Tip Onay Yönetmeliği (2001/85/AT) veya ECE R 107 teknik düzenlemesinde belirtilen hükümlere uygun olmalıdır. Kamu ve sosyal hizmetlerde kullanılacak araçlar hariç; Özürlü taşıma araçları için, sağlık kurulu raporunda %90 ve üzeri özür oranı veya “araç ile taşınması uygundur” ibaresi aranacaktır. Özürlü Taşıma araçları için düzenlenen uygunluk belgesinin açıklama kısmına; “Araç sahibi malul ve engelli kişinin kanuni mümessili ile üçüncü dereceye kadar kan ve sihri hısımlardan bir sürücü veya noterce düzenlenmiş iş akdine bağlı olarak istihdam edilen bir sürücü tarafından kullanılması zorunlu olup, Özel Tüketim Vergisi ödenmeyen devri, satışı, hibesi, intifasının mülkiyeti muhafaza kaydıyla veya sair şekillerde adken devri, tasarruf şeklinde şerh düşülmesi gerekmektedir. Özel amaçlı M1 kategorisi araçlarda tekerlekli sandalye uygulamaları. Tekerlekli sandalye için ağırlık, yolcu dahil 100 kg, eğer elektrikli tekerlekli sandalye kullanılacaksa 250 kg olarak alınır. Bağlantılar Ek VII, 1.15, 1.19. 1.31 ile TS IOS 10542 uygulanır. Özürlü tadilatlarının TSE’ ce tasdik edilebilmesi ile tespit edilmesi için; bedensel özrün bulunması ve bu özrün sağlık kuruluşları tarafından verilen rapor ile tespit edilmesi ve özür durumuyla ilgili bir tadilatın olması gerekmektedir. Özürlü kişilerin sadece sol ayağında özrü olması durumunda (başka bir özrü yoksa) otomatik şanzumanlı araçların gaz ve fren pedallarının elle kumanda edilecek şekilde yapılan tadilatlarının projelerinin onaylanmayacaktır. Eğer araçta herhangi bir tadilat yoksa tadilat projesi aranmayacaktır. Yapılan tadilatlarda; -Araç özürlü tarafından kullanılıyorsa araç cinsi “özürlü aracı”, -Özürlü taşıyan araç ise araç cinsi “özürlü taşıma” aracı olarak isimlendirilecektir.Not:Engelliler için verilen sağlık raporlarında 1/1/2016 dan sonra takılacak tertibatın kodlarının yazacağı daha önce APGB dan gelen maille bildirilmiştir. | ||
FREN TEST RAPORU GEREKTİREN TADİLATLAR Araç üzerinde; Aracın tescil edilmesine kadar Tadilat Onay Süreci : 1. Müşteri, tadilatın test, proje ve tescil sürecini yönetecek Yetkili
Araç Proje Mühendisi ile temasa geçer. FREN SİSTEMİNİ DOĞRUDAN ETKİLEYEN
“TANIMLI” TADİLATLAR:
71/320/AT’ye göre Retarder
zorunlu değildir. Tip 2a testi kapsamındaki N3 çekici ve M3 otobüsler
MOTOR VE AKTARMA ORGANI DEĞİŞİMİ: Aracın hızını arttıracak veya
motorun kompresyon frenlemesini değiştirecek tadilat (yeni motor) MÜSAADE EDİLEN TADİLATLAR (AİTM EK IV Madde 4):
Kaynak: frenteknik.com | ||
71/320/AT ve ABS Zorunluluğu Kapsamı - 71/320/AT Mevzuatının devreye giriş tarihi 30 Temmuz
2004’tür .. (15 Temmuz 2003 tarihli Resmi Gazete Sayı 25169) | ||
TSE AİTM YÖNETMELİĞİ MÜSAADE EDİLEN TADİLATLAR UYGULAMA ESASLARI ARAÇ TADİLAT PROJELERĐN HAZIRLANMASINDA YARDIMCI
OLACAK YAYIN VE YÖNETMELİKLER : Bir aracın motor ve şasi değişikliği dışında kısmi komplelerinin aynı karakterdeki orijinalleri veya ana üreticinin onayladığı alternatifleri (tip onayı kapsamında bulunan) ile değiştirilmesi tadilat kapsamında değildir. Ancak Karayolları Trafik Kanununun 32 nci maddesi hükümleri saklıdır. Ekonomik ömrünü doldurması veya başka nedenlerle hurda olduğu saptanmış olan ve trafik kaydı silinmiş bulunan araçlara tadilat yapılamaz ve yeniden tescil edilemez. Tadilatı yapılacak aracın tadilatla ilgili aksam, teknik ünite veya sistemi “E” ve/veya “e” belgeli ise, belgelerinde o araca uygulanabileceği belirtilmiş ve montaj talimatı varsa, sadece montajı yapan firma Teknik Sorumlusunun uygunluk beyanı aranır. Projeye tabi olmayan tadilatlar; bu Ekin 4 üncü maddesinde yer alan tadilatlar dışında kalan ve tanıtma bildirimlerindeki özellikleri değiştirmeyen ve araçlarla ilgili kanun veya yönetmeliklerin sınırları içerisinde kalan tadilatlar için Ek V/D’ye göre sınırlı tadilat bildirimi düzenlenir ve Bakanlık veya yetkili kılacağı kuruluşa onaylattırılır. Onaylı nüshalardan biri Araç Muayene İstasyonuna verilir ve aracın trafiğe tescili için Karayolları Trafik Kanununun 32.nci maddesi uygulanır. Tadilat sırasında değişen veya ilave edilen kısımlar nedeniyle aracın aksam, sistem ve ayrı teknik üniteleri kapsamında değişiklik yapılması durumunda, yapılan değişiklik ve bu değişikliğin etkilediği sistemler, bu Yönetmeliğin Ek VII ve diğer ilgili hükümlerini karşılamalıdır. Yapılan tadilat aşağıda belirtilen tadilatların birden fazlasının kapsamına giriyorsa, her biri ayrı ayrı değerlendirilir. Teknik Servisler: TSE, İTÜ, YTÜ, TAMTEST, TÜS-SAB ve FRENTEKNİK ULAŞIM VE LOJİSTİK SİSTEMLERİ MERKEZİ BAŞKANLIĞIAdres: OFİM 100. Yıl Bulvarı No:99 Kat:2 Ostim/ANKARA ,-Tel: 0 312 592 50 12 -Fax: 0 312 592 50 13 Ulaşım ve Lojistik Kalite Yönetim Sistem Müdürlüğüü-Tel : 0 312 592 51 50 Ankara Araç Proje Müdürlüğü-Tel : 0 312 592 50 00 |