|
İŞ
SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ KANUNU
Kanun Numarası : 6331
Kabul Tarihi : 20/6/2012
Yayımlandığı R.Gazete : Tarih :
30/6/2012 Sayı : 28339
Yayımlandığı Düstur : Tertip :
Cilt : Sayfa:
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 –
(1)
Bu Kanunun amacı; işyerlerinde iş sağlığı ve güvenliğinin
sağlanması ve mevcut sağlık ve güvenlik şartlarının
iyileştirilmesi için işveren ve çalışanların görev, yetki,
sorumluluk, hak ve yükümlülüklerini düzenlemektir.
Kapsam ve istisnalar
MADDE 2 –
(1)
Bu Kanun; kamu ve özel sektöre ait bütün işlere ve işyerlerine,
bu işyerlerinin işverenleri ile işveren vekillerine, çırak ve
stajyerler de dâhil olmak üzere tüm çalışanlarına faaliyet
konularına bakılmaksızın uygulanır.
(2) Ancak aşağıda belirtilen
faaliyetler ve kişiler hakkında bu Kanun hükümleri uygulanmaz:
a) Fabrika, bakım merkezi,
dikimevi ve benzeri işyerlerindekiler hariç Türk Silahlı
Kuvvetleri, genel kolluk kuvvetleri ve Milli İstihbarat
Teşkilatı Müsteşarlığının faaliyetleri.
b) Afet ve acil durum birimlerinin
müdahale faaliyetleri.
c) Ev hizmetleri.
ç) Çalışan istihdam etmeksizin
kendi nam ve hesabına mal ve hizmet üretimi yapanlar.
d) Hükümlü ve tutuklulara yönelik
infaz hizmetleri sırasında, iyileştirme kapsamında yapılan
işyurdu, eğitim, güvenlik ve meslek edindirme faaliyetleri.
Tanımlar
MADDE 3 –
(1)
Bu Kanunun uygulanmasında;
a) Bakanlık: Çalışma ve Sosyal
Güvenlik Bakanlığını,
b) Çalışan: Kendi özel
kanunlarındaki statülerine bakılmaksızın kamu veya özel
işyerlerinde istihdam edilen gerçek kişiyi,
c) Çalışan temsilcisi: İş sağlığı
ve güvenliği ile ilgili çalışmalara katılma, çalışmaları izleme,
tedbir alınmasını isteme, tekliflerde bulunma ve benzeri
konularda çalışanları temsil etmeye yetkili çalışanı,
ç) Destek elemanı: Asli görevinin
yanında iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili önleme, koruma,
tahliye, yangınla mücadele, ilk yardım ve benzeri konularda özel
olarak görevlendirilmiş uygun donanım ve yeterli eğitime sahip
kişiyi,
d) Eğitim kurumu: İş güvenliği
uzmanı, işyeri hekimi ve diğer sağlık personelinin eğitimlerini
vermek üzere Bakanlıkça yetkilendirilen kamu kurum ve
kuruluşlarını, üniversiteleri ve Türk Ticaret Kanununa göre
faaliyet gösteren şirketler tarafından kurulan müesseseleri,
e) Genç çalışan: Onbeş yaşını
bitirmiş ancak onsekiz yaşını doldurmamış çalışanı,
f) İş güvenliği uzmanı: İş sağlığı
ve güvenliği alanında görev yapmak üzere Bakanlıkça
yetkilendirilmiş, iş güvenliği uzmanlığı belgesine sahip
mühendis, mimar veya teknik elemanı,
g) İş kazası: İşyerinde veya işin
yürütümü nedeniyle meydana gelen, ölüme sebebiyet veren veya
vücut bütünlüğünü ruhen ya da bedenen özre uğratan olayı,
ğ) İşveren: Çalışan istihdam eden
gerçek veya tüzel kişi yahut tüzel kişiliği olmayan kurum ve
kuruluşları,
h) İşyeri: Mal veya hizmet üretmek
amacıyla maddi olan ve olmayan unsurlar ile çalışanın birlikte
örgütlendiği, işverenin işyerinde ürettiği mal veya hizmet ile
nitelik yönünden bağlılığı bulunan ve aynı yönetim altında
örgütlenen işyerine bağlı yerler ile dinlenme, çocuk emzirme,
yemek, uyku, yıkanma, muayene ve bakım, beden ve mesleki eğitim
yerleri ve avlu gibi diğer eklentiler ve araçları da içeren
organizasyonu,
ı) İşyeri hekimi: İş sağlığı ve
güvenliği alanında görev yapmak üzere Bakanlıkça
yetkilendirilmiş, işyeri hekimliği belgesine sahip hekimi,
i) İşyeri sağlık ve güvenlik
birimi: İşyerinde iş sağlığı ve güvenliği hizmetlerini yürütmek
üzere kurulan, gerekli donanım ve personele sahip olan birimi,
j) Konsey: Ulusal İş Sağlığı ve
Güvenliği Konseyini,
k) Kurul: İş sağlığı ve güvenliği
kurulunu,
1) Meslek hastalığı: Mesleki
risklere maruziyet sonucu ortaya çıkan hastalığı,
m) Ortak sağlık ve güvenlik
birimi: Kamu kurum ve kuruluşları, organize sanayi bölgeleri ile
Türk Ticaret Kanununa göre faaliyet gösteren şirketler
tarafından, işyerlerine iş sağlığı ve güvenliği hizmetlerini
sunmak üzere kurulan gerekli donanım ve personele sahip olan ve
Bakanlıkça yetkilendirilen birimi,
n) Önleme: İşyerinde yürütülen
işlerin bütün safhalarında iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili
riskleri ortadan kaldırmak veya azaltmak için planlanan ve
alınan tedbirlerin tümünü,
o) Risk: Tehlikeden kaynaklanacak
kayıp, yaralanma ya da başka zararlı sonuç meydana gelme
ihtimalini,
ö) Risk değerlendirmesi: İşyerinde
var olan ya da dışarıdan gelebilecek tehlikelerin belirlenmesi,
bu tehlikelerin riske dönüşmesine yol açan faktörler ile
tehlikelerden kaynaklanan risklerin analiz edilerek
derecelendirilmesi ve kontrol tedbirlerinin kararlaştırılması
amacıyla yapılması gerekli çalışmaları,
p) Tehlike: İşyerinde var olan ya
da dışarıdan gelebilecek, çalışanı veya işyerini etkileyebilecek
zarar veya hasar verme potansiyelini,
r) Tehlike sınıfı: İş sağlığı ve
güvenliği açısından, yapılan işin özelliği, işin her safhasında
kullanılan veya ortaya çıkan maddeler, iş ekipmanı, üretim
yöntem ve şekilleri, çalışma ortam ve şartları ile ilgili diğer
hususlar dikkate alınarak işyeri için belirlenen tehlike
grubunu,
s) Teknik eleman: Teknik öğretmen,
fizikçi ve kimyager unvanına sahip olanlar ile üniversitelerin
iş sağlığı ve güvenliği programı mezunlarını,
ş) İşyeri hemşiresi: 25/2/1954
tarihli ve 6283 sayılı Hemşirelik Kanununa göre hemşirelik
mesleğini icra etmeye yetkili, iş sağlığı ve güvenliği alanında
görev yapmak üzere Bakanlıkça yetkilendirilmiş işyeri
hemşireliği belgesine sahip hemşire/sağlık memurunu,
ifade eder.
(2) İşveren adına hareket eden,
işin ve işyerinin yönetiminde görev alan işveren vekilleri, bu
Kanunun uygulanması bakımından işveren sayılır.
İKİNCİ
BÖLÜM
İşveren
ile Çalışanların Görev, Yetki ve Yükümlülükleri
İşverenin genel yükümlülüğü
MADDE 4 –
(1)
İşveren, çalışanların işle ilgili sağlık ve güvenliğini
sağlamakla yükümlü olup bu çerçevede;
a) Mesleki risklerin önlenmesi,
eğitim ve bilgi verilmesi dâhil her türlü tedbirin alınması,
organizasyonun yapılması, gerekli araç ve gereçlerin sağlanması,
sağlık ve güvenlik tedbirlerinin değişen şartlara uygun hale
getirilmesi ve mevcut durumun iyileştirilmesi için çalışmalar
yapar.
b) İşyerinde alınan iş sağlığı ve
güvenliği tedbirlerine uyulup uyulmadığını izler, denetler ve
uygunsuzlukların giderilmesini sağlar.
c) Risk değerlendirmesi yapar veya
yaptırır.
ç) Çalışana görev verirken,
çalışanın sağlık ve güvenlik yönünden işe uygunluğunu göz önüne
alır.
d) Yeterli bilgi ve talimat
verilenler dışındaki çalışanların hayati ve özel tehlike bulunan
yerlere girmemesi için gerekli tedbirleri alır.
(2) İşyeri dışındaki uzman kişi ve
kuruluşlardan hizmet alınması, işverenin sorumluluklarını
ortadan kaldırmaz.
(3) Çalışanların iş sağlığı ve
güvenliği alanındaki yükümlülükleri, işverenin sorumluluklarını
etkilemez.
(4) İşveren, iş sağlığı ve
güvenliği tedbirlerinin maliyetini çalışanlara yansıtamaz.
Risklerden korunma ilkeleri
MADDE 5 –
(1)
İşverenin yükümlülüklerinin yerine getirilmesinde aşağıdaki
ilkeler göz önünde bulundurulur:
a) Risklerden kaçınmak.
b) Kaçınılması mümkün olmayan
riskleri analiz etmek.
c) Risklerle kaynağında mücadele
etmek.
