ARAÇ KOLTUK EKLEME VEYA ÇIKARMA
Koltuk İlavesi ve Çıkarılması (Ek-Tamim)
Araç koltuk ekleme araç projelerinde tip onay belgesi ile yapılan araç tadilat projelerinde araç versiyon ve varyantın tip onay belgesine uygun alması gerekmektedir. Araç tip onay belgesi ile aracın varyant ve verisonu uymuyorsa koltuk ekleme tadilat işlemi yapılmamaktadır.
KANGO 4+1 KİŞİLİK YANDAN FORD CONNECT 4+1 KİŞİ YANDAN
CAMLI ÇİFT SIRA KOLTUKLU CAMLI ÇİFT SIRA KOLTUKLU
YAPILABİLEN TADİLATLARDAN BAZILARI
1... Renault Kango 2 Kişilik Kamyonete Koltuk Eklenerek 4+1 Yandan Camlı Çift Sıra Koltuklu Kamyonete Araç Tadilat Proje Çizilmesi.. Araç trafiğe çıkış tarihi itibari ile 5 yılı dolduran araçlara koltuk eklenmesi durumunda ötv vergisi çıkmamaktadır. Beş yılı doldurmayan araçlara % 11 ötv farkı ödemek zorundadırlar..
2... Ford Connect 2 Kişilik Kamyonete 3 Kişilik Koltuk Eklenerek, 4+1 Kişilik Yandan Camlı Çift Sıra Koltuklu Kamyonete Proje Çizilmesi, Ford Fiesta 2 kişilik kamyonet araca 2 kişilik koltuk ekleyerek 4 kişilik yandan camlı çift sıra koltuklu kamyonete tadilat yapılması..
3... Fiat Doblo 2 Kişilik Kamyonet Araca 3 Kişilik Koltuk Eklenerek, 4+1 Kişilik Yandan Camlı Çift Sıra Koltuklu Kamyonete Tadilat..
4... Opel Combo 2 Kişilik Kamyonet Araca 3 Koltuk Eklenerek 4+1 Kişilik Yandan Camlı Çift Sıra Koltuklu Kamyonete Araç Tadilatı
6... Peugeot 206 Panelvan, Ford Fiesta Panelvan 2 Kişilik Araçları, 4 Kişilik Yandan Camlı Çift Sıra Koltuklu Kamyonete Dönüştürülme Tadilat
KOLTUK İLAVESİ ESASLARI
Araçta ulaşılabilir koltuk bağlantı yerleri varsa, koltuk basit bir şekilde bağlanabiliyorsa, aracın koltuk kapasitesi azami bağlantı sayısı kadardır. Yerinden sökülmüş koltuk, koltuk çıkartma anlamını taşımaz. Ulaşılabilir koltuk bağlantılarının tanımı MARTOY‟un Ek II Kısım C‟de yer almaktadır.
Koltuk bağlantıları, kaynak vb. kalıcı yöntemler ile tekrar bağlanamayacak biçimde tadil edilirse koltuk çıkartılmış kabul edilir.
Koltuk ilavesinde, bütün kategorilerde bağlantıların bu Yönetmeliğin ekinde yer alan Ek VII madde 1.15, ayrıca emniyet kemeri bakımından madde 1.19, madde 1.31‟e uygun olması aranır. M2 ve M3 kategorileri ayrıca Ek VII madde 1.50‟ye uygun olmalıdır. Koltukların bağlandığı raylarda, koltuk çıkartılması durumunda kesme, kaynak vb. herhangi bir işlem yapılmasına gerek yoktur.
Nasıl bağlantı veya söküm yapıldıysa rapora yazılacak, bağlantı detay resimleri ve montaj talimatı rapora eklenecek.
Uygunluk belgesi tarihi 13/02/2009 tarihinden önce olan M2-M3 kategorisi araçlara yapılan koltuk tadilatlarında 2001/85/AT Yönetmeliğine uygunluğunun aranmasına gerek yoktur. Yapılan tadilat kategori ve/veya sınıf değişikliği içeriyorsa, yeni kategorisinin ve/veya sınıfının tüm şartlara uygunluğunu belgelendirmeli veya yetkili teknik servis raporuyla tevsik etmelidir.
Bu tadilatın uygunluğu yetki belgeli mühendis tarafından raporlandırılmalıdır.
