Şasi
Tadilatı Araç Projesi
AİTM yönetmeliği
hangi şasi tadilatlarına
müsaade etmektedir ?
1- Komple Şasinin
Değiştirilmesi :
Komple şasinin
veya araç tanıtım numarası
bölümü olan kısmının
yenisiyle değiştirilmesi
gereken durumlarda tadilat,
araç imalatçısının bu
konuda yetkilendirdiği
servis tarafından yapılır.
2- M
kategorisi aracın N
kategorisi bir araca
dönüştürülmesi :
Yapılacak
tadilatın projesi çizilir,
kasa ilave edilecek ise AİTM
yönetmeliğindeki üst yapı
ile ilgili hususlar
uygulanır.
Ayrıca
-
Dış gürültü
seviyesi70/157/AT
yönetmeliğine
veya ECE-R 51
düzenlemesine uygunluğu
tesvik edilmelidir.
-
Arkadan
çarpmaya karşı koruma ve
sıvı yakıt tankları
70/221/AT yönetmeliğine
veya ECE-R 34
düzenlemesine uygun
olmalıdır.
-
Geri görüş
düzeneklerinin araçlara
uygunluğu belgelenmeli
veya sayı ve
konumlarının 2003/97/AT
yönetmeliğine uygunluğu
kontrol edilmelidir.Üst
yapıların genişliğinin,
araç geri görüş
düzenekleri bakımından,
aracın tip onayında
öngörülen azami ve
asgari sınırlar içinde
kaldığı kontrol
edilmelidir. Üst yapı bu
sınırlar dışında
ise,geri görüş
düzeneklerinde yapılan
değişikliğin uygunluğu
yetkili teknik servisler
tarafından bir rapor ile
tevsik
edilmelidir.2003/97/AT
Yönetmeliği veya buna
eşdeğer ECE – R 46
Teknik Düzenlemesinin
güncel seviyesinden tip
onayına sahip olan
araçlarda bu madde
uygulanmaz.
-
FrenlerM, N
ve O kategorisi
araçlarda, frenler,
71/320/AT Yönetmeliği
veya ECE – R 13 veya R
13-H Teknik
Düzenlemesinin güncel
seviyesine göre
belgelenmiş olmalı veya
uygunluğu yetkili
teknik servisler
tarafından bir rapor ile
tevsik
edilmelidir.Asbestli
fren balataları
kullanılamaz.71/320/AT
Yönetmeliği veya ECE – R
13 veya R 13 – H teknik
düzenlemesinin güncel
seviyesinden tip
onayına sahip olan
araçlarda bu madde
uygulanmaz. Araçlarda
basınçlı hava tankları
varsa, 31/3/2002 tarihli
ve 24712 sayılı Resmi
Gazete’de yayımlanan
Basit Basınçlı Kaplar
Yönetmeliğine
(87/404/AT) göre CE
onaylı olmalıdır.
-
Aydınlatma
tesisatı- Motorlu
araçlar ve onların
römorklarında ancak
gerekli ve izin verilen
aydınlatma düzenleri
bulunabilir. Reflektör
ve benzeri gereçler de
aydınlatma düzenleri
sayılır. Aydınlatma
düzenleri kurallara
uygun olarak
yerleştirilmeli ve her
zaman çalışır durumda
olmalıdır.- Aydınlatma
düzenleri 76/756/AT
Yönetmeliğine veya buna
eşdeğer ECE – R 48
Teknik düzenlemesine
uygun olmalıdır.- Dış
aydınlatmada kullanılan
lambalar ve benzer
cihazlar tip onaylı
olmalıdır.
- Ön
taraftan kırmızı ışık,
arkadan ise geri vites
lambası dışında beyaz
ışık görülmemelidir
(Karayolları Trafik
Yönetmeliğinin izin
verdiği özel amaçlı
araçlar hariç).
- Dönüş
lambaları ve 4’lü uyarı
sistemi dışında
araçlarda dışardan
görülecek yanıp sönen
başka aydınlatma
bulunmayacaktır (bu
Ekin madde 1.20.6 ve
madde 1.20.7de
belirtilenler hariç).
- Mavi
renkli olarak yanıp
sönen geçiş üstünlüğü
ışıklı uyarı işaret
donatımı cankurtaran,
itfaiye,sivil savunma,
trafik ve genel zabıtaya
ait araçlar ile
Karayolları Genel
Müdürlüğünün sadece
trafik hizmetlerine
ayrılan araçları
dışındaki araçlarda
bulunmamalıdır (İtfaiye
ile trafik ve genel
zabıta kırmızı renkli
yanıp sönen lamba
kullanabilir). Bu
lambalar ECE – R 65
Teknik Düzenlemesine
göre tip onaylı
olmalıdır.
