İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ
6645 SAYILI KANUN
MESLEKİ YETERLİLİK
1-6645 sayılı Kanun, Mesleki Yeterlilik Kurumu (MYK) açısından neler getiriyor?
Tehlikeli ve çok tehlikeli işler sınıfında olup Bakanlıkça yayımlanacak tebliğlerde yer alan mesleklerde
MYK Mesleki Yeterlilik Belgesi zorunlu olmaktadır. Belge zorunluluğu getirilen mesleklere ilişkin belge masraf karşılığı ile Bakanlar Kurulu tarafından belirlenen miktarı geçmemek üzere sınav ücreti İşsizlik Sigortası Kanununda belirtilen esaslar doğrultusunda İşsizlik Sigortası Fonundan karşılanır.
2.
Hangi mesleklerde belge zorunluluğu aranacak? Belgesi olmayanlar için geçiş süreci ne kadar sürecek?
Belge zorunluluğundan bahsedilebilmesi için, MYK tarafından ilgili mesleğin ulusal meslek standardının yayımlanmış olması ve Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı tarafından çıkarılacak tebliğlerde bu mesleğe yer verilmiş olması gerekmektedir. Tebliğin yayım tarihinden itibaren 12 ay içinde bireylerin MYK Mesleki Yeterlilik Belgesini almış olması gerekmektedir. 12 aydan sonra bu Kanunda düzenlenen esaslara göre, MYK Mesleki Yeterlilik Belgesi olmayan kişiler çalıştırılamaz. 25/05/2015 tarihinde Resmî Gazetede Bakanlıkça yayımlanan 2015/1 nolu ilk tebliğde yer alan 40 meslek ile başlayan belge zorunluluğunun Kurumca standardı hazırlanmış diğer tehlikeli ve çok tehlikeli sınıfta yer alan mesleklerde de peyderpey devam etmesi beklenmektedir. Bu doğrultuda Bakanlıkça 2016/1 nolu ikinci tebliğ 24/03/2016 tarihinde yayımlanarak 8 meslek daha belge zorunluluğuna dâhil edilmiştir.
3.
MYK Mesleki Yeterlilik Belgesi Zorunluluğu ne zaman başlayacak?
25/05/2015 tarihinde Resmî Gazetede Bakanlıkça yayımlanan 2015/1 nolu ilk tebliğde yer alan 40 meslekte belge zorunluluğu 26/05/2016 tarihinde başlarken, 24/03/2016 tarihinde Resmi Gazetede Bakanlıkça yayımlanan 2016/1 nolu ikinci tebliğde yer alan 8 meslekte belge zorunluluğu 25/03/2017 tarihinde başlayacaktır.
4.
MYK Mesleki Yeterlilik Belgesi şartı aranmayan durumlar nelerdir?
3308 sayılı Mesleki Eğitim Kanununa göre ustalık belgesi almış olanlar ile Millî Eğitim Bakanlığına bağlı meslekî ve teknik eğitim okullarından ve üniversitelerin meslekî ve teknik eğitim veren okul ve bölümlerinden mezun olup, diplomalarında veya ustalık belgelerinde belirtilen bölüm, alan ve dallarda çalıştırılanlar için MYK Mesleki Yeterlilik Belgesi şartı aranmaz.
5
.Sınav ve Belgelendirme ücretleri için devlet katkısı olacak mı? Ne zaman başlayacak?
Tehlikeli ve çok tehlikeli işlerden olup, Bakanlıkça çıkarılacak tebliğlerde belirtilen mesleklerde, 21/9/2006 tarihli ve 5544 sayılı Meslekî Yeterlilik Kurumu Kanunu kapsamında yetkilendirilmiş sınav ve belgelendirme kuruluşlarının gerçekleştireceği sınavlarda başarılı olan kişilerin 31/12/2017 tarihine kadar belge masrafı ile sınav ücreti, 1/1/2018 tarihinden 31/12/2019 tarihine kadar ise belge masrafı ile sınav ücretinin yarısı Fondan karşılanır. Fondan karşılanacak sınav ücreti, brüt asgari ücretin yarısını geçmemek üzere meslekler itibarıyla Bakanlığın teklifi ve Bakanlar Kurulunun kararıyla belirlenir. Fondan karşılanan bu desteklerden kişiler bir kez yararlanabilir. Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar Bakanlıkça belirlenir.