1- N Kategorisi Araçların Tadil ile M2-M3 Kategorisine Dönüşümünde AİTM Yönetmeliği EK VII‟ nin ilgili tüm maddeleri aranır.
2- 13/02/2009 Tarihinden Sonra Üretilen M2-M3 Kategorisi Araçlarda Yapılan Koltuk Tadilatları:
a) AiTM 1.50 maddesi kararlılık ve devrilme dayanımı hususları hariç diğer şartları aranır.
b) Koltuk veya emniyet kemeri tadilatı var ise AİTM ilgili madde şartları aranır.
3- 13.02.2009 tarihinden önce tescil edilen M2-M3 Kategorisi Araçlarda Sınıf ve/veya kategori değişikliği yoksa yapılan koltuk tadilatlarında
a) Ek VII- Madde 1.50.1.1 (Yük hesabı) aranacaktır.
b) ”E” veya “e” onaylı emniyet kemeri kullanılması kaydı ile bağlantı testleri istenmeyecektir.
c) Koltuk değişmesi veya ilavesi durumunda koltukların “E” veya “e” onaylı olması kaydı ile koltuğun bağlantı detayları projesinde verilecek ve uygunluğu kontrol edilecek olup ayrıca koltuk bağlantı testi aranmayacaktır.
Kapalı Kasa/Panelvan N Kategorisi Araçlar ile ilgili Hususlar
1- 01.01.2009 tarihinden önce tescil edilmiş araçlarda koltuk ve emniyet kemeri tadilatında:
a) ”E” veya “e” Onaylı (veya temel araç üreticisi tarafından imal edilen) koltuk ve emniyet kemeri kullanılması kaydı ile bağlantı testleri aranmayacaktır.
b) Yönetmeliğin diğer ilgili hususları aranacaktır.
2- 01.01.2009 tarihinden sonra üretilen, tescil edilen veya tescil edilmeyen araçlarda koltuk ve emniyet kemeri tadilatında:
a) “E” veya “e” onaylı emniyet kemeri kullanılması zorunlu olup bağlantı testleri aranacaktır.
b) Koltuk değişmesi veya ilavesi durumunda koltukların “E” veya “e” onaylı (veya temel araç ureticisi tarafından imal edilmiş) olması zorunlu olup, koltuğun bağlantı detayları projesinde verilecek ve uygunluğu kontrol edilecek olup ayrıca koltuk bağlantı testi aranmayacaktır.
M2 ve M3 Kategorisi Otobüslerin Koltuk Çıkarılarak Minibüse Tadilatı ile ilgili Hususlar
M2 ve M3 kategorisi otobüslerde AĠTM Yönetmeliğinde belirtilen şartları sağlaması kaydıyla koltuk çıkarılması tadilatının yapılmasında, araçların minibüse dönüştürülmesinde sakınca bulunmamaktadır.
1.50.1 (Değişik:RG-30/11/2010-27771) M2 ve M3 kategorisi araçlara ait hükümler aşağıda verilmiştir.
2001/85/AT Yönetmeliğinin geçici 1 inci maddesinde belirtilen 13/2/2009 tarihine kadar imal edilen araçların tadilatında aşağıdaki maddeler aranır. Anılan tarihten sonra imal edilen araçların tadilatında ise 2001/85/AT Yönetmeliğinin hükümleri uygulanır.
1.50.1.1 - Sınıf I ve sınıf A’ya ait otobüsler ile ve minibüslerde yolcu başına ağırlık 68 Kg’dır. Sınıf II, III ve sınıf B’ye ait otobüslerde, yolcu başına ağırlık 71 Kg olup, bu değere 3 Kg’lık el bagajı dahildir. Sınıf II’ye ait bir aracın Sınıf I için kullanılmasına müsaade edilmesi halinde, bagaj ağırlığı dikkate alınmaz. Bagaj yükü, “m3” olarak verilen bagaj bölmesi hacminin, “Kg” olarak 100 katından aşağı olamaz. Araç tavanında bagaj taşıma yeri olması halinde, bagaj bu yerin her m2’si için 75 Kg kabul edilir. Aracın üzerinde bagaj yerlerinin tayininde aracın dengesi ve emniyeti göz önünde tutulmalıdır. Okul araçlarında taşınan çocuklar için ağırlık (el bagajı dâhil) 50 Kg alınır. Bu suretle hesaplanacak yolcu adedi (Yolcu Ağırlığı ve Bagaj + Aracın yüksüz ağırlığı = Azami Yüklü Ağırlık) eşitliğini sağlayacak şekilde aracın yapısını sınırlayan şartları geçmemelidir. Sınıf I ve sınıf A’ya ait otobüslerde yolcu başına ayakta durma alanı 0,125 m2dir. Sınıf II otobüslerde ise bu ölçü 0,150 m2dir.