– Sarı
olarak yanıp sönen uyarı
düzenleri aşağıda işaret
edilen araçlardan
başkasına
konulmamalıdır;
- Kar
mücadelesi ve yol bakım
araçları,
- Kurtarma
araçları,
- Genişliği
2,6 m.yi aşan ve ilgili
kuruluşların izni ile
karayoluna çıkabilecek
araçlar,
- Tarım ve
orman traktörleri
Bu lambalar
ECE – R 65 Teknik
Düzenlemesine göre tip
onaylı olmalıdır.
- Motorlu
araçlarda ve bunların
römorklarında
(karavanlar dâhil),
boyuna kenarlar ve arka
kapakları üzerinde
yansıtıcı reflektörler
bulunabilir. Bu
yansıtıcılar, ECE – R
104 teknik düzenlemesine
uygun olmalıdır.
– Elle
kullanılan arama
projektörleri (en fazla
35 watt’lık beyaz ışık
veren bir arama
projektörü
kullanılabilir).
Projektörler için Trafik
Şube ve Bürolarından
müsaade almak
zorunludur.
- Araçlarda
ECE – R 48 teknik
düzenlemesinde
tanımlanmış ilave stop
lambası, kuyruk lambası
ve arka sinyal lambaları
bulunabilir.
– Üst yapı
nedeni ile ilave lamba
takılması veya
lambaların yerlerinin
değiştirilmesi gibi
sebeplerden aydınlatma
bakımından tip onayı
geçersiz olan araçların
uygunluğu kontrol
edilmeli veya teknik
servislere kontrol
ettirilmelidir.
- 76/756/AT
Yönetmeliği veya buna
eşdeğer ECE – R 48
Teknik Düzenlemesinin
güncel seviyesinden
onayına sahip araçlarda
bu madde uygulanmaz.
-
Yan koruma
çerçevesi- N2
, N3 , O3
ve O4
kategorisi Tam ve
Tamamlanmış araçlar
13/1/2002 tarihli ve
24639 sayılı Resmi
Gazete’de yayımlanan
Motorlu Araçların ve
Römorklarının Yan
Koruması (Yan
Koruyucular) İle İlgili
Tip Onayı Yönetmeliğini
(89/297/AT) karşılayacak
teknik donanıma sahip
olmalıdırlar. – Yan
koruma çerçeveleri, yarı
römork çekicileri,
tomruk gibi uzun malzeme
taşıyan ancak kasası
bulunmayan yarı
römorklar ve yapısı
itibarı ile yan koruma
çerçevesi takılamayan
araçlarda aranmaz.- Araç
boş, yürür vaziyetteyken
çerçevenin alt kenarı
yerden en fazla 550 mm,
üst kenarı ise , kasanın
alt kenarından en fazla
350 mm aşağıda
olacaktır. Ancak kasanın
alt kenarı yerden
1300mm.den daha yüksek
ise, yan koruma
çerçevesinin üst
kenarı, yerden en az
950mm yüksekte olabilir.
Kasanın alt kenarı, arka
tekerlek lastiklerin,
dış yüzeyinden geçen
düşey düzlemde ölçülür.
Bu düzlemin tespitinde,
lastiğin yere basan
bölümünde oluşan
şişkinlik dikkate
alınmaz.- Yan koruma
çerçevesinin dış yüzeyi
düzgün olacak, cıvatalı
bağlantı varsa, cıvata
başları yuvarlatılmış
olacaktır.
- Yan koruma
çerçevesinin
yerleştirilişi,
89/297/AT Yönetmeliğinde
belirtildiği şekilde
olacaktır.
- Yan koruma
çerçevesinin mukavemeti,
89/297/AT Yönetmeliğinde
istenen şartları
sağlamalıdır. Mukavemet
deneysel olarak
gösterilebileceği gibi
hesap yolu ile de
gösterilebilir.
- 89/297/AT
veya buna eşdeğer ECE –
R 73 Teknik
Düzenlemesinin güncel
seviyesinden onayına
sahip olan araçlarda bu
madde uygulanmaz.
