GÜVENLİK ÖNLEMLERİ
Kaldırma ve taşıma makinelerinin rolü, zamanımızda
sanayin her alanında gitgide büyümekte ve önem kazanmaktadır. Ağır sanayide,
bir yerden bir yere büyük ve ağır yükler kaldırıp taşımak zorunluluğu bu tür
makinelerin kullanılmasını gerektirdiği gibi, büyük, güvenlikli ve elverişli
bir atölyede de verimi arttırıcı özelliği bulunmaktadır. Bunlardan dolayı da
kaldırma ve taşıma ile ilgili tesislerin kurulması ve bu amaçla yapılacak
harcamalar haklı ve yerinde harcamalardır. Böylelikle zaman kayıpları
azalmış ve personel daha az yorulmuş olur. Kaldırma makinelerinin bazılarını; vinçler (kule vinçler,
mobil vinçler, pergel vinçler, gezer köprü vinçleri, tek kirişli askılı
vinçler, monoraylar, iki ayaklı portal vinçler, yarı portal vinçler, seyyar
atölye vinçleri, gırgır vinçler, ceraskallar, maçunalar), platformlu
kaldırıcı arabalar (forklift), palangalar (elektrikli, pnömatik, hidrolik,
zincirli, halatlı), asansörler şeklinde sayabiliriz. Başta da belirttiğimiz gibi sanayin her alanında
karşımıza çıkan bu kaldırma ve taşıma makinelerinde verimli ve sağlıklı bir
çalışma yapabilmek güvenlik konusuna ön planda yer vermekle sağlanır. Yoksa
çok acı, maddi ve manevi kayıplarla karşı karşıya kalabiliriz. İş yasasına bağlı olarak yürürlüğe konulmuş olan İşçi
Sağlığı ve İş Güvenliği Tüzüğü'nün 373. – 437. maddeleri kaldırma
makinelerinde alınacak güvenlik önlemlerini kapsamaktadır.Bu güvenlik
önlemlerini şu başlıklar altında açıklayabiliriz. Kaldırma makine ve araçlarında, tamburlar kaldırılacak
yüke ve halatın çap, nitelik ve sarım sayısına uygun olarak yapılmalı ve iki
yanı gerekli yükseklikte faturalı olmalıdır. Kaldırma makinelerinin çelik halat uçları, tambur içine
sağlam bir şekilde bağlanmalı ve halat üzerindeki kaldırma kancaları en
aşağı seviyede olduklarında, tambur üzerinde en az iki tam devir yapacak
boyda halat sarılı kalmış bulunmalıdır. Elektrikli veya basınçlı hava ile çalışan ve yerden
kumanda edilen kaldırma makinelerinin manevra halatlarında dolaşmaları
önleyecek gerekli önlemler alınmalıdır. Kaldırma araçlarının kancalarının güvenlik katsayısı (taşıma gücü),
taşıyacakları yükün en az; el ile çalıştırılanlarda 3 katına, mekanik
olarak çalışanlarda 4 katına, erimiş maden veya yakıcı, aşındırıcı (korozif)
maddeler gibi tehlikeli yükleri taşıyanlarda ise 5 katına eşit
olmalıdır. Kaldırma makineleri ve araçları her çalışmaya başlamadan
önce operatörleri tarafından kontrol edilmeli, çelik halatlar, zincirler,
kancalar, sapanlar, frenler ve otomatik durdurucular, yetkili bir teknik
eleman tarafından her üç ayda bir bütünüyle kontrol edilerek bir kontrol
belgesi düzenlenmeli ve iş yerindeki özel dosyasında saklanmalıdır. Kaldırma araç ve makinelerinde meydana gelen bazı iş
kazaları, halat, zincir ve sapanların kopmaları, yüklerin kancalardan
kurtularak düşmeleri, frenler ve otomatik durdurucuların arızalanması sonucu
olduğundan dolayı bu periyodik kontroller kesinlikle ihmal edilmemeli ve
kontrol sırasında saptanan aksaklıklar giderilmeden makine tekrar çalışmaya
başlatılmamalıdır. Kaldırma makinelerinde yüklerin kaldırılmaları,
indirilmeleri veya taşınmaları, yetiştirilmiş manevracılar tarafından
verilecek el ve kol işaretlerine göre yapılmalıdır. Bir kaldırma işlemi
sırasında birden çok işçinin görevli olduğu durumlarda, kaldırma makinesi