1.50.1.2- Otobüslerde yalnız yolcu ve yolcuya ait kişisel eşyalar taşınabilir.
1.50.1.3- Ayakta durma yerlerinde gerekli tutunma yerleri bulunmalıdır. Ayakta durma yerlerinde aracın yan veya arka duvarlarından koltuklarla ayrılmamış yerlerde, yerden80 cm ile150 cm yükseklikte duvarlara paralel takılmış yatay tutunma boruları konulmalıdır
1.50.1.4- Oturulacak ve varsa ayakta durabilecek yer adedi, görülecek bir yere yazılmalıdır.
1.50.1.5- Yolcu araçlarında ayakta durulan yerlerde asgari aşağıdaki şartlar dikkate alınmalıdır:
1.50.1.5.1- Aşağıda belirtilen yerlerde ayakta durulmaz veya oturulamaz;
1.50.1.5.1.1- Koltuk minderinin ön kenarın ile 300 mm önü arasındaki yerlerde ayakta durulmaz.
1.50.1.5.1.2- Sürücü ve hizmetlilere ayrılmış yerlerde oturulamaz.
1.50.1.5.1.3- Ayakta durulan yerlerdeki çamurluklarda ve motor üst örtüsünde oturulamaz.
1.50.1.5.1.4- Giriş ve çıkış basamaklarında ayakta durulmaz ve oturulamaz.
1.50.1.5.1.5- Düşey yüksekliği 190 cm’den az olan yerlerde ayakta durulamaz
1.50.2 - Oturma yerleri
Araçlarda oturma yerleri ile şartlar aşağıda belirtilmiştir.
1.50.2.1-Oturma yerleri yükseklik ve esneklik gibi hususlarda yolcuların rahatça oturmasını sağlayacak nitelikte olacaktır. Ancak, Sınıf I ve sınıf A’ya ait otobüste esneklik şart değildir.
1.50.2.2- Otobüs ve minibüslerde koltuk ölçüleri, bir kişiye düşen koltuğun ortasından geçen dik düzleme olan uzaklıkları koltuk boş iken vermektedir (bu Ekin Şekil 3a/b, Şekil 4 ve Şekil 5). Koltuk sırt yüksekliği, oturma düzleminin orta ekseninden itibaren sırtın kendi düzlemine paralel ölçümünde50 cm.den az olamaz. Bu ölçüye koltuk arkalığında bulunan el tutamakları dâhildir.
Sıkıştırılmamış koltuk minderinin asgari derinliği Sınıf I , A ve B araçlarda350 mm, Sınıf II ve III araçlarda400 mmolmalıdır. Sıkıştırılmamış koltuk minderinin zemine göre yüksekliği zemin ile koltuk minderinin ön üst yüzeyine teğet yatay düzlem arasındaki mesafe 400 ile500 mmolacak şekilde olmalıdır. Ancak, tekerlek çıkıntısı ve motor bölümü üzerinde350 mmden az olmamak kaydıyla bu yükseklik azaltılabilir.
1.50.2.3- (Mülga:RG-30/11/2010-27771)
1.50.2.4- Koltuklara arkalıkların tespiti, her türlü çalışma şartlarından doğacak kuvvetleri karşılayabilecek şekilde olmalıdır. Arkalıkların üst kenarları ani bir frenlemede arka sırada oturanları yaralamayacak tarzda şekillendirilmelidir. Bununla birlikte şehir içi otobüslerinde arkalık üst kenarı tamamen tutunma borulu yapılabilir.
1.50.3 - Yolcu aracı içindeki geçit koridorları
Yolcu aracı içindeki geçit koridorları ile ilgili şartlar aşağıda verilmiştir.
1.50.3.1- Yolcu adedi 26 (dâhil) kişiye kadar olan otobüs ile minibüslerde, giriş çıkış basamaklarına kadar en az 30 cm’lik bir ara geçit bulunmalıdır (taban seviyesi üzerine çıkan motor örtüsünün çevresi hariç ).