-
Römork
Bağlantı
tertibatı-Araçlarda
kullanılan römork çekme
amaçlı bağlantı
tertibatı 94/20/AT
Yönetmeliğinin güncel
seviyesine şartları
karşılamalıdır.-Bağlantı
tertibatı tip onayına
sahip olmalıdır. Araç
ile bağlantısı deneysel
veya matematiksel yol
ile
doğrulanmalıdır. 94/20/AT
Yönetmeliği veya buna
eşdeğer ECE – R 55
Teknik Düzenlemesinin
güncel seviyesinden
onayına sahip araçlarda
bu madde uygulanmaz.
-
Ön koruma
çerçevesi- N2
ve N3
kategorisi araçlarda,
16/10/2003 tarih ve
25261 sayılı Resmi
Gazete’de yayımlanan
Motorlu Araçların Ön
Koruma Donanımları İle
İlgili Tip Onayı
Yönetmelik (2000/40/AT)
yürürlüğe girdiği
tarihten sonra bu madde
uygulanacaktır. N2G,
N3G
kategorileri ile, yapısı
itibarı ile uygulanması
mümkün olmayan damperli
kamyon, çöp kamyonu ve
benzer araçlar bu
maddenin kapsamı
dışındadır.- Bu araçlar
belirtilenden farklı bir
araca dönüştürülüyorsa
2000/40/AT Yönetmeliğini
sağlayan bir ön koruma
çerçevesi ile
donatılmalı ve tadilatı
onayı alınmalıdır.
3- N Kategorisi
Kapalı Kasa (Van, Panelvan)
Araçtan M kategorisine
dönüşüm,
-
Kapalı kasa
kamyon (van) veya
kamyonet (panelvan)
olarak imal edilen
araçların, yapısı
itibariyle uygun olması
halinde M2
veya M3
kategorisi yolcu aracına
dönüşümü Yük dağılım ve
koltuk yerleşimini
gösteren proje yapılır.
AİTM yönetmeliği Ek VII
madde 1.1, madde 1.9,
madde 1.44, madde
1.50’de belirtilen
şartlara uygunluğu
tevsik edilecektir
-
Kapalı kasa
kamyon (van) veya
kamyonet (panelvan)
olarak imal edilen
araçların, yapısı
itibariyle uygun olması
halinde M1
kategorisine dönüşüm.M1
kategorisi için
MARTOY’da belirtilen tüm
onaylar aranır. (Özel
amaçlı araçlar için
MARTOY’un Ek XI’i
uygulanır)
4- Çekiciden kamyona
dönüşüm
-
Şasi
tadilatı yapılmaması
durumunda, üst yapı için
AİTM Ek VIII ve araç
için AİTM Ek VII madde
1.3 ve madde 1.42
maddelerine uygunluğu
aranır.
Şasi
uzatıldığı takdirde,
tadilat, standartlara
veya araç üreticisinin
tavsiyelerine uygun
olmalı ve uygunluğu
tevsik edilmelidir.
Dönüş yeteneği uygun
olmalıdır.
Yukarıdakilere ilaveten,
AİTM Ek VII, madde 1.9
ve madde 1.20’ye uygun
olmalıdır.
5- Kamyonet veya
kamyondan yarı römork
çekiciye dönüşüm
Gücü müsait
olması kaydıyla kamyonet
veya kamyondan yarı römork
çekiciye dönüşümü.
Aracın şasi boyu
kısaltıldığı takdirde, işlem
standartlara veya araç
üreticisinin tavsiyelerine
ve Ek VII 1.20’ye uygun
olmalıdır.
Araç Kamyon
halindeyken, fren ve
elektrik donanımı römork
çekmeye uygun ise, yapılacak
tadilat esnasında oluşacak
değişikliklerin uygun olduğu
tesvik edilmelidir. Kamyon
halinde fren donanımı römork
çekmeye uygun değilse,
tadilatın Ek VII madde
1.9’a uygunluğu, onay
kuruluşunun görevlendirdiği
yetkili teknik servislerde
tüm fren testleri yapılarak
tevsik edilmelidir . Römork
için hazırlanacak aydınlatma
donanımı da Ek VII 1.20’ye
uygun olmalıdır.
Takılacak
beşinci teker, 5/1/2002
tarihli ve 24631 sayılı
Resmi Gazete’de yayımlanan
Motorlu Araçlar ve
Römorklarının Mekanik
Bağlantı Tertibatları ve
Bunların Araçlara
Yerleştirilmesi İle İlgili
Tip Onayı Yönetmeliği
(94/20/AT) veya ECE R 55
onaylı olmalıdır. Şasiye
bağlantısı ana araç
üreticisi veya beşinci teker
üreticisinin talimatına göre
yapılır.