6.
Kimler yararlanıcı olabilir?
Bakanlıkça çıkarılan tebliğlerde yer alan mesleklerde, MYK tarafından yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşları tarafından yapılan sınavlar sonucunda belge almaya hak kazanan bireyler bu kanun kapsamında yalnızca
bir kez yararlanıcı olabilirler.
7.
Sınavdan başarısız olan adayların ücretleri fondan karşılanacak mı?
Hayır, sınavlardan başarısız olan adayların sınav ve belgelendirme ücretleri fondan karşılanmayacaktır.
8.
MYK Mesleki Yeterlilik Belgesi nereden edinilebilir?
Bireyler Mesleki Yeterlilik Kurumu tarafından ilgili ulusal yeterlikte yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşlarında teorik ve uygulamalı sınavlara girerek başarılı olmaları halinde MYK Mesleki Yeterlilik Belgesi almaya hak kazanırlar.
Bu kapsamda 25 Mayıs 2015 tarihli ve 29366 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Tebliğ ile belirlenen 40 mesleğe, 8 meslek daha ilave edilerek MYK Mesleki Yeterlilik Belgesi zorunluluğu getirilen meslek sayısı 48’ e ulaşmıştır.
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığının 2016/1 sıra numaralı tebliğinde yer alan 8 meslekte MYK Mesleki Yeterlilik Belgesi olmayan kişiler Tebliğin yayım tarihinden itibaren on iki ay sonra (25.03.2017 tarihinden sonra) çalıştırılamayacaktır.
Yetkilendirilmiş Belgelendirme Kuruluşlarına ulaşmak için
tıklayınız.
Tebliğe ulaşmak için
tıklayınız.
Belge zorunluluğu getirilen tüm mesleklere ulaşmak için
tıklayınız.
Belge zorunluluğuna ilişkin sıkça sorulan sorulara ulaşmak için
tıklayınız.
İŞ SAĞLIĞI VE
GÜVENLİĞİ DİĞER ÖNEMLİ YÖNETMELİK VE BİLGİLER
7033 Sayılı Kanun ile yapılan bazı
değişiklikler
MADDE 85 –
20/6/2012 tarihli ve 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği
Kanununun;
a) 6 ncı maddesinin birinci
fıkrasının (a) bendinde yer alan “10’dan az” ibaresi “50’den
az” şeklinde,
b) 15 inci maddesinin üçüncü
fıkrasında yer alan “10’dan az” ibaresi “50’den az”
şeklinde,
c) 30 uncu maddesinin birinci
fıkrasının (b) bendinin (6) numaralı alt bendinde yer alan
“10’dan az” ibaresi “50’den az” şeklinde,değiştirilmiştir.
MADDE 86 –
6331 sayılı Kanunun 38 inci
maddesinin birinci fırkasının (a) bendinin (1) numaralı alt
bendinde yer alan “1/7/2017” ibaresi “1/7/2020” şeklinde
değiştirilmiştir. Hali hazırda OSGB
firmalarıyla sözleşme yapmış olan firmalar cezai müeyyidesi
olan yasal bir zorunluluk olmasa da bir gereklilik olarak
İSG hizmeti almaya devam edebilecekleri gibi aşağıda bazı
başlıkları verilen zorunlu hizmetleri alarak sadece İSG-Katip atamasını
kaldırabilirler. Ortam ölçümleri,
mühendislik kontrolleri ile işe –
işyerine özgü diğer İSG
gereklilikleri….
6331
SAYILI İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ KANUNUNA GÖRE UYGULANACAK
İDARİ PARA CEZALARI
İş
Sağlığı ve Güvenliğine İlişkin Risk Grupları Tebliği (2013)
Tehlike
sınıfı öğren
Ulusal İş Sağlığı ve Güvenliği Konseyi Yönetmeliği
İş
Güvenliği
Uzmanlarının
Görevleri
ve
Yükümlülükleri İş
güvenliği uzmanın görevli olduğu işyerinde
dört ana görevi vardır.Bunlar; a.Rehberlik
b.