ç) İşin kişilere uygun hale
getirilmesi için işyerlerinin tasarımı ile iş ekipmanı, çalışma
şekli ve üretim metotlarının seçiminde özen göstermek, özellikle
tekdüze çalışma ve üretim temposunun sağlık ve güvenliğe olumsuz
etkilerini önlemek, önlenemiyor ise en aza indirmek.
d) Teknik gelişmelere uyum
sağlamak.
e) Tehlikeli olanı, tehlikesiz
veya daha az tehlikeli olanla değiştirmek.
f) Teknoloji, iş organizasyonu,
çalışma şartları, sosyal ilişkiler ve çalışma ortamı ile ilgili
faktörlerin etkilerini kapsayan tutarlı ve genel bir önleme
politikası geliştirmek.
g) Toplu korunma tedbirlerine,
kişisel korunma tedbirlerine göre öncelik vermek.
ğ) Çalışanlara uygun talimatlar
vermek.
İş sağlığı ve güvenliği
hizmetleri
MADDE 6 –
(1)
Mesleki risklerin önlenmesi ve bu risklerden korunulmasına
yönelik çalışmaları da kapsayacak, iş sağlığı ve güvenliği
hizmetlerinin sunulması için işveren;
a) Çalışanları arasından iş
güvenliği uzmanı, işyeri hekimi ve diğer sağlık personeli
görevlendirir. Çalışanları arasında belirlenen niteliklere sahip
personel bulunmaması hâlinde, bu hizmetin tamamını veya bir
kısmını ortak sağlık ve güvenlik birimlerinden hizmet alarak
yerine getirebilir. Ancak belirlenen niteliklere ve gerekli
belgeye sahip olması hâlinde, tehlike sınıfı ve çalışan sayısı
dikkate alınarak, bu hizmetin yerine getirilmesini kendisi
üstlenebilir.
b) Görevlendirdikleri kişi veya
hizmet aldığı kurum ve kuruluşların görevlerini yerine
getirmeleri amacıyla araç, gereç, mekân ve zaman gibi gerekli
bütün ihtiyaçlarını karşılar.
c) İşyerinde sağlık ve güvenlik
hizmetlerini yürütenler arasında iş birliği ve koordinasyonu
sağlar.
ç) Görevlendirdikleri kişi veya
hizmet aldığı kurum ve kuruluşlar tarafından iş sağlığı ve
güvenliği ile ilgili mevzuata uygun olan ve yazılı olarak
bildirilen tedbirleri yerine getirir.
d) Çalışanların sağlık ve
güvenliğini etkilediği bilinen veya etkilemesi muhtemel konular
hakkında; görevlendirdikleri kişi veya hizmet aldığı kurum ve
kuruluşları, başka işyerlerinden çalışmak üzere kendi işyerine
gelen çalışanları ve bunların işverenlerini bilgilendirir.
(2) 4/1/2002 tarihli ve 4734
sayılı Kamu İhale Kanunu kapsamındaki kamu kurum ve kuruluşları;
iş sağlığı ve güvenliği hizmetlerini, Sağlık Bakanlığına ait
döner sermayeli kuruluşlardan doğrudan alabileceği gibi 4734
sayılı Kanun hükümleri çerçevesinde de alabilir.
(3) Tam süreli işyeri hekimi
görevlendirilen işyerlerinde, diğer sağlık personeli
görevlendirilmesi zorunlu değildir.
İş sağlığı ve güvenliği
hizmetlerinin desteklenmesi
MADDE 7 –
(1)
İş sağlığı ve güvenliği hizmetlerinin yerine getirilmesi için,
Bakanlıkça aşağıdaki şartlarla destek sağlanabilir:
a) Kamu kurum ve kuruluşları hariç
ondan az çalışanı bulunanlardan, çok tehlikeli ve tehlikeli
sınıfta yer alan işyerleri faydalanabilir. Ancak, Bakanlar
Kurulu, ondan az çalışanı bulunanlardan az tehlikeli sınıfta yer
alan işyerlerinin de faydalanmasına karar verebilir.
b) Giderler, iş kazası ve meslek
hastalığı bakımından kısa vadeli sigorta kolları için toplanan
primlerden kaynak aktarılmak suretiyle, Sosyal Güvenlik Kurumu
tarafından finanse edilir.
c) Uygulamada, Sosyal Güvenlik
Kurumu kayıtları esas alınır.
ç) Bu Kanun ve diğer mevzuat
gereğince yapılan kontrol ve denetimlerde; istihdam ettiği
kişilerin sigortalılık bildiriminde bulunmadığı tespit edilen
işverenlerden, tespit tarihine kadar yapılan ödemeler yasal
faizi ile birlikte Sosyal Güvenlik Kurumunca tahsil edilir ve bu
durumdaki işverenler, sağlanan destekten üç yıl süreyle
faydalanamaz.
d) Uygulamaya ilişkin olarak
ortaya çıkabilecek tereddütleri gidermeye, uygulamayı
yönlendirmeye ve doğabilecek sorunları çözmeye Bakanlık
yetkilidir.
(2) Aşağıdaki konular ile bunlara
ilişkin usul ve esaslar, Maliye Bakanlığının uygun görüşü
alınarak Bakanlıkça çıkarılan yönetmelikle belirlenir:
a) İş sağlığı ve güvenliği
hizmetlerinin yerine getirilmesi için sağlanacak desteğin
uygulanması.
b) Destek sağlanacak ondan az
çalışanı bulunan işyerlerinin özellikleri göz önünde
bulundurularak; Sosyal Güvenlik Kurumu tarafından ödenecek iş
sağlığı ve güvenliği hizmet bedellerinin tespiti, destek
olunacak kısmı ve ödenme şekli.
c) Destekten faydalanabilecek
işyerlerinin taşıması gereken şartlar.
ç) İş sağlığı ve güvenliği hizmeti
verecek kuruluşların özellikleri.
(3) Etkinlik ve sürekliliğin
sağlanması amacıyla; Bakanlık tarafından Sağlık Bakanlığı,
Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı ve ilgili meslek
kuruluşlarıyla iş birliği yapılabilir.
İşyeri hekimleri ve iş
güvenliği uzmanları
MADDE 8 –
(1)
İşyeri hekimi ve iş güvenliği uzmanlarının hak ve yetkileri,
görevlerini yerine getirmeleri nedeniyle kısıtlanamaz. Bu
kişiler, görevlerini mesleğin gerektirdiği etik ilkeler ve
mesleki bağımsızlık içerisinde yürütür.
(2) İşyeri hekimi ve iş güvenliği
uzmanları; görevlendirildikleri işyerlerinde iş sağlığı ve
güvenliğiyle ilgili alınması gereken tedbirleri işverene yazılı
olarak bildirir; bildirilen hususlardan hayati tehlike arz
edenlerin işveren tarafından yerine getirilmemesi hâlinde, bu
hususu Bakanlığın yetkili birimine bildirir.
(3) Hizmet sunan kuruluşlar ile
işyeri hekimi ve iş güvenliği uzmanları, iş sağlığı ve güvenliği
hizmetlerinin yürütülmesindeki ihmallerinden dolayı, hizmet
sundukları işverene karşı sorumludur.
(4) Çalışanın ölümü veya
maluliyetiyle sonuçlanacak şekilde vücut bütünlüğünün
bozulmasına neden olan iş kazası veya meslek hastalığının
meydana gelmesinde ihmali tespit edilen işyeri hekimi veya iş
güvenliği uzmanının yetki belgesi askıya alınır.
(5) İş güvenliği uzmanlarının
görev alabilmeleri için; çok tehlikeli sınıfta yer alan
işyerlerinde (A) sınıfı, tehlikeli sınıfta yer alan işyerlerinde
en az (B) sınıfı, az tehlikeli sınıfta yer alan işyerlerinde ise
en az (C) sınıfı iş güvenliği uzmanlığı belgesine sahip olmaları
şartı aranır. Bakanlık, iş güvenliği uzmanlarının ve işyeri
hekimlerinin görevlendirilmesi konusunda sektörel alanda özel
düzenleme yapabilir.
(6) Belirlenen çalışma süresi
nedeniyle işyeri hekimi ve iş güvenliği uzmanının tam süreli
görevlendirilmesi gereken durumlarda; işveren, işyeri sağlık ve
güvenlik birimi kurar. Bu durumda, çalışanların tabi olduğu
kanun hükümleri saklı kalmak kaydıyla, 22/5/2003 tarihli ve 4857
sayılı İş Kanununa göre belirlenen haftalık çalışma süresi
dikkate alınır.
(7) Kamu kurum ve kuruluşlarında
ilgili mevzuata göre çalıştırılan işyeri hekimi veya iş
güvenliği uzmanı olma niteliğini haiz personel, gerekli belgeye
sahip olmaları şartıyla asli görevlerinin yanında, belirlenen
çalışma süresine riayet ederek çalışmakta oldukları kurumda veya
ilgili personelin muvafakati ve üst yöneticinin onayı ile diğer
kamu kurum ve kuruluşlarında görevlendirilebilir. Bu şekilde
görevlendirilecek personele, görev yaptığı her saat için (200)
gösterge rakamının memur aylık katsayısı ile çarpımı tutarında
ilave ödeme, hizmet alan kurum tarafından yapılır. Bu ödemeden
damga vergisi hariç herhangi bir kesinti yapılmaz. Bu durumdaki
görevlendirmeye ilişkin ilave ödemelerde, günlük mesai
saatlerine bağlı kalmak kaydıyla, aylık toplam seksen saatten
fazla olan görevlendirmeler dikkate alınmaz.