1.50.3.2- Yolcu adedi 26 kişinin üzerinde olan otobüslerde giriş çıkış basamaklarına kadar geçit, bu Ekin Şekil 2’de ölçüleri verilen aynı eksenli, ters kesik koni ile silindirden oluşan bir modelin geçmesini sağlamalıdır (taban seviyesi üzerine çıkan motor örtüsünün çevresi hariç). Sınıf III’e ait otobüste koridorun bir tarafındaki veya her iki tarafındaki koltuklar yana doğru açılabilir.
Bu durumda koltuklar koridorda duran bir kişi tarafından kolayca ulaşılabilecek bir düzenle normal duruma getirilebilmeli ve koltuklar açılmış haldeyken A ölçüsü22 cmolan modelin geçmesini sağlamalıdır.
Motoru arkada olan otobüslerde arka dingilin150 cmönünden itibaren araç arkasına doğru olmak üzere H ölçüsü en az 180 olmalıdır. Geri kalan bölgede H ölçüsü en az190 cmolmalıdır. Mafsallı otobüslerde yukarıda bahsedilen model, aracın mafsallı kısmından engellenmeden geçebilmelidir.
Körük dâhil mafsalın hiç bir parçası geçide sarkmamalıdır. Çift katlı otobüslerde, birinci katın tavan yüksekliği en az 180cm ve ikinci katın tavan yüksekliği en az 168cm olmalıdır. Arka dingil (birden fazla arka dingilli araçlarda arka dingillerin en öndeki) arka merkezine doğru1500 mm mesafede yerleştirilmiş bir enine düşey düzlemin arkasına doğru alt kat geçit koridorunun herhangi bir kısmında 1800 mm’den 1680 mm’ye; Ön dingilin merkez hattının önünde ve arkasında800 mm mesafede yerleştirilmiş iki enine düşey düzlemin arasında bulunan geçit koridorunun herhangi bir kısmındaki ön dingile doğru yerleştirilmiş bir servis kapısında 1800 mm’den 1770 mm’ye inebilir.
H = 400/500 mm (*)
(*) Tekerlek davlumbazı ve motor bölümü üstünde 350 mm
K = en az350 mm(**)
(**) Sınıf II ve Sınıf III araçlarda400 mm
K ve H ölçüleri koltuk orta ekseninden ölçülür.
1.50.3.3- Yolcu araçlarının koridorlarında bir veya birden fazla basamak yapılabilir. Basamakların genişliği basamakların üstündeki koridorun genişliğinden daha dar olamaz.
1.50.3.4- Yolcu adedi 15 ile 22 kişiye kadar olan (22 kişi dâhil) otobüslerin ayakta yolcu taşımayanlarında (sınıf B) tavan yüksekliği en az150 cm olmalıdır.
1.50.4 - Araçlarda sürücü yeri ve sürücü koltuğu
Araçlarda sürücü yeri ve sürücü koltuğu ile ilgili şartlar aşağıda verilmiştir.
1.50.4.1- Sürücü yerindeki tüm kumanda düzenleri, sürücü vücut konumunun önemli değişikliklerine neden olmadan güvenle ve kolay kullanılmak üzere şekillendirilmiş ve yerleştirilmiş olmalıdır. Bütün hava koşullarında sürücüye yeteri kadar görüş alanı sağlanmış olmalıdır.
1.50.4.2- Sınıf I ve II’ye ait otobüslerde sürücünün sağ veya solunda görüşünü azaltabilecek ayakta durma ve oturma yeri bulunmamalıdır. Yalnız hizmetli personele ayrılmak ve bir etiketle üzerinde belirtilmek üzere Sınıf III’e ait otobüslerde sürücü koltuğunun yanında 1 veya 2 kişilik oturma yeri bulunabilir.
1.50.4.3- Sürücü koltuğu, aracı güvenle idare edebilecek şekilde yerleştirilmelidir. Sürücü yeri genişliği, yaklaşık olarak dirsek yüksekliğinde ve en az60 cm olmalıdır. Sürücü koltuğu oturma yeri genişliği en az43 cm ve sürücü koltuğu oturma yeri derinliği en az40 cm olmalıdır.