Risk değerlendirmesi çalışmalarına katılmak
c. Çalışma ortam gözetimi
d.
İlgili birimlerle işbirliğidir
a) Rehberlik;
İş
güvenliği
uzmanının
ana
görevlerinden
biri
rehberlik
görevidir.
İş
sağlığı
ve
güvenliği
ile
ilgili
her konu da
iş
güvenliği
uzmanı
işverene
rehberlik
yapıp
önerilerde
bulunmalıdır.İşyerinde
yapılan
çalışmaları
yakından
takip
ediphâkim
olmalıdır.
İşyerinde
uygulanan
iş
akışını,
proses
süreçlerini,iş
ekipmanı,
makine,
teçhizat
ve
çalışma
ortamlarını
iyi
analiz
etmelidir.
İş
güvenliği
uzmanı; 1.
İşyerinde
yapılan
genel
çalışmalar,
2.
İşyerinde
iş
akışında,
proses sürecinde
veya
imalat
şeklinde
yapılacak
herhangi
bir değişikliğin
ve
tasarımın
uygunluğu, 3.
Yeni
makine,
ekipman
ve
teçhizat
seçimi,
4.
Makine,
ekipman
ve
teçhizatın
genel
durumu,
5.
Makine,
ekipman
ve
teçhizatının
bakımları,
6.
Kullanılan
maddeler, 7.
İşin
planlanması,
organizasyonu
ve
uygulanması
8.
Kişisel
koruyucu
donanımlarınseçimi,
temini,
kullanımı,
bakımı,
muhafazası
ve
test
edilmesi
Konularının
iş
sağlığı
ve
güvenliği
mevzuatına
ve
genel
iş
kurallarına
uygun
olarak
sürdürülmesi
için
işverene
gerekli
önerilerde
bulunmalıdır.
İş
güvenliği
uzmanı,
işyerinde
iş
sağlığı
ve
güvenliği
ile
ilgili
alınması
gereken
düzeltici,
önleyici
ve kontrol
tedbirlerini
işverene
yazılı
olarak
bildirmelidir.
Bunu yapmanın
en
iyi
yolu
Onaylı
Deftere
yazmaktır.
Konuyla
ilgili
imza
altına
alınmış
yazılarda
tebliğ
edilmiş
sayılır.
İş
güvenliği
uzmanı,
İşyerinde
meydana
gelen
iş
kazası
ve
meslek
hastalıklarının
veya
yaşanmış
ramak
kala
olayların
neden-kök
analizlerini
yaparak
nedenlerini
araştırmalı
ve
tekrar
aynı
iş
kazasınınyaşanmaması
için
gerekli
çalışmalar
yaparak
işverene
önerilerde
bulunmalıdır.
Buradan
anlaşılacağı
gibi
iş
güvenliği
uzmanı
iş
kazası,
meslek
hastalığı
ve ramak
kala olaylarını
kayıt
altına
alıp
gerekli
önlemlerin
alınması
için
işverene
önerilerde
bulunmalıdır.
b) Risk değerlendirmesi
çalışmalarına
katılmak;
İş
güvenliğiuzmanınınikincigörevide
işyerindeki
risk
değerlendirme
çalışmalarınave
uygulamasına
katılmaktır.
Şuunutulmamalıdır
ki
risk
değerlendirmesi
bir
ekip
eşidir
ve
risk değerlendirmesini
hazırlamak
sadece
iş
güvenliği
uzmanının
görevi
değildir.
Fakat
risk değerlendirmesi
sonucunda
alınması
gereken
sağlık
ve
güvenlik
önlemleri,
düzeltici-önleyici
faaliyetler
vekontrol
tedbirleri
hakkında
işverene
önerilerdebulunmak
vebunların
takibini
yapmak
iş
güvenliği
uzmanının
görevidir.
c)
Çalışma
ortamı gözetimi;
İş
güvenliği
uzmanı
görevli
olduğu
işyerinde
çalışma
ortamı
gözetimi
yaparak,
1.