(8) Kamu sağlık hizmetlerinde tam
süreli çalışmaya ilişkin mevzuat hükümleri saklı kalmak
kaydıyla, işyeri hekimlerinin ve diğer sağlık personelinin
işyeri sağlık ve güvenlik birimi ile ortak sağlık ve güvenlik
birimlerinde görevlendirilmelerinde ve hizmet verilen
işyerlerinde çalışanlarla sınırlı olmak üzere görevlerini yerine
getirmelerinde, diğer kanunların kısıtlayıcı hükümleri
uygulanmaz.
Tehlike sınıfının belirlenmesi
MADDE 9 –
(1)
İşyeri tehlike sınıfları; 31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı
Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun 83 üncü
maddesine göre belirlenen kısa vadeli sigorta kolları prim
tarifesi de dikkate alınarak, İş Sağlığı ve Güvenliği Genel
Müdürünün Başkanlığında ilgili taraflarca oluşturulan komisyonun
görüşleri doğrultusunda, Bakanlıkça çıkarılacak tebliğ ile
tespit edilir.
(2) İşyeri tehlike sınıflarının
tespitinde, o işyerinde yapılan asıl iş dikkate alınır.
Risk değerlendirmesi, kontrol,
ölçüm ve araştırma
MADDE 10 –
(1)
İşveren, iş sağlığı ve güvenliği yönünden risk değerlendirmesi
yapmak veya yaptırmakla yükümlüdür. Risk değerlendirmesi
yapılırken aşağıdaki hususlar dikkate alınır:
a) Belirli risklerden etkilenecek
çalışanların durumu.
b) Kullanılacak iş ekipmanı ile
kimyasal madde ve müstahzarların seçimi.
c) İşyerinin tertip ve düzeni.
ç) Genç, yaşlı, engelli, gebe veya
emziren çalışanlar gibi özel politika gerektiren gruplar ile
kadın çalışanların durumu.
(2) İşveren, yapılacak risk
değerlendirmesi sonucu alınacak iş sağlığı ve güvenliği
tedbirleri ile kullanılması gereken koruyucu donanım veya
ekipmanı belirler.
(3) İşyerinde uygulanacak iş
sağlığı ve güvenliği tedbirleri, çalışma şekilleri ve üretim
yöntemleri; çalışanların sağlık ve güvenlik yönünden korunma
düzeyini yükseltecek ve işyerinin idari yapılanmasının her
kademesinde uygulanabilir nitelikte olmalıdır.
(4) İşveren, iş sağlığı ve
güvenliği yönünden çalışma ortamına ve çalışanların bu ortamda
maruz kaldığı risklerin belirlenmesine yönelik gerekli kontrol,
ölçüm, inceleme ve araştırmaların yapılmasını sağlar.
Acil durum planları, yangınla
mücadele ve ilk yardım
MADDE 11 –
(1)
İşveren;
a) Çalışma ortamı, kullanılan
maddeler, iş ekipmanı ile çevre şartlarını dikkate alarak
meydana gelebilecek acil durumları önceden değerlendirerek,
çalışanları ve çalışma çevresini etkilemesi mümkün ve muhtemel
acil durumları belirler ve bunların olumsuz etkilerini önleyici
ve sınırlandırıcı tedbirleri alır.
b) Acil durumların olumsuz
etkilerinden korunmak üzere gerekli ölçüm ve değerlendirmeleri
yapar, acil durum planlarını hazırlar.
c) Acil durumlarla mücadele için
işyerinin büyüklüğü ve taşıdığı özel tehlikeler, yapılan işin
niteliği, çalışan sayısı ile işyerinde bulunan diğer kişileri
dikkate alarak; önleme, koruma, tahliye, yangınla mücadele, ilk
yardım ve benzeri konularda uygun donanıma sahip ve bu konularda
eğitimli yeterli sayıda kişiyi görevlendirir, araç ve gereçleri
sağlayarak eğitim ve tatbikatları yaptırır ve ekiplerin her
zaman hazır bulunmalarını sağlar.
ç) Özellikle ilk yardım, acil
tıbbi müdahale, kurtarma ve yangınla mücadele konularında,
işyeri dışındaki kuruluşlarla irtibatı sağlayacak gerekli
düzenlemeleri yapar.
Tahliye
MADDE 12 –
(1)
Ciddi, yakın ve önlenemeyen tehlikenin meydana gelmesi durumunda
işveren;
a) Çalışanların işi bırakarak
derhal çalışma yerlerinden ayrılıp güvenli bir yere
gidebilmeleri için, önceden gerekli düzenlemeleri yapar ve
çalışanlara gerekli talimatları verir.
b) Durumun devam etmesi hâlinde,
zorunluluk olmadıkça, gerekli donanıma sahip ve özel olarak
görevlendirilenler dışındaki çalışanlardan işlerine devam
etmelerini isteyemez.
(2) İşveren, çalışanların
kendileri veya diğer kişilerin güvenliği için ciddi ve yakın bir
tehlike ile karşılaştıkları ve amirine hemen haber veremedikleri
durumlarda; istenmeyen sonuçların önlenmesi için, bilgileri ve
mevcut teknik donanımları çerçevesinde müdahale edebilmelerine
imkân sağlar. Böyle bir durumda çalışanlar, ihmal veya dikkatsiz
davranışları olmadıkça yaptıkları müdahaleden dolayı sorumlu
tutulamaz.
Çalışmaktan kaçınma hakkı
MADDE 13 –
(1)
Ciddi ve yakın tehlike ile karşı karşıya kalan çalışanlar
kurula, kurulun bulunmadığı işyerlerinde ise işverene başvurarak
durumun tespit edilmesini ve gerekli tedbirlerin alınmasına
karar verilmesini talep edebilir. Kurul acilen toplanarak,
işveren ise derhâl kararını verir ve durumu tutanakla tespit
eder. Karar, çalışana ve çalışan temsilcisine yazılı olarak
bildirilir.
(2) Kurul veya işverenin çalışanın
talebi yönünde karar vermesi hâlinde çalışan, gerekli tedbirler
alınıncaya kadar çalışmaktan kaçınabilir. Çalışanların
çalışmaktan kaçındığı dönemdeki ücreti ile kanunlardan ve iş
sözleşmesinden doğan diğer hakları saklıdır.
(3) Çalışanlar ciddi ve yakın
tehlikenin önlenemez olduğu durumlarda birinci fıkradaki usule
uymak zorunda olmaksızın işyerini veya tehlikeli bölgeyi terk
ederek belirlenen güvenli yere gider. Çalışanların bu
hareketlerinden dolayı hakları kısıtlanamaz.
(4) İş sözleşmesiyle çalışanlar,
talep etmelerine rağmen gerekli tedbirlerin alınmadığı
durumlarda, tabi oldukları kanun hükümlerine göre iş
sözleşmelerini feshedebilir. Toplu sözleşme veya toplu iş
sözleşmesi ile çalışan kamu personeli, bu maddeye göre
çalışmadığı dönemde fiilen çalışmış sayılır.
(5) Bu Kanunun 25 inci maddesine
göre işyerinde işin durdurulması hâlinde, bu madde hükümleri
uygulanmaz.
İş kazası ve meslek
hastalıklarının kayıt ve bildirimi
MADDE 14 –
(1)
İşveren;
a) Bütün iş kazalarının ve meslek
hastalıklarının kaydını tutar, gerekli incelemeleri yaparak
bunlar ile ilgili raporları düzenler.
b) İşyerinde meydana gelen ancak
yaralanma veya ölüme neden olmadığı halde işyeri ya da iş
ekipmanının zarara uğramasına yol açan veya çalışan, işyeri ya
da iş ekipmanını zarara uğratma potansiyeli olan olayları
inceleyerek bunlar ile ilgili raporları düzenler.
(2) İşveren, aşağıdaki hallerde
belirtilen sürede Sosyal Güvenlik Kurumuna bildirimde bulunur:
a) İş kazalarını kazadan sonraki
üç iş günü içinde.
b) Sağlık hizmeti sunucuları veya
işyeri hekimi tarafından kendisine bildirilen meslek
hastalıklarını, öğrendiği tarihten itibaren üç iş günü içinde.
(3) İşyeri hekimi veya sağlık
hizmeti sunucuları; meslek hastalığı ön tanısı koydukları
vakaları, Sosyal Güvenlik Kurumu tarafından yetkilendirilen
sağlık hizmeti sunucularına sevk eder.
(4) Sağlık hizmeti sunucuları
kendilerine intikal eden iş kazalarını, yetkilendirilen sağlık
hizmeti sunucuları ise meslek hastalığı tanısı koydukları
vakaları en geç on gün içinde Sosyal Güvenlik Kurumuna bildirir.
(5) Bu maddenin uygulanmasına
ilişkin usul ve esaslar, Sağlık Bakanlığının uygun görüşü
alınarak Bakanlıkça belirlenir.
Sağlık gözetimi
MADDE 15 –
(1)
İşveren;
a) Çalışanların işyerinde maruz
kalacakları sağlık ve güvenlik risklerini dikkate alarak sağlık
gözetimine tabi tutulmalarını sağlar.
b) Aşağıdaki hallerde çalışanların
sağlık muayenelerinin yapılmasını sağlamak zorundadır:
1) İşe girişlerinde.
2) İş değişikliğinde.
3) İş kazası, meslek hastalığı
veya sağlık nedeniyle tekrarlanan işten uzaklaşmalarından sonra
işe dönüşlerinde talep etmeleri hâlinde.
4) İşin devamı süresince,
çalışanın ve işin niteliği ile işyerinin tehlike sınıfına göre
Bakanlıkça belirlenen düzenli aralıklarla.
