DEVLET BAKANIMIZ Sn. Hayati YAZICININ ODAMIZI ZİYARETİ
17 Mayıs 2011 tarihinde Devlet Bakanı ve Başbakan Yardımcımız Sn. Hayati yazıcı beraberinde Rize
Belediye Başkanı Sn. Halil Bakırcı ve heyetiyle birlikte odamızı ziyaret
etti.TMMOB (Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği) Rize il temsilciliği olarak
hali hazırda 5 odanın bu alanda işlerini sürdürdüğünü bu odaların; Makine,
Elektrik, İnşaat, Mimar ve Ziraat Mühendisleri odası olduğunu, 1000 i aşkın
üyelerinin olduğunu bu üyelerden 117 sinin Makine mühendisi odasına kayıtlı
olduğunu bildiren başkanımız daha sonra ilimizde yapılması düşünülen çalışmalar
hakkında Bakanımıza bilgi verdi.
|
Toplantı esnasında oda başkanımız Sn. Metin BIÇAKÇI Bakanımıza 5
çalışmayı içeren bir dosya sundu ve bugüne kadar yapılamayan bu
çalışmalar ile ilgili bilgi verdi. ODamızın 117 üyesiyle hertürlü
mühendislik hizmetinde işbirliğine hazır olduğunu da ileten başkanımız;
ilimizde vatandaşlarımızın daha sağlıklı bir ortamda yaşayabilmeleri
için bu çalışmaların mutlaka tamamlanması gerektiğini bildirdi. İşte Bu
çalışmalardan başlıklar; |
Denetimsiz Kalorifer
Kazanların Bombadan Farkı Yoktur ! |
Bilindiği üzere; İş Kanunu'na
dayanarak çıkarılmış olan; İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği Tüzüğü, nün 207. maddesi
gereği işletmelerdeki tüm kazanların (buhar, sıcak su, kızgın su, kızgın yağ vb.
) 223. maddesi gereği tüm basınçlı kapların, 244. maddesi gereği de
kompresörlerin periyodik olarak yılda bir kere kontrol ve deneyleri yapılmalı,
raporlandırılmalı ve bu raporların dosyalandırılması gerekmektedir.
Resmi Dairelerimizde,
Apartmanlarımızda, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okullarımızda Katı, Sıvı
yada Gaz yakıtlı kazanlar bulunmaktadır. Bu okullarımızda çocuklarımız,
kardeşlerimiz, ağabey yada ablalarımız öğrenim görmektedir. Okullarında bulunan
kazan dairelerindeki basınçlı kapların (Kazan, kompresör vb.) periyodik kontrol
ve testlerinin yapılıp yapılmadığını bilmeden ve tehlikenin bilincine varmadan
eğitimlerini sürdürmektedirler. Acaba konuya yeterince duyarlımı yız ? Duyarlı
olmamız için bir okulda kazan patlaması mı yaşamalıyız ? İlle de birilerinin
ölmesi , yaralanması mı gerekiyor ?
Özellikle okullarımızdaki ,
Resmi Dairelerdeki, , Apartmanlarımızdaki kazanlarımızın mutlaka denetlenip ,
periyodik kontrollerini, testlerini yaptırıp yaptırmadıklarının, ateşçilerin
eğitilmesinin mutlaka sağlanması gerekmektedir. Kazalar gösterdi ki
denetimsizlik, bilgisizlik ve dikkatsizlik bu tür kazalara meydan veriyor. |
TELEFERİKLER BİR AN ÖNCE DENETLENMELİDİR ! |
Rize ilinin değişik yörelerinde taşıma ve ulaşım güçlüğünün önüne geçebilmek
amacıyla, özellikle yaş çay taşımacılığında teleferik yoğun olarak kullanılmakta
olduğunu ifade ederek, “Ancak standartlara uygun olmaması ve kullanılan
malzemelerin yetersizliği nedeniyle zaman zaman teleferik telinde kopmalar
meydana geliyor. Bu da can ve mal emniyeti bakımından tehlike
oluşturuyor.Yolların bazı yerlerde dar olması araçla ulaşımı da engelliyor. Bu
durum, insanlarımızın evlerine ulaşmak için ilkel teleferik sistemini
kullanmasına neden oluyor..