İş
sağlığı
ve
güvenliği
mevzuatı
gereği
yapılması
gereken
periyodik
bakım,
kontrol
ve ölçümlerini
planlamalı
ve uygulamalarını
kontrol
etmeli,
2.
İşyerinde
kaza,
yangın
veya
patlamaların
önlenmesi
için
yapılan
çalışmalara
katılmalı,
3.
Acil
durum
planlarının
hazırlanması
çalışmalarına
katılmalı,
4.
Acil
durumlarla
ilgili
periyodik
eğitimlerin
verilmesi
ve
tatbikatların
yapılmasını
ve acil
durum planları
doğrultusunda
hareket
edilmesini
izlemeli
ve
kontrol etmelidir.
ç)
Eğitim
İş
güvenliği
uzmanının
önemli
görevlerinden
biri
de
mevzuata
uygun
olarak
çalışanlara
verilecek
olan
iş
sağlığı
ve
güvenliği
eğitimlerini; a.Planlamak,
b.
Planladığı
eğitimleri
işverenin
onayına
sunmak
c.
Eğitimleri
vermek
veya
dışarıdan
eğitim
hizmeti
alındıysa
bunları
kontrol
etmektir.
İş
güvenliği
uzmanının
görevlerinden
biri
de işyeri
hekimiyle
birlikte
görevli
olduğu
işyerinde
yapılan
iş
sağlığı
ve
güvenliği
uygulamalarını
içeren
yıllık
değerlendirme
raporunu
formatına
uygun
olarak
hazırlamaktır.İş güvenliği
uzmanı,
işyerinde
iş
sağlığı
ve
güvenliği
açısından
çalışanların
bilgilendirilmesine
yönelik faaliyetleri
düzenlemeli,
işverenin
onayına
sunmalı
ve
uygulanmasını
kontrol
etmelidir.İşgüvenliğiuzmanı,çalışmaortamının
güvenlihalegetirilmesi
içingerekliiş
sağlığıve güvenliği
talimatları
ile
çalışma
izin
prosedürlerini
hazırlayarak
işverenin
onayına
sunmalı
ve
uygulamalarını
kontrol
etmelidir.
d) İlgili birimlerle işbirliği;
İş
güvenliğiuzmanı,
işyeri
hekimiyle
birlikte
koordineli
şekilde
çalışarakişkazaları
ve
meslek
hastalıklarıyla
ilgili
değerlendirme
yaparak
bu olaylarıntekrarlanmaması
için
incelme
ve
araştırma
yaparak
gerekli
önleyici
faaliyet
planları
hazırlamalı
ve
uygulamalarını
kontrol
etmelidir.
Yine
işyeri
hekimiyle
birlikte
yıllık
çalışma
planını
hazırlamalıdır.
İş
güvenliği
uzmanı,iş
sağlığı
ve
güvenliği
kurulunda
yer
alarak
kurul üyeleriyle
işbirliği
içinde
çalışmalıdır.
İş
güvenliği
uzmanı
görevli
olduğu
işyerinde
bulunan
destek
elemanları
ve
çalışan
temsilcilerine
destek
sağlamalı
ve bu kişilerle
işbirliği
içerisinde
olmalıdır.
İş
güvenliği
uzmanlarının
yükümlülüklerini
inceleyecek
olursak;
İş
güvenliği
uzmanı
görevini
ifa
ederken
işin
normal
akışını
mümkün
olduğu
kadar
aksatmamak
ve
verimli
bir
çalışma
ortamının
sağlanmasına
katkıda
bulunmak,
işverenin
ve
işyerinin
meslek
sırları,
ekonomik
ve
ticari
durumlarıileilgilibilgileri
gizlitutmakla
yükümlüdürler.