(2) Tehlikeli ve çok tehlikeli
sınıfta yer alan işyerlerinde çalışacaklar, yapacakları işe
uygun olduklarını belirten sağlık raporu olmadan işe
başlatılamaz.
(3) Bu Kanun kapsamında alınması
gereken sağlık raporları, işyeri sağlık ve güvenlik biriminde
veya hizmet alınan ortak sağlık ve güvenlik biriminde görevli
olan işyeri hekiminden alınır. Raporlara itirazlar Sağlık
Bakanlığı tarafından belirlenen hakem hastanelere yapılır,
verilen kararlar kesindir.
(4) Sağlık gözetiminden doğan
maliyet ve bu gözetimden kaynaklı her türlü ek maliyet işverence
karşılanır, çalışana yansıtılamaz.
(5) Sağlık muayenesi yaptırılan
çalışanın özel hayatı ve itibarının korunması açısından sağlık
bilgileri gizli tutulur.
Çalışanların bilgilendirilmesi
MADDE 16 –
(1)
İşyerinde iş sağlığı ve güvenliğinin sağlanması ve
sürdürülebilmesi amacıyla işveren, çalışanları ve çalışan
temsilcilerini işyerinin özelliklerini de dikkate alarak
aşağıdaki konularda bilgilendirir:
a) İşyerinde karşılaşılabilecek
sağlık ve güvenlik riskleri, koruyucu ve önleyici tedbirler.
b) Kendileri ile ilgili yasal hak
ve sorumluluklar.
c) İlk yardım, olağan dışı
durumlar, afetler ve yangınla mücadele ve tahliye işleri
konusunda görevlendirilen kişiler.
(2) İşveren;
a) 12 nci maddede belirtilen ciddi
ve yakın tehlikeye maruz kalan veya kalma riski olan bütün
çalışanları, tehlikeler ile bunlardan doğan risklere karşı
alınmış ve alınacak tedbirler hakkında derhal bilgilendirir.
b) Başka işyerlerinden çalışmak
üzere kendi işyerine gelen çalışanların birinci fıkrada
belirtilen bilgileri almalarını sağlamak üzere, söz konusu
çalışanların işverenlerine gerekli bilgileri verir.
c) Risk değerlendirmesi, iş
sağlığı ve güvenliği ile ilgili koruyucu ve önleyici tedbirler,
ölçüm, analiz, teknik kontrol, kayıtlar, raporlar ve teftişten
elde edilen bilgilere, destek elemanları ile çalışan
temsilcilerinin ulaşmasını sağlar.
Çalışanların eğitimi
MADDE 17 –
(1)
İşveren, çalışanların iş sağlığı ve güvenliği eğitimlerini
almasını sağlar. Bu eğitim özellikle; işe başlamadan önce,
çalışma yeri veya iş değişikliğinde, iş ekipmanının değişmesi
hâlinde veya yeni teknoloji uygulanması hâlinde verilir.
Eğitimler, değişen ve ortaya çıkan yeni risklere uygun olarak
yenilenir, gerektiğinde ve düzenli aralıklarla tekrarlanır.
(2) Çalışan temsilcileri özel
olarak eğitilir.
(3) Mesleki eğitim alma
zorunluluğu bulunan tehlikeli ve çok tehlikeli sınıfta yer alan
işlerde, yapacağı işle ilgili mesleki eğitim aldığını
belgeleyemeyenler çalıştırılamaz.
(4) İş kazası geçiren veya meslek
hastalığına yakalanan çalışana işe başlamadan önce, söz konusu
kazanın veya meslek hastalığının sebepleri, korunma yolları ve
güvenli çalışma yöntemleri ile ilgili ilave eğitim verilir.
Ayrıca, herhangi bir sebeple altı aydan fazla süreyle işten uzak
kalanlara, tekrar işe başlatılmadan önce bilgi yenileme eğitimi
verilir.
(5) Tehlikeli ve çok tehlikeli
sınıfta yer alan işyerlerinde; yapılacak işlerde karşılaşılacak
sağlık ve güvenlik riskleri ile ilgili yeterli bilgi ve
talimatları içeren eğitimin alındığına dair belge olmaksızın,
başka işyerlerinden çalışmak üzere gelen çalışanlar işe
başlatılamaz.
(6) Geçici iş ilişkisi kurulan
işveren, iş sağlığı ve güvenliği risklerine karşı çalışana
gerekli eğitimin verilmesini sağlar.
(7) Bu madde kapsamında verilecek
eğitimin maliyeti çalışanlara yansıtılamaz. Eğitimlerde geçen
süre çalışma süresinden sayılır. Eğitim sürelerinin haftalık
çalışma süresinin üzerinde olması hâlinde, bu süreler fazla
sürelerle çalışma veya fazla çalışma olarak değerlendirilir.
Çalışanların görüşlerinin
alınması ve katılımlarının sağlanması
MADDE 18 –
(1)
İşveren, görüş alma ve katılımın sağlanması konusunda,
çalışanlara veya iki ve daha fazla çalışan temsilcisinin
bulunduğu işyerlerinde varsa işyeri yetkili sendika
temsilcilerine yoksa çalışan temsilcilerine aşağıdaki imkânları
sağlar:
a) İş sağlığı ve güvenliği ile
ilgili konularda görüşlerinin alınması, teklif getirme hakkının
tanınması ve bu konulardaki görüşmelerde yer alma ve
katılımlarının sağlanması.
b) Yeni teknolojilerin
uygulanması, seçilecek iş ekipmanı, çalışma ortamı ve
şartlarının çalışanların sağlık ve güvenliğine etkisi
konularında görüşlerinin alınması.
(2) İşveren, destek elemanları ile
çalışan temsilcilerinin aşağıdaki konularda önceden görüşlerinin
alınmasını sağlar:
a) İşyerinden görevlendirilecek
veya işyeri dışından hizmet alınacak işyeri hekimi, iş güvenliği
uzmanı ve diğer personel ile ilk yardım, yangınla mücadele ve
tahliye işleri için kişilerin görevlendirilmesi.
b) Risk değerlendirmesi yapılarak,
alınması gereken koruyucu ve önleyici tedbirlerin ve
kullanılması gereken koruyucu donanım ve ekipmanın belirlenmesi.
c) Sağlık ve güvenlik risklerinin
önlenmesi ve koruyucu hizmetlerin yürütülmesi.
ç) Çalışanların bilgilendirilmesi.
d) Çalışanlara verilecek eğitimin
planlanması.
(3) Çalışanların veya çalışan
temsilcilerinin, işyerinde iş sağlığı ve güvenliği için alınan
önlemlerin yetersiz olduğu durumlarda veya teftiş sırasında,
yetkili makama başvurmalarından dolayı hakları kısıtlanamaz.
Çalışanların yükümlülükleri
MADDE 19 –
(1)
Çalışanlar, iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili aldıkları eğitim
ve işverenin bu konudaki talimatları doğrultusunda, kendilerinin
ve hareketlerinden veya yaptıkları işten etkilenen diğer
çalışanların sağlık ve güvenliklerini tehlikeye düşürmemekle
yükümlüdür.
(2) Çalışanların, işveren
tarafından verilen eğitim ve talimatlar doğrultusunda
yükümlülükleri şunlardır:
a) İşyerindeki makine, cihaz,
araç, gereç, tehlikeli madde, taşıma ekipmanı ve diğer üretim
araçlarını kurallara uygun şekilde kullanmak, bunların güvenlik
donanımlarını doğru olarak kullanmak, keyfi olarak çıkarmamak ve
değiştirmemek.
b) Kendilerine sağlanan kişisel
koruyucu donanımı doğru kullanmak ve korumak.
c) İşyerindeki makine, cihaz,
araç, gereç, tesis ve binalarda sağlık ve güvenlik yönünden
ciddi ve yakın bir tehlike ile karşılaştıklarında ve koruma
tedbirlerinde bir eksiklik gördüklerinde, işverene veya çalışan
temsilcisine derhal haber vermek.
ç) Teftişe yetkili makam
tarafından işyerinde tespit edilen noksanlık ve mevzuata
aykırılıkların giderilmesi konusunda, işveren ve çalışan
temsilcisi ile iş birliği yapmak.
d) Kendi görev alanında, iş
sağlığı ve güvenliğinin sağlanması için işveren ve çalışan
temsilcisi ile iş birliği yapmak.
Çalışan temsilcisi
MADDE 20 –
(1)
İşveren; işyerinin değişik bölümlerindeki riskler ve çalışan
sayılarını göz önünde bulundurarak dengeli dağılıma özen
göstermek kaydıyla, çalışanlar arasında yapılacak seçim veya
seçimle belirlenemediği durumda atama yoluyla, aşağıda
belirtilen sayılarda çalışan temsilcisini görevlendirir:
a) İki ile elli arasında çalışanı
bulunan işyerlerinde bir.
b) Ellibir ile yüz arasında
çalışanı bulunan işyerlerinde iki.
c) Yüzbir ile beşyüz arasında
çalışanı bulunan işyerlerinde üç.
ç) Beşyüzbir ile bin arasında
çalışanı bulunan işyerlerinde dört.
d) Binbir ile ikibin arasında
çalışanı bulunan işyerlerinde beş.
e) İkibinbir ve üzeri çalışanı
bulunan işyerlerinde altı.
(2) Birden fazla çalışan
temsilcisinin bulunması durumunda baş temsilci, çalışan
temsilcileri arasında yapılacak seçimle belirlenir.
(3) Çalışan temsilcileri, tehlike
kaynağının yok edilmesi veya tehlikeden kaynaklanan riskin
azaltılması için, işverene öneride bulunma ve işverenden gerekli
tedbirlerin alınmasını isteme hakkına sahiptir.