1.50.5 - Isıtma ve havalandırma
Araçlarda kapalı sürücü yerleri ile yolcu taşınan yerlerde, yeteri kadar ısıtma ve havalandırma sağlanmış olmalıdır.
1.50.6 - Yolcu aracının iniş-biniş yerleri ve tabanı
Yolcu aracının iniş-biniş yerleri ile tabanı ile ilgili şartlar aşağıda verilmiştir.
1.50.6.1- Aracın iniş ve biniş yerleri, rahat ve güvenle iniş-binişi sağlayacak biçimde şekillendirilmelidir.
1.50.6.2- Kapılarda, birden fazla basamak yapılabilir. Basamak ölçüleri Şekil 6’da belirtildiği gibi olmalıdır. Bu ölçüler yüksekliklerde üst sınır, derinliklerde ise alt sınırdır.
1.50.6.4- Araç durma düzleminden en alt basamağa olan yükseklik, yüksüz araçta ölçülmelidir. Fazla basamak olması halinde birinci basamak (en alt basamak) yüzeyi ikinci basamak yüzeyinin dik projeksiyonunun10 cm içine girebilir.
1.50.6.5- Aracın taban döşemesi yolcuların kaymasına karşı yeteri kadar güvenli olmalıdır.
1.50.6.6- Yolcu araçlarında, kapı girişlerindeki basamakta, yolcu sayısı 26 kişinin üzerinde olan araçlarda40 cm, diğerlerinde30 cm.lik bir geçit yapılmalıdır. Koltuk varsa koltuk hareket ettirilerek bu ölçüler sağlanabilmelidir.
1.50.7 - Araçlar için kapılar
Araçlarda kapılar için şartlar aşağıda verilmiştir.
1.50.7.1- Kapılar ve kilitleri, kapanış ve açılış anında rahatsız edici gürültü yapmamalıdır.
1.50.7.2- Kapı kilitleri beklenmedik anda açılmaya imkan vermemelidir.
1.50.7.3- Araçların dönerek açılan kapılarının menteşeleri, aracın gidiş yönüne göre, (katlanarak veya otomatik olarak dışa açılan hariç) kapının ön kenarında bulunmalıdır. Tehlike anında kapılar yetişkin bir kimse tarafından açılabilmelidir.
1.50.7.4- Otobüs ile 8’dn fazla yolcu taşıyan minibüslerde biniş ve iniş kapıları, aracın sağ tarafında ve/veya arkasında yapılmalıdır. Kapı açıldığında asgari65 cm genişliğinde bir geçiş sağlanmalıdır. İki kapılı otobüslerde, kapılardan bir tanesi aracın ilk yarısında diğeri ikinci yarısında bulunmalıdır. Bu iki kapının düşey orta ekseni arasındaki yatay uzaklık, araç boyunun %40’ından az olamaz. Kapı açıldığında en az120 cm genişliğinde bir geçiş sağlayan kapı çift kapı sayılır.
1.50.7.5- Bir araçta, en az iki adet kapı bulunmalıdır. Bu kapıların ikisi de servis kapısı olmalı veya bir adedi servis kapısı, bir adedi de acil çıkış kapısı olabilir.
Gerekli olan servis kapılarının ‘en az’ sayısı, aşağıdaki gibi olmalıdır:
Yolcu sayısı |
Servis kapılarının sayısı |
||
Sınıf I ve A |
Sınıf II |
Sınıf III ve B |
|
9 – 45 46 – 70 71 – 100 > 100 |
1 2 3 4 |
1 1 2 3 |
1 1 1 1 |
1.50.7.5.1- Bir körüklü aracın her bir bağımsız bölümünde en az bir servis kapısı olmak zorundadır. Sınıf I körüklü aracın ön arabasında en az iki servis kapısı olmak zorundadır.
1.50.7.6- Mafsallı otobüslerde mafsalla birbirine bağlanan birimler ayrı ve her birinde kapı sayısı bu Ekin madde 1.50.7.5’e göre olmalıdır.
1.50.7.7- Sürücü bölmesine yolcu bölmesinden girilemeyen otobüs ile minibüslerde, bu Ekin madde 1.50.7.5’de verilen kapılara ek olarak, sürücü için bir kapı daha bulunmalıdır. Bunun dışında aracın sol tarafında bulunacak kapılar biniş ve iniş için kullanılamaz.