İş
güvenliği
uzmanları,
iş
sağlığı
ve
güvenliği
hizmetlerinin
yürütülmesindeki
ihmallerinden
dolayı,
hizmet
sundukları
işverene
karşı
sorumludur
Yani oluşabilecek
bir
iş
kazası
sonucunda maddi
ve
manevi
zarar
uğrayan
işveren
eğer
iş
güvenliği
uzmanının
ihmali
varsa
bu zararını
iş
güvenliği
uzmanına
rücu
edebilir.
İş
güvenliği
uzmanının
en
önemli
yükümlülüklerinde
biri
ise;
iş
güvenliği
uzmanı,
işverene
yazılı
olarak
bildirilen
iş
sağlığı
ve
güvenliğiyle
ilgili
alınması
gereken
tedbirlerden
acil
durdurmagerektirenhaller
ile
yangın,
patlama,göçme,
kimyasalsızıntı
gibi
hayati
tehlike
arz
edenleri,
belirlenecek
makul
bir
süre
içinde
işveren
tarafından
yerine
getirilmemesi
hâlinde,
işyerinin
bağlı
bulunduğu
çalışma
ve
iş
kurumu
il
müdürlüğüne
yazılı
olarak
bildirmekle
yükümlüdürler.Buradan
daanlaşılacağı
gibi
yangın,
patlama,
göçme
veya
kimyasal
sızıntı
gibi
hayatitehlike
arz
eden
bir
hususta
işveren
gerekli
tedbirleri
almamışsa
iş
güvenliği
uzmanı
durumu
Çalışma
ve
İş
Kurumuna
yazılı
olarak
bildirmelidir.
İŞ KAZALARIYLA
İLGİLİ İSTATİSTİKİ BİLGİLER
Yıllara göre Sigortalı İŞ KAZASI istatistiklerİ İÇİN TIKLAYINi
İŞ KAZALARI DAĞILIMI (Ortalama)
"Ergonomik uygulamalar, olabilecek iş kazalarını ve meslek
hastalıklarını önler; çalışanların verimliliklerini ve
işletmenin karlılığını arttırır."
Baretlerde Renkler
İLK YARDIM EĞİTİMLERİ İlkyardım Eğitimleri; 22.05.2002 tarih ve 24762 sayılı Resmi
Gazete’de yayımlanan ve 18.03.2004
tarih ve 25406 sayılı Resmi Gazete’de de değişikliği yayımlanan İkyardım
Yönetmeliğiyle düzenlenmiştir. Kapsam bölümünde belirtilen tüm kurum ve kuruluşlarda istihdam
edilen her yirmi (20) personel için bir (1) "İlkyardımcı"nın
bulundurulması zorunludur. Mekanik cihazların yoğun bulunduğu,
yangın riski yüksek olan ve yeraltı maden ocakları gibi kaza
riski yüksek olan (ağır ve tehlikeli) işyerlerinde her on (10)
personel için bir (1) "İlkyardımcı"nın bulundurulması
zorunludur. Bu madde kapsamında bulunan işyerlerinde bu
Yönetmeliğin yayımından itibaren 3 yıl içerisinde ilkyardımcı
bulundurulması zorunludur. Eğitimci eğitmeni, ilkyardım eğitimcisi ve ilkyardım eğitimi
konularının temel içeriği, ulusal ve uluslar arası standartlar
doğrultusunda Bakanlık tarafından belirlenir. Bakanlıkça
onaylanan ve tavsiye edilen, bilimsel nitelikte yayın ve
araştırma yapan kamu kurum ve kuruluşlarının eğitim
programlarının destekleyici içerikteki yayınlarından Bakanlıkça
uygun görülenler, eğitim materyali ve eğitim aracı olarak
kullanılabilir. Acil Sağlık Hizmetleri Danışma Kurulu, gerekli
gördüğü hallerde bu Yönetmelikte belirtilen eğitim konuları ve
ilkyardım eğitiminde kullanılacak malzeme araç ve gereçler
listesinde güncelleme yapabilir. Söz konusu değişiklikler
Bakanlık tarafından duyurulur. Merkezlerde uygulanacak olan
çalışma planı ve dönem planlarına uygun hazırlanan günlük
programlar, Müdürlüğün onayından sonra uygulanır. Onaylanmamış
programlar ile eğitim verilemez. İlkyardım eğitimleri “temel ilkyardım eğitimi”, “standart