(4) Görevlerini yürütmeleri
nedeniyle, çalışan temsilcileri ve destek elemanlarının hakları
kısıtlanamaz ve görevlerini yerine getirebilmeleri için işveren
tarafından gerekli imkânlar sağlanır.
(5) İşyerinde yetkili sendika
bulunması hâlinde, işyeri sendika temsilcileri çalışan
temsilcisi olarak da görev yapar.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Konsey,
Kurul ve Koordinasyon
Ulusal İş Sağlığı ve Güvenliği
Konseyi
MADDE 21 –
(1)
Ülke genelinde iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili politika ve
stratejilerin belirlenmesi için tavsiyelerde bulunmak üzere
Konsey kurulmuştur.
(2) Konsey, Bakanlık Müsteşarının
başkanlığında aşağıda belirtilen üyelerden oluşur:
a) Bakanlık İş Sağlığı ve
Güvenliği Genel Müdürü, Çalışma Genel Müdürü, İş Teftiş Kurulu
Başkanı ve Sosyal Güvenlik Kurumu Başkanlığından bir genel
müdür.
b) Bilim, Sanayi ve Teknoloji,
Çevre ve Şehircilik, Enerji ve Tabii Kaynaklar, Gıda, Tarım ve
Hayvancılık, Kalkınma, Millî Eğitim ile Sağlık bakanlıklarından
ilgili birer genel müdür.
c) Yükseköğretim Kurulu
Başkanlığından bir yürütme kurulu üyesi, Devlet Personel
Başkanlığından bir başkan yardımcısı.
ç) İşveren, işçi ve kamu
görevlileri sendikaları üst kuruluşlarının en fazla üyeye sahip
ilk üçünden, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliğinden, Türkiye
Esnaf ve Sanatkârları Konfederasyonundan, Türk Tabipleri
Birliğinden, Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliğinden ve
Türkiye Ziraat Odaları Birliğinden konuyla ilgili veya görevli
birer yönetim kurulu üyesi.
d) İhtiyaç duyulması hâlinde İş
Sağlığı ve Güvenliği Genel Müdürünün teklifi ve Konseyin kararı
ile belirlenen, iş sağlığı ve güvenliği konusunda faaliyet
gösteren kurum veya kuruluşlardan en fazla iki temsilci.
(3) İkinci fıkranın (d) bendi
kapsamında belirlenen Konsey üyeleri, iki yıl için seçilir ve
üst üste iki olağan toplantıya katılmaz ise ilgili kurum veya
kuruluşun üyeliği sona erer.
(4) Konseyin sekretaryası, İş
Sağlığı ve Güvenliği Genel Müdürlüğünce yürütülür.
(5) Konsey, toplantıya
katılanların salt çoğunluğu ile karar verir. Oyların eşitliği
hâlinde başkanın oyu kararı belirler. Çekimser oy kullanılamaz.
(6) Konsey yılda iki defa olağan
toplanır. Başkanın veya üyelerin üçte birinin teklifi ile
olağanüstü olarak da toplanabilir.
(7) Konseyin çalışma usul ve
esasları Bakanlık tarafından belirlenir.
İş sağlığı ve güvenliği kurulu
MADDE 22 –
(1)
Elli ve daha fazla çalışanın bulunduğu ve altı aydan fazla süren
sürekli işlerin yapıldığı işyerlerinde işveren, iş sağlığı ve
güvenliği ile ilgili çalışmalarda bulunmak üzere kurul
oluşturur. İşveren, iş sağlığı ve güvenliği mevzuatına uygun
kurul kararlarını uygular.
(2) Altı aydan fazla süren asıl
işveren-alt işveren ilişkisinin bulunduğu hallerde;
a) Asıl işveren ve alt işveren
tarafından ayrı ayrı kurul oluşturulmuş ise, faaliyetlerin
yürütülmesi ve kararların uygulanması konusunda iş birliği ve
koordinasyon asıl işverence sağlanır.
b) Asıl işveren tarafından kurul
oluşturulmuş ise, kurul oluşturması gerekmeyen alt işveren,
koordinasyonu sağlamak üzere vekâleten yetkili bir temsilci
atar.
c) İşyerinde kurul oluşturması
gerekmeyen asıl işveren, alt işverenin oluşturduğu kurula iş
birliği ve koordinasyonu sağlamak üzere vekâleten yetkili bir
temsilci atar.
ç) Kurul oluşturması gerekmeyen
asıl işveren ve alt işverenin toplam çalışan sayısı elliden
fazla ise, koordinasyonu asıl işverence yapılmak kaydıyla, asıl
işveren ve alt işveren tarafından birlikte bir kurul
oluşturulur.
(3) Aynı çalışma alanında birden
fazla işverenin bulunması ve bu işverenlerce birden fazla
kurulun oluşturulması hâlinde işverenler, birbirlerinin
çalışmalarını etkileyebilecek kurul kararları hakkında diğer
işverenleri bilgilendirir.
İş sağlığı ve güvenliğinin
koordinasyonu
MADDE 23 –
(1)
Aynı çalışma alanını birden fazla işverenin paylaşması durumunda
işverenler; iş hijyeni ile iş sağlığı ve güvenliği önlemlerinin
uygulanmasında iş birliği yapar, yapılan işin yapısı göz önüne
alınarak mesleki risklerin önlenmesi ve bu risklerden
korunulması çalışmalarını koordinasyon içinde yapar,
birbirlerini ve çalışan temsilcilerini bu riskler konusunda
bilgilendirir.
(2) Birden fazla işyerinin
bulunduğu iş merkezleri, iş hanları, sanayi bölgeleri veya
siteleri gibi yerlerde, iş sağlığı ve güvenliği konusundaki
koordinasyon yönetim tarafından sağlanır. Yönetim, işyerlerinde
iş sağlığı ve güvenliği yönünden diğer işyerlerini etkileyecek
tehlikeler hususunda gerekli tedbirleri almaları için
işverenleri uyarır. Bu uyarılara uymayan işverenleri Bakanlığa
bildirir.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Teftiş ve
İdari Yaptırımlar
Teftiş, inceleme, araştırma,
müfettişin yetki, yükümlülük ve sorumluluğu
MADDE 24 –
(1)
Bu Kanun hükümlerinin uygulanmasının izlenmesi ve teftişi, iş
sağlığı ve güvenliği yönünden teftiş yapmaya yetkili Bakanlık iş
müfettişlerince yapılır. Bu Kanun kapsamında yapılacak teftiş ve
incelemelerde, 4857 sayılı Kanunun 92, 93, 96, 97 ve 107 nci
maddeleri uygulanır.
(2) Bakanlık, işyerlerinde iş
sağlığı ve güvenliği konularında ölçüm, inceleme ve araştırma
yapmaya, bu amaçla numune almaya ve eğitim kurumları ile ortak
sağlık ve güvenlik birimlerinde kontrol ve denetim yapmaya
yetkilidir. Bu konularda yetkilendirilenler mümkün olduğu kadar
işi aksatmamak, işverenin ve işyerinin meslek sırları ile
gördükleri ve öğrendikleri hususları tamamen gizli tutmakla
yükümlüdür. Kontrol ve denetimin usul ve esasları Bakanlıkça
düzenlenir.
(3) Askeri işyerleriyle yurt
güvenliği için gerekli maddeler üretilen işyerlerinin denetim ve
teftişi konusu ve sonuçlarına ait işlemler, Millî Savunma
Bakanlığı ve Bakanlıkça birlikte hazırlanacak yönetmeliğe göre
yürütülür.
İşin durdurulması
MADDE 25 –
(1)
İşyerindeki bina ve eklentilerde, çalışma yöntem ve şekillerinde
veya iş ekipmanlarında çalışanlar için hayati tehlike oluşturan
bir husus tespit edildiğinde; bu tehlike giderilinceye kadar,
hayati tehlikenin niteliği ve bu tehlikeden doğabilecek riskin
etkileyebileceği alan ile çalışanlar dikkate alınarak, işyerinin
bir bölümünde veya tamamında iş durdurulur. Ayrıca çok tehlikeli
sınıfta yer alan maden, metal ve yapı işleri ile tehlikeli
kimyasallarla çalışılan işlerin yapıldığı veya büyük endüstriyel
kazaların olabileceği işyerlerinde, risk değerlendirmesi
yapılmamış olması durumunda iş durdurulur.
(2) İş sağlığı ve güvenliği
bakımından teftişe yetkili üç iş müfettişinden oluşan heyet, iş
sağlığı ve güvenliği bakımından teftişe yetkili iş müfettişinin
tespiti üzerine gerekli incelemeleri yaparak, tespit tarihinden
itibaren iki gün içerisinde işin durdurulmasına karar verebilir.
Ancak tespit edilen hususun acil müdahaleyi gerektirmesi
hâlinde; tespiti yapan iş müfettişi, heyet tarafından karar
alınıncaya kadar geçerli olmak kaydıyla işi durdurur.
(3) İşin durdurulması kararı,
ilgili mülki idare amirine ve işyeri dosyasının bulunduğu
Çalışma ve İş Kurumu il müdürlüğüne bir gün içinde gönderilir.
İşin durdurulması kararı, mülki idare amiri tarafından yirmidört
saat içinde yerine getirilir. Ancak, tespit edilen hususun acil
müdahaleyi gerektirmesi nedeniyle verilen işin durdurulması
kararı, mülki idare amiri tarafından aynı gün yerine getirilir.
(4) İşveren, yerine getirildiği
tarihten itibaren altı iş günü içinde, yetkili iş mahkemesinde
işin durdurulması kararına itiraz edebilir. İtiraz, işin
durdurulması kararının uygulanmasını etkilemez. Mahkeme itirazı
öncelikle görüşür ve altı iş günü içinde karara bağlar. Mahkeme
kararı kesindir.