Yörede yaklaşık
10 bin teleferiğin bulunmakta olup, Yük taşımacılığının yanında insan
taşımacılığının da yapıldığı teleferiklere bir an önce standart getirilmesi için
gerekli çalışmaların yapılması şart görülmektedir. Bu çalışma kapsamında insan
sağlığını tehdit eden, can ve mal güvenliği sağlanmamış teleferiklerin elektrik
bağlantısı yapılmaması ve yapılanların devre dışı bırakılması gerekmektedir.
Yeni yapılan veya yapılacak Teleferiklerin uygunluk raporu
olmadan elektrik bağlanmamadır.Bu uygunluk raporunu Makine Mühendisleri Odası
yapılacak bir çalışmayla verebilecektir. Umuyorumki; vatandaşlarımızda konuyla
ilgili olarak bilinçlenir , kendi canlarını ve mallarının değeri için gerekli
desteği verirlerde bir an önce Teleferiklerimiz standart, güvenli bir hale
kavuşturulur ve bilinçsizce kullanılmaz. |
ASANSÖRLER TEHLİKE SAÇIYOR |
Ülkemizde asansörlerin projelendirilmesi, montajı ve bakımı Sanayi ve Ticaret
Bakanlığı tarafından 31.01.2007 tarihinde (Resmi gazete 26420) yürürlüğe giren
Asansör Yönetmeliğine göre yapılmaktadır.
.
Halen yürürlükte bulunan
95/16/AT sayılı Yönetmelikte
Asansör imalat, montaj ve bakım süreçlerinde çalışan mühendislere yönelik açık
bir düzenleme bulunmamaktadır. 1995 tarihli yönetmelikte asansör imalat, montaj
ve bakım firmalarının bir elektrik ve bir makina mühendisi istihdam etmesi ve bu
firmaların Elektrik ve Makina Mühendisleri Odaları’ndan Büro Tescil Belgesi
alması zorunlu tutulmuşken, yürürlükteki Yönetmelikte bu konular boşlukta
bırakılmıştır.
Son 6 yıldaki denetimlerin ortalamasına göre,
denetlenen asansörlerin yüzde 51,3'ü "kesinlikle kullanılamaz durumda.
Türk Mühendis ve
Mimar Odaları Birliği (TMMOB) Makina Mühendisleri Odasının hazırladığı
"Asansörlerde Durum Raporu"na göre, Türkiye’de denetlenen ortalama 2 asansörden
1’i "kesinlikle kullanılamaz" durumda.
Bu tabloya rağmen denetimin sınırlı kalmaktadır, geçen
yıl ülkedeki yaklaşık 177 bin asansörden sadece yüzde 5,5’inin oda tarafından
kamu denetimine tabi tutulduğu bildirildi.
Çeşitli illerden toplam 38 belediyede yapılan denetimlerde
toplam 9 bin 763 asansör incelendi. Bunların 4 bin 645’inin (yüzde 48)
"kesinlikle kullanılamaz", 2 bin 975’inin (yüzde 30) "eksikleri giderildikten
sonra kullanılabilir" ve 2 bin 136’sının (yüzde 22) "iyi" durumda olduğu
belirlendi.
Asansör Yönetmeliğinde,
halen kullanılmakta olan asansörlere ilişkin bir yaptırım bulunmuyor. Yeni
yapılan asansörlerde uygulanmakta olan güvenlik kriterlerinin, kullanımdaki
asansörlere de uygulanması yönünde düzenleme yapılmalı.
Asansörlerin ilk
denetimleri belediyelerce veya valiliklerce yapılarak ruhsat verilmekte, odalar
ise ancak protokoller çerçevesinde ruhsatlandırma süreçlerinde devreye
girebiliyor. Oysa Türkiye’de çok sayıda iskansız bina bulunuyor ve bu binaların
asansör denetimleri yasal boşluklar nedeniyle yapılamıyor. Bu durum, birçok
binadaki asansörlerin topraklamasız, emniyetsiz ve fren tertibatı bulunmaksızın
çalışması anlamına geliyor. Söz konusu binalara ve denetimsiz asansörlerine
yönelik de çalışmalar yapılmalı.