operatörü, bağlayıcı, sapancı veya diğer görevlilerden yalnız birinden
işaret almalı ve işaretçi, operatör tarafından kolayca görülebilecek
yerlerde durmalıdır. Operatör, her kim tarafından verilirse verilsin, her
dur işaretini yerine getirmelidir. Yükler dik olarak kaldırılmalıdır. Bunların eğik olarak
kaldırılması zorunlu olduğu durumlarda manevralar, sorumlu bir elemanın
gözetiminde yapılmalı, yük salınımlarına ve yükün tehlikeli durumuna karşı
gerekli önlemler alınmalıdır. İndirilen bir yükün altından sapan halatların çekilmesi
için işaret vermeden önce işaretçi, işçilerin güvenliğini sağlamalıdır.
Operatörler, kaldırma makinelerinde bir yük asılı bulunduğu sürece
makinelerinin başından ayrılmamalıdır. Elektrikli mıknatıslı vinç, dinlenme durumunda iken,
mıknatıslar vinç üzerinde asılı olarak yüksekte bırakılmamalıdır. Bunlar ya
doğrudan doğruya yere bırakılmalı veya bu iş için yapılmış platformlar
üzerine indirilmelidir. Mıknatıslar kullanılmadıklarında vinç üzerinden
çıkarılmalıdır. Hareket halindeki vinç kabinleri içindeki veya vinç
arabaları üzerinde, yalnız görevli kimseler bulunmalı ve vinç operatörleri,
hiç kimsenin yük üzerine binmesine, boş halat veya kancalara asılmasına izin
vermemelidir. Açık havada ray üzerinde çalışan vinçlerde, rüzgârın etkisi
hesaplanmalı ve bunlarda takozlama, bağlama yapılmalı ve sürgü güvenlik
sistemi bulunmalıdır. Ray üzerinde çalışan vinçlerde, vincin ve vinç arabasının
üzerinde gidip geldikleri rayların her iki başında ve en az tekerleklerin
yarıçapı yüksekliğinde takozlar bulunmalı, köprülü ve asma vinçlerin, köprü
ve vinç arabası tekerlerinde, uygun el, kol ve ayak koruyucuları
bulunmalıdır. Köprü ayaklı gezer vinçlerin geçtiği yol boyu ve rayların
her iki tarafı serbest olarak tutulmalı ve buralar en az 75 cm eninde
olmalıdır. Raylı vinçlerin kabin kapılarının sahanlık veya geçit
seviyesinden 30 cm. daha yüksekte bulunduğu durumlarda, bu kapıların önüne
uygun basamaklar yapılmalı ve kabinlerde, elektrik akımı iletmeyen madde ile
doldurulmuş bir yangın söndürme cihazı bulundurulmalıdır. Aynı yükü kaldırmak için, iki vincin çalışması durumunda,
her iki vinç operatörüne, yalnız bir işaretçi tarafından kumanda verilmeli
ve vinçlerin hareketlerinde uyumu sağlayacak özel önlemler alınmalıdır. Yüklerin vinçlere asılı olarak taşınmasında
görevlendirilen işaretçi ve işçiler, yüklerin önünde giderek ray makaslarını
kontrol etmeli ve yüklerin bir kimseye veya herhangi bir engele çarpmayacak
bir yükseklikte taşınmasını sağlamalıdırlar. Motorlu vinçlerde yük kaldırılırken veya vinç yer
değiştirirken sesli ve ışıklı uyarı yapılmalı, bunların gece çalışmalarında
farları ve arkalarında stop lambaları yakılmalı, kabinler uygun şekilde
aydınlatılmalıdır. Raylı vinçler üzerinde herhangi bir onarıma başlamadan
önce, bütün kumanda sistemi stop durumuna getirilmeli ve iki şalter açılarak
bunlardan biri sıkıca bağlanmalıdır. Vinç üzerinde ve uygun yerlere, onarım veya bakım
yapıldığına ilişkin uyarı levhaları konulmalıdır. Aynı ray sistemi üzerinde
başka vinçler çalıştığında, bunları uygun uzaklıkta durduracak takozlar
konulmalı veya aynı işi görecek başka önlemler alınmalıdır. Halat tamburlarının ve millerinin veya motor bobinlerinin
sökülmesinden önce kaldırma halatları, tamburlar üzerinden çıkarılmalıdır.