(5) İşverenin işin durdurulmasını
gerektiren hususların giderildiğini Bakanlığa yazılı olarak
bildirmesi hâlinde, en geç yedi gün içinde işyerinde inceleme
yapılarak işverenin talebi sonuçlandırılır.
(6) İşveren, işin durdurulması
sebebiyle işsiz kalan çalışanlara ücretlerini ödemekle veya
ücretlerinde bir düşüklük olmamak üzere meslek veya durumlarına
göre başka bir iş vermekle yükümlüdür.
İdari para cezaları ve
uygulanması
MADDE 26 –
(1)
Bu Kanunun;
a) 4 üncü maddesinin birinci
fıkrasının (a) ve (b) bentlerinde belirtilen yükümlülükleri
yerine getirmeyen işverene her bir yükümlülük için ayrı ayrı
ikibin Türk Lirası,
b) 6 ncı maddesinin birinci
fıkrası gereğince belirlenen nitelikte iş güvenliği uzmanı veya
işyeri hekimi görevlendirmeyen işverene görevlendirmediği her
bir kişi için beşbin Türk Lirası, aykırılığın devam ettiği her
ay için aynı miktar, diğer sağlık personeli görevlendirmeyen
işverene ikibinbeşyüz Türk Lirası, aykırılığın devam ettiği her
ay için aynı miktar, aynı fıkranın (b), (c) ve (d) bentlerinde
belirtilen yükümlülükleri yerine getirmeyen işverene her bir
ihlal için ayrı ayrı binbeşyüz Türk Lirası, (ç) bendine aykırı
hareket eden işverene yerine getirilmeyen her bir tedbir için
ayrı ayrı bin Türk Lirası,
c) 8 inci maddesinin birinci ve
altıncı fıkralarına aykırı hareket eden işverene her bir ihlal
için ayrı ayrı binbeşyüz Türk Lirası,
ç) 10 uncu maddesinin birinci
fıkrasına göre risk değerlendirmesi yapmayan veya yaptırmayan
işverene üçbin Türk Lirası, aykırılığın devam ettiği her ay için
dörtbinbeşyüz Türk Lirası, dördüncü fıkrasında belirtilen
yükümlülükleri yerine getirmeyen işverene binbeşyüz Türk Lirası,
d) 11 ve 12 nci maddeleri
hükümlerine aykırı hareket eden işverene, uyulmayan her bir
yükümlülük için bin Türk Lirası, aykırılığın devam ettiği her ay
için aynı miktar,
e) 14 üncü maddesinin birinci
fıkrasında belirtilen yükümlülükleri yerine getirmeyen işverene
her bir yükümlülük için ayrı ayrı binbeşyüz Türk Lirası, ikinci
fıkrasında belirtilen yükümlülükleri yerine getirmeyen işverene
ikibin Türk Lirası, dördüncü fıkrasında belirtilen
yükümlülükleri yerine getirmeyen sağlık hizmeti sunucuları veya
yetkilendirilen sağlık hizmeti sunucularına ikibin Türk Lirası,
f) 15 inci maddesinin birinci ve
ikinci fıkralarında belirtilen yükümlülükleri yerine getirmeyen
işverene, sağlık gözetimine tabi tutulmayan veya sağlık raporu
alınmayan her çalışan için bin Türk Lirası,
g) 16 ncı maddesinde belirtilen
yükümlülükleri yerine getirmeyen işverene, bilgilendirilmeyen
her bir çalışan için bin Türk Lirası,
ğ) 17 nci maddesinin bir ila
yedinci fıkralarında belirtilen yükümlülükleri yerine getirmeyen
işverene her bir çalışan için bin Türk Lirası,
h) 18 inci maddesinde belirtilen
yükümlülükleri yerine getirmeyen işverene, her bir aykırılık
için ayrı ayrı bin Türk Lirası,
ı) 20 nci maddesinin birinci ve
dördüncü fıkralarında belirtilen yükümlülükleri yerine
getirmeyen işverene bin Türk Lirası, üçüncü fıkrasında
belirtilen yükümlülükleri yerine getirmeyen işverene binbeşyüz
Türk Lirası,
i) 22 nci maddesinde belirtilen
yükümlülükleri yerine getirmeyen işverene her bir aykırılık için
ayrı ayrı ikibin Türk Lirası,
j) 23 üncü maddesinin ikinci
fıkrasında belirtilen bildirim yükümlülüklerini yerine
getirmeyen yönetimlere beşbin Türk Lirası,
k) 24 üncü maddesinin ikinci
fıkrasında belirtilen iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili
konularda ölçüm, inceleme ve araştırma yapılmasına, numune
alınmasına veya eğitim kurumları ile ortak sağlık ve güvenlik
birimlerinin kontrol ve denetiminin yapılmasına engel olan
işverene beşbin Türk Lirası,
1) 25 inci maddesinde belirtilen
yükümlülüklere göre işyerinin bir bölümünde veya tamamında
verilen durdurma kararına uymayarak durdurulan işi yönetmelikte
belirtilen şartları yerine getirmeden devam ettiren işverene
fiil başka bir suç oluştursa dahi onbin Türk Lirası, altıncı
fıkrasında belirtilen yükümlülükleri yerine getirmeyen işverene
ihlale uğrayan her bir çalışan için bin Türk Lirası, aykırılığın
devam ettiği her ay için aynı miktar,
m) 29 uncu maddesinde belirtilen;
büyük kaza önleme politika belgesi hazırlamayan işverene ellibin
Türk Lirası, güvenlik raporunu hazırlayıp Bakanlığın
değerlendirmesine sunmadan işyerini faaliyete geçiren,
işletilmesine Bakanlıkça izin verilmeyen işyerini açan veya
durdurulan işyerinde faaliyete devam eden işverene seksenbin
Türk Lirası,
n) 30 uncu maddesinde öngörülen
yönetmeliklerde belirtilen yükümlülükleri yerine getirmeyen
işverene, uyulmayan her hüküm için tespit edildiği tarihten
itibaren aylık olarak bin Türk Lirası,
idari para cezası verilir.
(2) Bu Kanunda belirtilen idari
para cezaları gerekçesi belirtilmek suretiyle Çalışma ve İş
Kurumu il müdürünce verilir. Verilen idari para cezaları
tebliğinden itibaren otuz gün içinde ödenir. İdari para cezaları
tüzel kişiliği bulunmayan kamu kurum ve kuruluşları adına da
düzenlenebilir.
Hüküm bulunmayan haller ve
muafiyet
MADDE 27 –
(1)
Çalışanların tabi oldukları kanun hükümleri saklı kalmak
kaydıyla, bu Kanunda hüküm bulunmayan hallerde 4857 sayılı
Kanunun bu Kanuna aykırı olmayan hükümleri uygulanır.
(2) Bu Kanuna göre düzenlenen
kağıtlar damga vergisinden, işlemler harçtan müstesnadır.
(3) Bakanlık, bu Kanuna göre
yapılacak iş ve işlemlere ait her türlü belge veya bilgiyi,
elektronik ve benzeri ortamlar üzerinden isteyebilir,
arşivleyebilir, bu ortamlar üzerinden onay, yetki, bilgi ve
belge verebilir.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
Çeşitli
ve Geçici Hükümler
Bağımlılık yapan maddeleri
kullanma yasağı
MADDE 28 –
(1)
İşyerine, sarhoş veya uyuşturucu madde almış olarak gelmek ve
işyerinde alkollü içki veya uyuşturucu madde kullanmak yasaktır.
(2) İşveren; işyeri
eklentilerinden sayılan kısımlarda, ne gibi hallerde, hangi
zamanda ve hangi şartlarla alkollü içki içilebileceğini
belirleme yetkisine sahiptir.
(3) Aşağıdaki çalışanlar için
alkollü içki kullanma yasağı uygulanmaz:
a) Alkollü içki yapılan
işyerlerinde çalışan ve işin gereği olarak üretileni
denetlemekle görevlendirilenler.
b) Kapalı kaplarda veya açık
olarak alkollü içki satılan veya içilen işyerlerinde işin gereği
alkollü içki içmek zorunda olanlar.
c) İşinin niteliği gereği
müşterilerle birlikte alkollü içki içmek zorunda olanlar.
Güvenlik raporu veya büyük kaza
önleme politika belgesi
MADDE 29 –
(1)
İşletmeye başlanmadan önce, büyük endüstriyel kaza oluşabilecek
işyerleri için, işyerlerinin büyüklüğüne göre büyük kaza önleme
politika belgesi veya güvenlik raporu işveren tarafından
hazırlanır.
(2) Güvenlik raporu hazırlama
yükümlülüğü bulunan işveren, hazırladıkları güvenlik
raporlarının içerik ve yeterlilikleri Bakanlıkça incelenmesini
müteakip işyerlerini işletmeye açabilir.