Bina
sorumluları-yöneticileri, belediyeler ve valiliklerin duyarlı kılınması ve yasal
mevzuat doğrultusunda davranmaları sağlanmalı. İşbirliği ve eşgüdüm, belediyeler
ve valilikleri de içererek, topluma yayılmalı. |
OKUL TAŞIMA ARAÇLARI GÜVENLİ Mİ ?
UYGUNMU ? |
Bilindiği üzere; Öğrencilerimizi
okullarımıza taşıyan araçların tadilat esasları 28/11/2008 tarihli ve 27068
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Araçların İmal, Tadil ve Montajı Hakkında
Yönetmeliğe ve 30 Kasım 2010 tarihinde yayımlanan 27771 sayılı resmi gazetede
belirtilmiştir.
M1, M2 ve M3 Kategorisindeki
araçların okul taşıtına tadilatı için yapılacak işlemler ilgili yönetmeliklerde
belirtilmiş olup, buna uygun olan araçların tadilat projelerinin hazırlanması
neticesinde tadilatları yapılabilecektir. Bu projeler neticesinde araçların
tescil belgelerinde “Okul Taşıtı” veya “Okul Servis Aracı” yazılabilecektir.
Öğrencilerimiz bu servislerle
uygun olmayan şartlarda taşınmaktadır. Bir aracın okul Servis Aracı olabilmesi
için istenen şartların sağlanması öğrencilerin sağlıklı bir şekilde herhangi bir
tehlikeye maruz kalmadan okullarımıza taşınabilmesi için önem arz etmektedir.
Bir Aracın Okul Servis Aracı
Olabilmesi için;
-Okul Taşıtı Yönetmeliği
Şartlarını sağlaması
- ABS Fren
- AİTM Yönetmeliğinde istenen
şartlar ve Ek VII-1,15,1.19 ve 2001/85/AT şartlarını sağlaması gerekmektedir.
Ancak Ne yazık ki ilimizde
öğrenci taşıyan servislerin hiç birinin ruhsatında “Okul Servis Aracı”
yazmamasına rağmen bu işi rahatlıkla yapabilmektedir. Bu konuda denetimin
yeterli olmadığını da görmekteyiz. Makine Mühendisleri Odası olarak yetkililerin
konu üzerinde titizlikle durmalarını, özellikle Emniyet müdürlüğümüze bağlı
Trafik şube müdürlüğünün ve Milli eğitim Müdürlüğümüzün bu konuda gerekli
hassasiyeti göstermelerini bekliyoruz. |
BASINÇLI KAPLARIN PERİYODIK KONTROLLERİ |
Bilindiği
üzere,4857 sayılı İş Kanununa dayanılarak çıkarılan İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği
Tüzüğünün 207, 208, 209, 223, 227, ve 244. maddeleri Basınçlı Kapların yılda bir
kez, 378. maddesi ise kaldırma makinelerinin yılda dört kez, üç aylık
periyotlarla iş güvenliği açısından test ve deneylerinin yapılmasını hükme
bağlamıştır. Yine aynı tüzük maddelerinde; test ve deneylerin “ehliyeti
hükümet veya mahalli idarelerce kabul edilen teknik elemanlar” tarafından
yapılabileceği belirtilmiştir. Ancak bilindiği üzere İşçi Sağlığı ve İş
Güvenliği Tüzüğünde belirtilen ve kontrolleri zorunlu olan makina ve cihazların;
imalatı, bakımı ve işletilmesi makina mühendisliği uzmanlık alanına girmektedir.
Bu nedenle anılan kontrollerin makina mühendisliği dışında herhangi bir meslek
disiplininin içerisinde yer alan kişiler tarafından yapılması mümkün değildir.
Ayrıca bu
kontroller, ara kademe teknik elemanı olarak tanımlanan makina teknisyeni ve
makina teknikerleri tarafından yapılamayacağı gibi, her makina mühendisinin de
bu kontrolleri yapması mümkün değildir. Çünkü tüzükte belirtilen basınçlı kaplar
(buhar kazanları, kalorifer kazanları, hava tankları, kompresörler,
hidroforlar vb.) ile kaldırma makinalarının (Her türlü vinçler, her
türlü caraskallar, hertürlü liftler, forkliftler vb) imalatı, bakımları,
işletilmesi, test ve deneyleri makina mühendisliği meslek disiplini içerisinde
de ayrı bir uzmanlığı gerektirmektedir.
