Karavan, Motokaravan ve Çeki Demiri (Çeki Kancası)

1-) Çeki demirinin ruhsata işletilmesi gerekli midir ? 
Aracınıza taktıracağınız çeki demirinin  E  belgeli , aracın markasına  ve modeline  uyumlu olması gerekmektedir.Çeki  demirli araçlarda  ruhsatta “çeki demiri  ifadesinin bulunması gerekmektedir. Marka ve modele uygun  çeki  demirinin  taktırılması  ve  en  uygun  yönlendirme  konusunda  aracın teknik servisine danışılmalıdır. Çeki  demirinin  ruhsata  işlenebilmesi  için  TSE onaylı    tadilat projesi gereklidir. Proje hazırlamaya araç proje yetki belgesine sahip  makine mühendisleri yetkilidir. Proje  onaylandıktan    muayeneye  girilir  ve  sonrasında  çeki   demiri  araç ruhsatına  işlenir.

2-) Karavan çekici araç yada motokaravanları kullanabilmek için ehliyet sınıfı ne olmalıdır ? 
750 kg. altındaki çekme karavanları ve 3,5 ton altındaki motokaravanları B sınıfı ehliyetinizle çekebilir / kullanabilirsiniz.
Karavan Çekici Araçlarda 750 kg

Motokaravanlarda 3500 kg altında ki azami yüklü ağırlıklarda B sınıfı ehliyetinizi ile kullanabilirsiniz  

3-) 750 kg. ve üzeri çekme karavan için ayrı bir ruhsat çıkarmak zorunlu mudur?
Karayolları  ve  Trafik  kanunlarına  göre  750 kg.  üstü ç ekme  karavaların çekicisi  olan aracın  plaka  ve  ruhsatına  vizeli  ayrı  bir ruhsatının olması gerekmektedir. Burada dikkat   edilmesi  gereken  husus   ileride  karavan  ya  da   çekicisi olan araç ayrı ayrı satılmak istendiğinde karavanın vizesini çekicisinden  ayırmak için karavanın tip onay belgesinin   isteniyor olmasıdır.

4-) 750 kg. ve üzeri karavan çekebilmek için ehliyetimi değiştirmem gerekir mi?
Karayolları  ve  Trafik  kanunlarına  göre  750 kg.  ve  üzeri  karavan çekebilmek  için  D
sınıfı   ehliyet  sahibi  olmanız  gerekir. 28.04.1997  tarihinden  önce  alınmış  E  sınıfı ehliyetiniz  varsa  bununla  da  kullanabilirsiniz.

 -6-)  Yasal olarak hangi tip araçlar motokaravan yapımına uygundur?
Yeni  trafik  yönetmeliğine  göre  şasesiz  araçların motokaravana dönüşümü mümkün değildir. Daha  ayrıntılı  olarak açıklamak  gerekirse  eski  uygulamalarda  görüldüğü üzere şasesi  olmayan  panelvan türü  araçların kaportaları  kesilerek  alkovanlı, entegre  ve semi-entegre  motokaravana dönüşümü mümkün değildir. Bu modeller  ancak çıplak şase kamyonet türü araçlar üzerine uygulanabilir.
Panelvanların  kaportası  kesilmeden   camper   tarzı  motokaravana dönüşümü ve ruhsatlandırılması  konusunda  bir  sıkıntı yoktur.
Panelvan  ve  kamyonet  tarzı  araçlar  dışında  tercihe   göre  minibüs, midibüs, otobüs ve hatta  kamyon  tarzı  araçlar  da  yapılacak  mevcut   düzenlemeye  göre  fazla koltukları sökülüp, projelendirilip ruhsata  işlenmek  suretiyle  motokaravana dönüşebilir.
Fazla  yolcu  kapasiteli  ve   ağırlığı  3,5  tondan  fazla  olan  araçların   B   sınıfı  ehliyetle kullanılamaması nedeniyle   bu   tür  araçlar  pratikte  fazla  tercih  edilmemektedir.

-7-) 5 yaşından  küçük   ticari araçlar motokaravana dönüşebilir mi?
Teknik  olarak  bu  uygulamanın  önünde   bir  engel  yoktur. Ancak  5  yaşından küçük ticari   araçlar  özel  kullanım amaçlı  motokaravana dönüştüğünde fatura bedeli üzerinden   %84  ÖTV   taahhuk ettirilir.
5 yaşından büyük araçlar ÖTV’den muaftır.  

Motokaravanların şehir içi kullanımı ve 1. köprüden geçişi serbest   midir ? Motokaravanlar  yolcu  taşıma ruhsatlı (M sınıfı)  araçlar olduğu  için  şehir  içi  kullanım ve 1. köprüden geçişleri serbesttir.