İş sağlığı ve güvenliği ile
ilgili çeşitli yönetmelikler
MADDE 30 –
(1)
Aşağıdaki konular ile bunlara ilişkin usul ve esaslar Bakanlıkça
çıkarılacak yönetmeliklerle düzenlenir:
a) İlgili bakanlıkların görüşü
alınarak, iş sağlığı ve güvenliğinin sağlanması, sürdürülmesi ve
mevcut durumun iyileştirilmesi amacıyla; işyeri bina ve
eklentileri, iş ekipmanı, işin her safhasında kullanılan ve
ortaya çıkan maddeler, çalışma ortam ve şartları, özel risk
taşıyan iş ekipmanı ve işler ile işyerleri, özel politika
gerektiren grupların çalıştırılması, işin özelliğine göre gece
çalışmaları ve postalar hâlinde çalışmalar, sağlık kuralları
bakımından daha az çalışılması gereken işler, gebe ve emziren
kadınların çalışma şartları, emzirme odaları ve çocuk bakım
yurtlarının kurulması veya dışarıdan hizmet alınması ve benzeri
özel düzenleme gerektirebilecek konular ve bunlara bağlı
bildirim ve izinler ile bu Kanunun uygulanmasına yönelik diğer
hususlar.
b) İş sağlığı ve güvenliği
hizmetleri ile ilgili olarak;
1) Çalışan sayısı ve tehlike
sınıfı göz önünde bulundurularak hangi işyerlerinde işyeri
sağlık ve güvenlik biriminin kurulacağı, bu birimlerin fiziki
şartları ile birimlerde bulundurulacak donanım.
2) İşyeri sağlık ve güvenlik
birimi ile ortak sağlık ve güvenlik biriminde görev alacak
işyeri hekimi, iş güvenliği uzmanı ve diğer sağlık personelinin
nitelikleri, işe alınmaları, görevlendirilmeleri, görev, yetki
ve sorumlulukları, görevlerini nasıl yürütecekleri, işyerinde
çalışan sayısı ve işyerinin yer aldığı tehlike sınıfı göz önünde
bulundurularak asgari çalışma süreleri, işyerlerindeki tehlikeli
hususları nasıl bildirecekleri, sahip oldukları belgelere göre
hangi işyerlerinde görev alabilecekleri.
3) İş sağlığı ve güvenliği hizmeti
sunacak kişi, kurum ve kuruluşların; görev, yetki ve
yükümlülükleri, belgelendirilmeleri ve yetkilendirilmeleri ile
sunulacak hizmetler kapsamında yer alan sağlık gözetimi ve
sağlık raporları, kuruluşların fiziki şartları ile kuruluşlarda
bulundurulacak personel ve donanım.
4) İş sağlığı ve güvenliği hizmeti
sunan kişi, kurum ve kuruluşlardan işyeri tehlike sınıfı ve
çalışan sayısına göre; hangi şartlarda hizmet alınacağı,
görevlendirilecek veya istihdam edilecek kişilerin sayısı,
işyerinde verilecek hizmet süresi ve belirlenen görevleri hangi
hallerde işverenin kendisinin üstlenebileceği.
5) İşyeri hekimi, iş güvenliği
uzmanı ve diğer sağlık personelinin eğitimleri ve
belgelendirilmeleri, unvanlarına göre kimlerin hangi sınıf belge
alabilecekleri, işyeri hekimi, iş güvenliği uzmanı ve diğer
sağlık personeli eğitimi verecek kurumların belgelendirilmeleri,
yetkilendirilmeleri ile eğitim programlarının ve bu programlarda
görev alacak eğiticilerin niteliklerinin belirlenmesi ve
belgelendirilmeleri, eğitimlerin sonunda yapılacak sınavlar ve
düzenlenecek belgeler.
c) Risk değerlendirmesi ile ilgili
olarak; risk değerlendirmesinin hangi işyerlerinde ne şekilde
yapılacağı, değerlendirme yapacak kişi ve kuruluşların
niteliklerinin belirlenmesi, gerekli izinlerin verilmesi ve
izinlerin iptal edilmesi.
ç) Sağlık Bakanlığının görüşü
alınarak, işverenlerin işyerlerinde bu Kanun kapsamında yapmakla
yükümlü oldukları kişisel maruziyete ve çalışma ortamına yönelik
gerekli kontrol, inceleme ve araştırmalar ile fiziksel, kimyasal
ve biyolojik etmenlerle ilgili ölçüm ve laboratuvar
analizlerinin usul ve esasları ile bu ölçüm ve analizleri
yapacak kişi ve kuruluşların niteliklerinin belirlenmesi,
gerekli yetkilerin verilmesi ve verilen yetkilerin iptali ile
yetkilendirme ve belgelendirme bedelleri.
d) Yapılan işin niteliği, çalışan
sayısı, işyerinin büyüklüğü, kullanılan, depolanan ve üretilen
maddeler, iş ekipmanı ve işyerinin konumu gibi hususlar dikkate
alınarak acil durum planlarının hazırlanması, önleme, koruma,
tahliye, ilk yardım ve benzeri konular ile bu konularda
görevlendirilecek kişiler.
e) Çalışanlara ve temsilcilerine
verilecek eğitimler, bu eğitimlerin belgelendirilmesi, iş
sağlığı ve güvenliği eğitimi verecek kişi ve kuruluşlarda
aranacak nitelikler ile mesleki eğitim alma zorunluluğu bulunan
işler.
f) Kurulun oluşumu, görev ve
yetkileri, çalışma usul ve esasları, birden çok kurul bulunması
hâlinde bu kurullar arasındaki koordinasyon ve iş birliği.
g) İçişleri Bakanlığı ile
müştereken, işyerlerinde işin durdurulması, hangi işlerde risk
değerlendirmesi yapılmamış olması durumunda işin durdurulacağı,
durdurma sebeplerini gidermek için mühürlerin geçici olarak
kaldırılması, yeniden çalışmaya izin verilme şartları, acil
hallerde işin durdurulmasına karar verilinceye kadar geçecek
sürede alınacak tedbirlerin uygulanması.
ğ) Çevre ve Şehircilik Bakanlığı
ile müştereken, büyük endüstriyel kazaların önlenmesi ve
etkilerinin azaltılması için alınacak tedbirler, büyük
endüstriyel kaza oluşabilecek işyerlerinin belirlenmesi ve
sınıflandırılması, büyük kaza önleme politika belgesi veya
güvenlik raporunun hazırlanması ve uygulanması, güvenlik
raporunun olmaması, incelenmek üzere Bakanlığa gönderilmemesi
veya Bakanlıkça yetersiz bulunması durumunda işin durdurulması
ve işin devamına izin verilmesi.
(2) Birinci fıkranın (b) bendine
göre işyeri hekimi ve diğer sağlık personeline dair çıkarılan
yönetmelikte yer alan işyeri hekimi ve diğer sağlık personelinin
eğitim programları, çalışma süreleri, görev ve yetkilerine
ilişkin hususlarda Sağlık Bakanlığının uygun görüşü alınır.
Belgelendirme, ihtar ve
iptaller
MADDE 31 –
(1)
İş sağlığı ve güvenliği hizmeti sunan, ölçüm ve analizleri yapan
kişi, kurum, kuruluşlar ve eğitim kurumları ile ilgili olarak
yetkilendirme ve belgelendirme bedelleri, bu kişi ve kurumlara
getirilen kuralların ihlali hâlinde hafif, orta ve ağır ihtar
olarak kayda alınması ile yetki belgelerinin geçerliliğinin
doğrudan veya ihtar puanları esas alınarak askıya alınması ve
iptaline dair usul ve esaslar Bakanlıkça belirlenir.
Değiştirilen hükümler
MADDE 32 –
22/5/2003
tarihli ve 4857 sayılı İş Kanununun;
a) 7 nci maddesinin birinci
fıkrasının son cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Geçici iş ilişkisi kurulan işveren işçiye talimat verme hakkına
sahiptir.”
b) 25 inci maddesinin birinci
fıkrasının (II) numaralı bendinin (d) alt bendinde yer alan
“veya 84 üncü maddeye aykırı hareket etmesi” ibaresi “, işyerine
sarhoş yahut uyuşturucu madde almış olarak gelmesi ya da
işyerinde bu maddeleri kullanması” şeklinde değiştirilmiştir.
c) 71 inci maddesinin üçüncü
fıkrasında geçen “hafif işler” ibaresinden sonra gelmek üzere “,
onaltı yaşını doldurmuş fakat onsekiz yaşını bitirmemiş genç
işçilerin hangi çeşit işlerde çalıştırılabilecekleri” ibaresi
eklenmiştir.
MADDE 33 –
13/12/1983
tarihli ve 190 sayılı Genel Kadro ve Usulü Hakkında Kanun
Hükmünde Kararnamenin eki (I) sayılı cetvelin Çalışma ve Sosyal
Güvenlik Bakanlığına ait bölümünde yer alan “Baş İş Müfettişi”
unvanlı kadrolar “İş Başmüfettişi” olarak değiştirilmiştir.
MADDE 34 –
Ekli
(I), (II) ve (III) sayılı listelerde yer alan kadrolar ihdas
edilerek 190 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin eki (I) sayılı
cetvelin Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığına ait bölümüne
eklenmiş, ekli (IV) sayılı listede yer alan kadrolar iptal
edilerek 190 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin eki (I) sayılı
cetvelin Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığına ait bölümünden
çıkarılmıştır.
MADDE 35 –
14/7/1965
tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa ekli (II) sayılı
cetvelin “4. Başbakanlık ve Bakanlıklarda” bölümünde yer alan
“İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği Ens. Müd.” ibaresi “İş Sağlığı ve
Güvenliği Enstitü Müdürü” olarak değiştirilmiştir.
MADDE 36 –
9/1/1985
tarihli ve 3146 sayılı Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığının
Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanuna aşağıdaki ek madde
eklenmiştir.