Ancak, bunun sağlanamadığı durumlarda, tamburun ani olarak dönmesi
önlenmelidir. Raylı vinçlerde yapılan onarımın bitiminde, bütün
koruyucuları yerlerine takılmalı ve vinç harekete geçirilmeden önce,
onarımda kullanılan bütün araç, gereç ve malzemeler kaldırılmış olmalıdır. Seyyar vinçlerin, platformlu kaldırıcı arabaların
tekerlekleri korunmalı, bunlarda el ile çalışan sesli uyarma sistemi
bulunmalıdır. Elektrikli olanları uygun ve yeterli şekilde topraklanmalıdır. Geçme (teleskopik) platform tipi kaldırıcı arabalarda,
yükselen üst kısmın birdenbire inmesini engelleyecek otomatik sürgülü veya
benzeri uygun bir sistem bulunmalı ve bunlar elektrikle çalıştıklarında,
platformun yükselmesini ve inmesini sınırlayacak bir sistem, yüklerin
indirilmesini ayarlayan elektrikli ya da mekanik bir fren bulunmalıdır. Burada büyük bir bölümünü açıklamaya çalıştığımız İşçi
Sağlığı ve İş Güvenliği Tüzüğü'nün "Kaldırma Makinelerinde Alınacak Güvenlik
Tedbirleri" bölümündeki bu hususları iş yerlerindeki kaldırma makine ve
araçlarında uygulamak birçok üzücü ve kaybı büyük olan kazaların önlenmesini
sağlar. Eğer, kaldırma makine ve araçlarından amaçladığımız
verimi tam olarak almak istiyorsak ilk sloganımız "ÖNCE GÜVENLİK" olmalı ve
hiç kimse, belirtilen kullanma ve güvenlik talimatları aksine davranmamalı,
talimat vermemelidir. İş kazalarının oluşmasında ergonomik, fizyolojik,
psikolojik, fiziksel, kimyasal ve mekanik birçok etmen etkili olmaktadır.
Yapılan işin niteliğine, üretim araçlarının özelliğine ve işyeri ortamının
yapısına göre değişen birçok yönetim ve denetim eksikliği sonucunda iş
kazaları oluşmaktadır. İş kazalarının çok değişik nedenleri olmasına karşın
bunları iki temel etmene indirgemek olasıdır. Bunlar çalışan insanın yaptığı
güvensiz davranışlar ile işyerinden, üretim araçlarından, üretim
teknolojisinden, işyeri ortamından kaynaklanan güvensiz koşullardır. İş
kazalarının oluşmasında birinci dereceden etkili olan işyerindeki güvensiz
koşulların arasında ise elektrik önemli bir yer tutmaktadır. Elektrik
görülemediğinden ve etkisi kısa sürede ortaya çıktığından gizli bir
potansiyel tehlike olarak işyerlerinde ağır iş kazalarına neden olmaktadır.