1.50.7.8- Biletçisiz Sınıf I ve sınıf A’ya ait 14’den fazla yolcu taşıyan otobüslerde iniş-biniş yerleri sürücünün oturduğu yerden yolcuların iniş ve binişlerini görebileceği şekilde olmalıdır. Kapılar sürücünün oturduğu yerden açılıp kapanabilmelidir. Kapıların açık veya tam kapalı olduğu, sürücüye optik ve/veya akustik sinyallerle iletilmelidir.
1.50.7.9- Kapılar seyir esnasında kapalı kalmalıdır.
1.50.7.10- Kapıların açılma açıları tehlikesiz binme ve inmeyi sağlayacak kadar geniş olmalıdır. Açılma halinde bu Ekin madde 1.50.7.4’teki ölçü koşullarını sağlamalıdır.
1.50.7.11- Kapıları kapatmak kolay olmalı, tekerlek göbeği ve yanağı basamak olarak kullanılmamalıdır. Basamaklarda ayak kaymasına karşı önlem alınmış olmalıdır.
1.50.8 - Otobüslerde güvenlik çıkışları
Otobüslerde güvenlik çıkışları ile ilgili şartlar aşağıda verilmiştir.
1.50.8.1- Tehlike durumunda insan tahliyesinde kullanılabilecek kapı, pencere ve kapak gibi çıkış yerlerine “Güvenlik Çıkışı” denir. Kapı çıkışları en az43 cm genişlikte, pencere ve kapaklar en az 60 x43 cm veya50 cm çapında daire şeklinde olurlar. En az 120 x43 cm ölçülerinde olan pencere veya kapaklar çift çıkış sayılırlar. 1.50.7.4’teki çift kapılar da iki güvenlik çıkışı sayılır. Güvenlik çıkışları kolayca ve çabuk açılabilir veya kırılabilir veyahut yok edilebilir olmalıdır. bu Ekin madde 1.50.7.5’teki kapıların her biri bir güvenlik çıkışı sayılır.
1.50.8.2- Otobüslerdeki güvenlik çıkışlarının (varsa tavandaki çıkışlar hariç) toplam sayısı aşağıdadır:
Yolcu Adedi En Az Güvenlik Çıkışı
(Sürücü hariç) Toplam Sayısı
14-26 arasında 3
26-50 arasında 4
51-70 arasında 5
70’den fazla 6
1.50.8.3- Bu Ekin madde 1.50.7.4’teki geçen kapılar, aracın yalnız sağ yanında iseler, sol yanında da aynı miktarda güvenlik çıkışı yapılmalıdır.
1.50.8.4- Kapı ve güvenlik çıkışları, aracın iki tarafına mümkün olduğunca eşit bir şekilde dağılmalıdır.
1.50.8.5- Normal olarak kullanılan kapıların dışındaki güvenlik çıkışlarının üzerine “Güvenlik Çıkışı” yazısı konulmalıdır. Pencere halindeki güvenlik çıkışlarının yanında kırma çekici bulundurulur.
1.50.8.6- Açılabilen camlar kolay ve emniyetli olarak açılıp kapanabilmelidir. Okul araçlarında öğrencilerin kolayca yetişebileceği camlar, sabit veya sabitleştirilmiş olmalıdır.
1.50.8.7 Geçit koridoru ile acil çıkış kapısı açıklığı arasındaki serbest boşluk, 300 mm çap ve tabandan 700 mm yüksekliğe sahip düşey silindir ile bu silindirin üzerine eklenmiş 550 mm çapındaki destekleyici ikinci bir düşey silindirin oluşturduğu, toplam yüksekliği 1400 mm olan komplenin serbest geçişine imkân vermelidir. Üst kısmı, yatayla 30o’yi aşmayacak şekilde eğimli hale getirildiğinde (pah verildiğinde) üst silindirin tepedeki çapı 400 mm’ye kadar azaltılabilir.
1.51- Önden çarpmada iç güvenlik
Azami yüklü kütlesi 2,5 tonu aşmayan, yıllık üretim adedi 500’ü aşan M1 kategorisi araçlar 17/1/2002 tarih ve 24643 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Motorlu Araçların Önden Çarpma Halinde Araçta Bulunan Kişilerin Korunması İle İlgili Tip Onayı Yönetmeliğinin (96/79/AT) veya ECE - R 94 teknik düzenlemesinin güncel seviyesine göre tip onayı almış olacaktır.