“Yayın zorunluluğu
EK MADDE 2 – Türkiye
Radyo-Televizyon Kurumu ile ulusal, bölgesel ve yerel yayın
yapan özel televizyon kuruluşları ve radyolar; ayda en az altmış
dakika iş sağlığı ve güvenliği, çalışma hayatında kayıt
dışılığın önlenmesi, sosyal güvenlik, işçi ve işveren ilişkileri
konularında uyarıcı ve eğitici mahiyette yayınlar yapmak
zorundadır. Bu yayınlar, asgari otuz dakikası 17:00-22:00
saatleri arasında olmak üzere, 08:00-22:00 saatleri arasında
yapılır ve yayınların kopyaları her ay düzenli olarak Radyo ve
Televizyon Üst Kuruluna teslim edilir. Bu saatler dışında
yapılan yayınlar, aylık altmış dakikalık süreye dahil edilmez.
Bu programlar, Bakanlık ve bağlı ve ilgili kuruluşları, Radyo ve
Televizyon Üst Kurulu ile ilgili diğer kamu kurum ve kuruluşları
ile bilimsel kuruluşlar, kamu kurumu niteliğinde meslek
kuruluşları veya sivil toplum kuruluşları tarafından hazırlanır
veya hazırlatılır. Hazırlanan programların, Bakanlığın olumlu
görüşü alındıktan sonra Radyo ve Televizyon Üst Kurulu
tarafından radyo ve televizyonlarda yayınlanması sağlanır.
Bu madde kapsamında yapılan
yayınlar için herhangi bir bedel ödenmez. Bu yayınların ve
sürelerinin denetimi Radyo ve Televizyon Üst Kurulunca yapılır.”
Yürürlükten kaldırılan hükümler
MADDE 37 –
4857
sayılı Kanunun aşağıdaki hükümleri yürürlükten kaldırılmıştır:
a) 2 nci maddesinin dördüncü
fıkrası.
b) 63 üncü maddesinin dördüncü
fıkrası.
c) 69 uncu maddesinin dördüncü,
beşinci ve altıncı fıkraları.
ç) 77, 78, 79, 80, 81, 83, 84, 85,
86, 87, 88, 89, 95, 105 ve geçici 2 nci maddeler.
4857 sayılı Kanunun 4 üncü
maddesinin birinci fıkrasının (f) bendinde yer alan “İş sağlığı
ve güvenliği hükümleri saklı kalmak üzere” ifadesi ile 98 inci
maddesinin birinci fıkrasında yer alan “85 inci madde
kapsamındaki işyerlerinde ise çalıştırılan her işçi için bin
Yeni Türk Lirası,” ifadesi metinden çıkartılmıştır.
Atıflar
GEÇİCİ MADDE 1 –
(1)
Diğer mevzuatta iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili olarak 4857
sayılı Kanuna yapılan atıflar bu Kanuna yapılmış sayılır.
Mevcut yönetmelikler
GEÇİCİ MADDE 2 –
(1)
4857 sayılı Kanunun 77 nci, 78 inci, 79 uncu, 80 inci, 81 inci
ve 88 inci maddelerine göre yürürlüğe konulan yönetmeliklerin bu
Kanuna aykırı olmayan hükümleri, bu Kanunda öngörülen
yönetmelikler yürürlüğe girinceye kadar uygulanmaya devam
olunur.
Sağlık raporları
GEÇİCİ MADDE 3
–
(1) Çalışanlar için, 4857 sayılı Kanun ve diğer mevzuat gereği
daha önce alınmış bulunan periyodik sağlık raporları süresi
bitinceye kadar geçerlidir.
İş güvenliği uzmanı
görevlendirme yükümlülüğü
GEÇİCİ MADDE 4 –
(1)
Bu Kanunun 8 inci maddesinde belirtilen çok tehlikeli sınıfta
yer alan işyerlerinde (A) sınıfı belgeye sahip iş güvenliği
uzmanı görevlendirme yükümlülüğü, bu işyerlerinde Kanunun
yürürlüğe girdiği tarihten itibaren dört yıl süreyle (B) sınıfı
belgeye sahip iş güvenliği uzmanı görevlendirilmesi; tehlikeli
sınıfta yer alan işyerlerinde ise (B) sınıfı belgeye sahip iş
güvenliği uzmanı görevlendirme yükümlülüğü, bu işyerlerinde
Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren üç yıl süreyle (C)
sınıfı belgeye sahip iş güvenliği uzmanı görevlendirilmesi
kaydıyla yerine getirilmiş sayılır.
Mevcut sertifika ve belgeler
ile ihtar puanları
GEÇİCİ MADDE 5 –
(1)
Bu Kanunun yayımı tarihinden önce Bakanlıkça verilen işyeri
hekimliği, iş güvenliği uzmanlığı ve işyeri hemşiresi
sertifikası veya belgesi ile Türk Tabipleri Birliği tarafından
verilen işyeri hekimliği sertifikası sahiplerinden belgeleri
geçersiz sayılanlar, mevcut belge veya sertifikalarını bu
Kanunun yayımından itibaren bir yıl içinde Bakanlıkça
düzenlenecek belge ile değiştirmeleri şartıyla bu Kanunla
verilen bütün hak ve yetkileri kullanabilirler. Aynı tarihten
önce eğitim kurumlarınca verilen işyeri hekimliği ve iş
güvenliği uzmanlığı eğitimlerini tamamlayanlardan eğitimleri
geçersiz sayılanlar ilgili mevzuata göre sınava girmeye hak
kazanırlar. Hak sahipliğinin tespitinde Bakanlık kayıtları esas
alınır.
(2) Bu Kanunun yayımı tarihinden
önce haklarında kesinleşmiş yargı kararı bulunmayan eğitim
kurumu ve ortak sağlık ve güvenlik birimlerine uygulanan ihtar
puanları, kayıtlarda yer alan haliyle yeni yapılacak düzenlemeye
aktarılır.
İşyeri hekimliği yapan kurum
tabiplerine yapılan ücret ödemeleri
GEÇİCİ MADDE 6
–
(1) Kamu kurum ve kuruluşları ile mahalli idarelerde
gerçekleştirilmiş olan işyeri hekimliği ücreti ödemeleri
nedeniyle kamu görevlileri hakkında idari veya mali yargılama ve
takibat yapılamaz, başlatılanlar işlemden kaldırılır, bu
ödemeler geriye tahsil ve tazmin konusu edilemez.
GEÇİCİ MADDE 7 –
(1)
Bu Kanunun yayımı tarihinde Baş İş Müfettişi kadrolarında
bulunanlar, hiçbir işleme gerek kalmaksızın İş Başmüfettişi
kadrolarına atanmış sayılır.
GEÇİCİ MADDE 8 –
(1)
Bu Kanunun yayımlandığı tarihte İş Sağlığı ve Güvenliği Merkez
Müdürlüğünde İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği Enstitü Müdürü ile
İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği Enstitü Müdür Yardımcısı unvanlı
kadrolarda bulunanların görevleri, bu Kanunun yayımlandığı
tarihte sona erer ve bunlar en geç bir ay içinde derece ve
kademelerine uygun diğer kadrolara atanır. Bunlar, yeni bir
kadroya atanıncaya kadar, eski kadrolarına ait aylık, ek
gösterge ve her türlü zam ve tazminatlar ile diğer mali
haklarını almaya devam eder. Söz konusu personelin atandıkları
tarih itibarıyla eski kadrolarına ilişkin olarak en son ayda
aldıkları aylık, ek gösterge, her türlü zam ve tazminatları, ek
ödeme ve benzeri adlarla yapılan her türlü ödemelerin (ilgili
mevzuatı uyarınca fiili çalışmaya bağlı fazla mesai ücreti ve ek
ders ücreti hariç) toplam net tutarının (bu tutar sabit bir
değer olarak esas alınır); yeni atandıkları kadrolara ilişkin
olarak yapılan aylık, ek gösterge, her türlü zam ve
tazminatları, ek ödeme ve benzeri adlarla yapılan her türlü
ödemelerin (ilgili mevzuatı uyarınca fiili çalışmaya bağlı fazla
mesai ücreti ve ek ders ücreti hariç) toplam net tutarından
fazla olması hâlinde aradaki fark tutarı, herhangi bir vergi ve
kesintiye tabi tutulmaksızın fark kapanıncaya kadar ayrıca
tazminat olarak ödenir. Atandıkları kadro unvanlarında isteğe
bağlı olarak herhangi bir değişiklik olanlarla kendi
istekleriyle başka kurumlara atananlara fark tazminatı
ödenmesine son verilir.
(2) Bu Kanuna ekli listelerde
ihdas edilen kadrolardan boş bulunan 20 İş Sağlığı ve Güvenliği
Uzmanı, 100 İş Sağlığı ve Güvenliği Uzman Yardımcısı, 40 Memur,
40 Veri Hazırlama ve Kontrol İşletmeni ve 10 Mühendis kadrosuna,
21/12/2011 tarihli ve 6260 sayılı 2012 yılı Merkezi Yönetim
Bütçe Kanundaki sınırlamalara tabi olmadan 2012 yılı içinde
atama yapılabilir.
Yürürlük
MADDE 38 –
(1)
Bu Kanunun;
a) 6, 7 ve 8 inci maddeleri;
1) Kamu kurumları ile 50’den az
çalışanı olan ve az tehlikeli sınıfta yer alan işyerleri için
yayımı tarihinden itibaren iki yıl sonra,
2) 50’den az çalışanı olan
tehlikeli ve çok tehlikeli sınıfta yer alan işyerleri için
yayımı tarihinden itibaren bir yıl sonra,
3) Diğer işyerleri için yayımı
tarihinden itibaren altı ay sonra,
b) 9, 31, 33, 34, 35, 36 ve 38
inci maddeleri ile geçici 4, geçici 5, geçici 6, geçici 7 ve
geçici 8 inci maddeleri yayımı tarihinde,
c) Diğer maddeleri yayımı
tarihinden itibaren altı ay sonra,yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 39 –
(1)
Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür. |