Aşağıda elektriğin insan üzerindeki etkileri ile elektrik çarpmalarına karşı
alınacak başlıca güvenlik önlemleri ana başlıklar altında özetlenmiştir. Elektrik akımı geçen canlı vücutlar üzerinde yanık yaraları ve adele
krampları oluştuğundan, kazaya uğrayan kişi elektriğe tutulduğu yeri
bırakamaz. Elektrik akımının akış yönü üzerinde canlının kalbi
bulunuyorsa, kalp atışları hızlanır, düzenliliğini yitirir ve bunun
sonucu olarak kalp hareketleri durur. Kalbin durmasına bağlı olarak solunum ve kan dolaşımı kesildiğinden
ölüm olayı baş gösterir. Elektrik kazalarının etkisi, gerilim taşıyan parçalara dokunma anında
vücuttan geçen akımın şiddetine bağlıdır. Elektrik akımının yönü kalp
üzerinden geçtiğinde, kesin ölüm hali için 50mA'lik bir akım şiddeti
yetebilir. Vücuttan geçen akımın şiddeti, gerilime ve vücudun direncine
bağlıdır. Vücut direnci, gerçekte küçük olan vücut iç direnci ile
elektrik akımının girdiği ve çıktığı yerlerin toplam direnci olan geçiş
direncinden oluşur. Ter ve ıslak zemin gibi nemli ortamlarda direnç çok düşüktür. Ayrıca,
elektriğe tutulan yerin dokunma yüzeyi ne kadar büyük olursa, geçiş
direnci o kadar küçük olur. 50 Hz frekanslı alternatif akım doğru akımdan daha tehlikelidir.
Frekans yükseldikçe Skin efekti nedeni ile akım, dış yüzeyden geçme
eğilimi gösterir, Bu yüzden yüksek frekanslı akımların öldürme tehlikesi
azalır. 1000 Voltun altındaki şebeke gerilimlerinde ölüm hali, solunum felci
ve boğulma sonucu ortaya çıkar. Yüksek frekanslarda ölüm hemen
gerçekleşir.
Seyyar lambaların duyları en az 250Volta yalıtılmış ve elektrik, mekanik
ve ısıya dayanıklı olmalıdır. Elektrik besleme kablosu çift izoleli
(yalıtkan) NYM ve benzeri kablodan olmalı ve ek bulunmamalıdır.
Parlayıcı, patlayıcı ve yangın tehlikesi olan yerlerde seyyar lamba
kullanılmalıdır. Bu tür yerlerde tam kapalı sızdırmaz tipte özel expruf
lambalar kullanılmalıdır. Alternatif akımda 42 Volt, doğru akımda 100
Volt geçirilmemelidir, bunun üzerindeki gerilimlerde çalışmanın zorunlu
olduğu durumlarda özel güvenlik önlemleri alınmalı ve çalışanlar
tehlikelere karşı uyarılmalıdır. 65 Voltun üzerindeki gerilimlerde çalışan tüm cihaz ve tesisatın ve
gerilim altında bulunan kısımların, dokunmalara karşı güvenlik altına
alınmış, yani korunmuş olması gerekir. Koruma olarak emaye, boya gibi
maddeler dokunmaya karşı yalıtkan kabul edilemez. Yalıtkan malzemenin izolasyon direnci faz-toprak arasında volt başına
1000 Ω dan az olamaz. El ile ulaşılabilen yerlerdeki akım taşıyan kablo
ve tesisat kısımları, çıplak uç ve bağlantıları, kapalı buat, motor
klemens kutusu veya şalterin içine tamamen girmiş ve metal aksama temas
etmeyecek şekilde bağlanmış ve düzenlenmiş olmalıdır. Elektrik makinelerine ilişkin bağlantılar, çalışma sırasında meydana
gelebilecek titreşimlere dayanıklı biçimde seçilmeli ve yapılmalıdır.