Testleri yapacak teknik elemanların nitelikleri
ve belgelendirme koşulları 27.10.1999 tarihinde kabul edilen 445 sayılı Türk
Akreditasyon Kurumu Kuruluşu ve Görevleri Hakkında Kanun ve en son olarak da 10
Kasım 2000 tarih ve 24226 sayılı Resmi Gazetede Sanayi ve Ticaret Bakanlığı
tarafından yayımlanan Basınçlı Kaplar ve Bu Kapların Muayene Yöntemlerinin Ortak
Hükümlerine dair yönetmelikte açık olarak tanımlanmıştır. Bu yönetmeliğin Ek III
bölümünde, Uluslar arası kabullerde bir denetimci kuruluşu (muayeneyi yapacak
kişiyi) şöyle tanımlanmaktadır.Buna göre;
1) Muayene kuruluşunun yöneticisi ve doğrulama testlerini
uygulamaktan sorumlu personel, muayene edilecek kapların ya da teçhizatın
tasarımcısı, imalatçısı, tedarikçisi, montaj sorumlusu ya da bunların yetkili
temsilcisi olmazlar.Bu kişiler, kapların yada teçhizatın tasarımına,imalatına,
pazarlamasına, tanıtımına yada bakım hizmetlerine doğrudan katılamazlar
veya bu faaliyetleri yürütenleri temsil edemezler. (yönetimsel, idari
bağımsızlık)
2) Muayene kuruluşunun teknik yeterliliği haiz personeli doğrulama
testlerini bütünlük içerisinde uygulamak zorundadır. Personel, özelikle
doğrulama sonuçları ile doğrudan ilişkili olan kişi veya kişilerden,
kararlarını muayene sonuçlarını etkileyebilecek finansal baskılardan ve
özendirmelerden bağımsız olmalıdır. (ekonomik bağımsızlık)
3) Muayene kuruluşu, doğrulamalarla ilgili idari ve teknik
görevleri tam olarak yerine getirmek üzere gerekli personeli bulundurmalı ve
yeterli teçhizata sahip olmalıdır. (teknik yeterlilik)
4) Muayeneden sorumlu teknik personel aşağıdaki özelliklere sahip
olmalıdır: Yeterli teknik ve mesleki eğitim almış olmalı, Uygulanan
testlerin gerekleri hakkında yeterli bilgi ve deneyime sahip olmalı,·
Testlerin doğruluğu için gerekli olan sertifikaları, kayıtları ve raporları
hazırlama kabiliyetinde olmalıdır. (mesleki yeterlilik)
5) Muayene personeli mutlaka tarafsız olmalıdır.
(tarafsızlık)
Geçmişte Teşekkülünüz mühendislerince yapılan bu
testleri yapacak kişilerin sahip olması gereken şartlar incelendiğinde; 1., 2.
ve 5. maddelere uygun olmadığı görülmektedir.
Asıl amacı iş güvenliğinin sağlanmasına yönelik olan bu kontroller, yukarıdaki
yanlış ve çarpık uygulama şekli ile Ülkemizde sıkça görülmekte ve iş
güvenliğinin sağlanmasına hizmet etmek yerine iş kazalarına neden olabilecek
güvensiz koşulları ortaya çıkarmaktadır. Bu durum ise, bu cihazlardan
kaynaklanan iş kazaları sonucu mal ve can kaybının artmasına neden olmaktadır.
Bu sorunların ortadan
kaldırılması ancak periyodik kontrol hizmetinin tüm Türkiye’de bir kurum
sorumluluğunda yürütülmesi veya organize edilmesi ile mümkündür.
Sistemli ve planlı olarak, yeterli
teknik teçhizatla donanmış şekilde yapılan bu kontroller ile Odamız, iş
kazalarının ve iş kazaları sonucu meydana gelen can ve mal kayıplarının
azaltılması yönündeki çalışmalarını sürdürmeye devam etmektedir.
TMMOB Makine Mühendisleri Odası Rize İl
Temsilciliği olarak; Temsilciliğimizde kayıtlı yaklaşık 100 kişilik Makine
Mühendisi ile ve ihtiyaç duyulduğunda Trabzon Şubemizden de faydalanılarak
çalışma alanımıza giren testlerin akredite edilmiş olan odamız tarafından
yapılabileceğini bilgilerinize sunarız. |
|