1.52- Yandan çarpmada iç güvenlik
En alçak koltuğunun R noktasının yerden yüksekliği 700mm.den az olan, yıllık üretim adedi 500’ü aşan M1 kategorisi araçlar 16/1/2002 tarih ve 24642 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Motorlu Araçların Yandan Çarpma Halinde Araçta Bulunan Kişilerin Korunması İle İlgili Tip Onayı Yönetmeliğinin (96/27/AT) veya ECE - R 95 teknik düzenlemesinin güncel seviyesine göre tip onayı almış olacaktır.
1.53- Ön koruma çerçevesi
1.53.1- N2 ve N3 kategorisi araçlarda, 16/10/2003 tarih ve 25261 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Motorlu Araçların Ön Koruma Donanımları İle İlgili Tip Onayı Yönetmelik (2000/40/AT) yürürlüğe girdiği tarihten sonra bu madde uygulanacaktır. N2G, N3G kategorileri ile, yapısı itibarı ile uygulanması mümkün olmayan damperli kamyon, çöp kamyonu ve benzer araçlar bu maddenin kapsamı dışındadır.
1.53.2- Bu araçlar belirtilenden farklı bir araca dönüştürülüyorsa 2000/40/AT Yönetmeliğini sağlayan bir ön koruma çerçevesi ile donatılmalı ve tadilatı onayı alınmalıdır.
1.54 – Yangın algılama ve alarm sistemleri (Ek:RG-26/6/2012-28335)
1.54.1 – (Ek:RG-26/6/2012-28335) Araçların, sürücü bölmesi arkasında yer alan motora (motorun en ön noktası, sürücünün arkasındaki ilk koltuk sırasının gerisinde olandır) sahip olmaları ve sürücü bölmesi, motor bölmesi ve yanmalı bir ısıtıcı bulunan her bir bölmede aşırı sıcaklık oluşması durumunda araçlar, sesli ve görsel (sinyal) işaret ile sürücüyü uyaran bir alarm sistemiyle donatılır.
1.54.2 – (Ek:RG-26/6/2012-28335) Ayrıca araçların tuvalet bölmeleri, sürücü uyuma bölmeleri ve diğer ayrı bölmeleri, aşırı sıcaklık oluşması durumunda sesli ve görsel (sinyal) işaret ile sürücüyü uyaran bir alarm sistemiyle donatılır.
1.54.3 – (Ek:RG-26/6/2012-28335) Madde 1.54.1’de belirtilen alarm sistemi, motor bölmesindeki ve yanmalı bir ısıtıcı bulunan her bir bölmedeki normal çalışma süresince meydana gelen aşırı değerdeki sıcaklığı algılayacak şekilde tasarımlanır.
1.54.4 – (Ek:RG-26/6/2012-28335) Motor bölmesinin aşağıdaki kısımlarında ve yanmalı bir ısıtıcı bulunan her bir bölmede aşırı sıcaklık gözlenmesi durumunda, madde 1.54.3’ün hükümlerini yerine getireceği göz önünde tutulur.
1.54.4.1 – (Ek:RG-26/6/2012-28335) Sızıntı olması durumunda, yanıcı akışkanların (sıvı veya gaz) çalışma sıcaklıkları, yanıcı akışkanların (sıvı veya gaz) tutuşma sıcaklığına eşit veya daha büyük olan, sızıntıya maruz kalan kompresör veya egzoz sistemi gibi aksamlar dahil motora monteli aksamlarla temas edebileceği kısımlarda,
1.54.4.2 – (Ek:RG-26/6/2012-28335) Sızıntı olması durumunda, yanıcı akışkanların (sıvı veya gaz) çalışma sıcaklığı, yanıcı akışkanların (sıvı veya gaz) tutuşma sıcaklığına eşit veya daha büyük olan bağımsız bir ısıtıcı cihaz gibi korumalı bir aksamla temas edebileceği kısımlarda,
1.54.4.3 – (Ek:RG-26/6/2012-28335) Sızıntı olması durumunda, yanıcı akışkanların (sıvı veya gaz) arıza durumunda çalışma sıcaklığı, yanıcı akışkanların (sıvı veya gaz) tutuşma sıcaklığına eşit veya daha büyük olabilen şarj dinamosu (alternatör) gibi aksamla temas edebileceği kısımlarda.