Özellikle sürekli olarak denetim altında bulundurulamayan elektrik
makineleri aşırı ısınmalara karşı korunmuş olmalıdır. Bu koruma, uygun
bir yapımla ya da otomatik koruma düzenleri (motor koruma anahtarı)
kullanılarak yapılır. Anahtarların bir ucuna birden fazla iletken bağlanamaz. Anahtarlar
dağıtım kutusu olarak kullanılamaz. Sanayi kuruluşlarında yapılan çalışmalarda değişik nedenlerle karşı
karşıya kalınan elektrik tehlikesine karşı yukarıda belirtilen genel
güvenlik önlemleri alınarak, elektrikten kaynaklanan iş kazaları büyük
ölçüde önlenebilir. Elektrikten kaynaklanan iş kazalarının önlenmesinde
çeşitli güvenlik ilkeleri uygulanmaktadır. Bunların başlıcaları aşağıda
belirtilmiştir. Elektriğin kullanım yerine ve şekline göre bu güvenlik
ilkelerinden biri veya birkaçı birlikte uygulanarak elektriğin neden
olduğu güvensiz durumlar ortadan kaldırılabilir ve iş kazaları önemli
ölçüde önlenebilir. Bir makine gövdesinde elektrik kaçağı zararlı bir düzeye (genellikle
0,030 A'e) geldiği zaman, besleme anahtarını otomatik olarak açarak
tehlikeyi önleme yöntemidir. Özel transformatörler kullanarak alçak gerilim küçük gerilime
düşürülür ve makina ve cihazlarda insan için tehlikeli olmayan bu küçük
gerilim kullanılır. Çıkış sargısı ve sargı uçları toprağa karşı yalıtıldığından, çıkış
sargısından beslenen makine ve cihaz gövdelerinde kaçak olsa bile,
çalışanlar kaçak elektrik akımından etkilenmez. Bu cihazlar; iç içe iki yalıtkan tabaka içine alınmıştır. Elektrik
motoru kısmı bir yalıtkan tabaka içinde bulunur ve ayrıca cihaz
gövdesinin iç yüzü de yalıtkan bir madde ile kaplanır. Elektriğin üretim, iletim, dağıtım ve kullanma aşamalarında tehlikeli
elektrik akımlarından zarar görülmemesi için uygulanan bir yöntemdir.
Amaç dokunma geriliminin insan vücudundan geçmesini önlemektedir. İşletme akım devresinin bir noktasının veya bir tesisin akım
taşımayan metal kısımları ile toprak arasında iletken bir bağlantı
kurmaktır. Elektrik tesislerinin, elektrik işletme araçlarının veya elektrik
tüketim araçlarının elektrik devresine dahil olmadığı için gerilim
altında bulunmayan iletken bölümlerinin (gövdelerinin) elektrik
şebekesinin doğrudan doğruya topraklanmış sıfır iletkenine iletken
olarak bağlanmasıdır. Elektriğin kullanım yerine ve şekline göre yukarıda belirtilen
güvenlik ilkelerinden biri veya birkaçı birlikte uygulanarak elektriğin
neden olduğu güvensiz durumlar ortadan kaldırılabilir ve iş kazaları
önemli ölçüde önlenebilir.Kaldırma Makinalarında Güvenlik
Önlemleri
Kaldırma ve taşıma makinelerinde kazalar, imalat, montaj, yetersiz
bakım-kontrol ve kullanım hatalarından meydana gelmektedir. Burada, bu
makinelerde güvenlikli bir çalışma için nelere dikkat etmemiz ve nasıl
çalışmamız konusunda iş güvenliği mevzuatı ve teknik yönden açıklamalara yer
vereceğiz.Kaldırma makinelerinin Halat, Tambur, Kanca ve Zincirlerinde Alınması ve
Uyulması Gereken Güvenlik Önlemleri
Kaldırma makinelerinde İşletme Güvenliği
Bakım – Onarım Sırasındaki Güvenlik Önlemleri
Diğer Donanımlardaki Güvenlik Önlemleri
Elektrikte Güvenlik Önlemleri
Elektriğin Etkileri
Uyarılar
Elektrikte Güvenlik İlkeleri
Güvenlik Otomatiği
Küçük Gerilim Kullanmak
Güvenlik Transformatörü (izolasyon trafosu)
Çift yalıtkanlı Cihazlar
Yalıtmak
Topraklama
Sıfırlama