ilkyardım eğitimi” olmak üzere iki kategoride verilir. Eğitim
süreleri temel ilkyardım eğitimi için toplam iki günden az on
günden çok olmamak üzere asgari on altı saat, standart ilkyardım
eğitimi için toplam beş günden az on günden çok olmamak üzere
asgari kırk saat olarak düzenlenir. Katılımcılar eğitim süresinin tamamına devam etmek zorundadırlar. Eğitim
sonunda katılımcıların başarılı sayılmaları için, teorik ve uygulamalı
sınavlardan ayrı ayrı 100 tam puan üzerinden asgari 85 puan almış olmaları şartı
aranır. Sınavlarda başarılı olamayan katılımcılar, yetersiz oldukları
konularında bir ay içerisinde veya yapılacak olan ilk eğitime katılarak, tekrar
sınava tabi tutulurlar. İki defa sınava girmesine rağmen başarısız olanlara,
kuruluşlar tarafından "Katılımcı Belgesi" düzenlenir. Sınav soruları Müdürlükçe
onaylanmış olmalıdır. Teorik ve uygulamalı sınavlar, Denetim
Ekibi gözetiminde yapılır. Özel öğretim kurumu bünyesinde
faaliyet gösteren Merkezlerde yapılacak sınavlarda, gözetmen
olarak Denetim Ekibi bulunur. Mesul müdür, sınav kağıtlarını on
yıl süreyle saklamak ve Bakanlığın denetimine açık tutmakla
mükelleftir." Eğitimci eğitmeni ve ilkyardım eğitmeni sertifikası Bakanlıkça,
ilkyardımcı sertifikası ve ilkyardımcı kimlik belgesi Müdürlükçe
onaylanır. İlkyardımcı sertifikaları ve ilkyardımcı kimlik
belgesinin geçerlilik süresi üç yıldır. Bu sürenin sonunda
yapılacak değerlendirme sınav sonucuna göre güncelleme eğitimi
verilir. Güncelleme eğitimlerin, sertifikada belirtilen eğitim
sürelerinin yarısı olacak şekilde düzenlenir. İlkyardımcı
bulundurmayan kurum ve kuruluşlara, 1593 sayılı Umumi
Hıfzıssıhha Kanunun 295’nci maddesi hükmü doğrultusunda işlem
yapılır.
2. Acil Durum Planları, Yangın, Tahliye Eğitimi ve Tatbikatları (Yılda 1)
3. Tüm Çalışanların Sertifikalı İSG
Eğitimi Alınması
4. Çalışanlar arasından belirli kişilerin ilkyardımcı sertifikası alması
5. Koruyucu donanım ve ekipmanların
belirlenmesi, tedariği, eğitimi
6. Personel görev tanımlarının, İSG Talimatlarının ve prosedürlerin
hazırlanması
7 . İşyerinde kullanılması gereken
iş güvenliği işaretlerinin
belirlenmesi
Sigortalar :
Kısa Vadeli Sigorta Kolları Prim Tarifesi - Resmi Gazete :
29.09.2008 - 27012 (2.Mükerrer)
Bu Tarifenin amacı, 31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun sosyal sigorta hükümlerine
göre işkollarının ve işyerinin hangi tehlike sınıfına girdiğinin, tehlike sınıf ve derecesine ait prim oranlarının ve tehlike derecelerinin belirlenmesinde uygulanacak usul ve esasları düzenlemektir
Çevre :
Çevre Mevzuatı
Atık Yönetimi :
REACH (6)
ROHS RoHS
Nedir? Yönetmeliği ve Uygulamaları (7)
TS - TSE STANDARTLARI SORGULAMA :
TS Standartlarının güncelliği ile ilgili
Sorgulama Sayfası'ndan faydalanabilirsiniz.
ISO 9001 :
TSE Kalite Standardı - TS EN ISO 9001:2008 -
ISO 9001
kullanımı ile elde edilecek mali kazanç HESAP MAKİNESİ
ISO 14001 :
ISO 14001 Çevre Standardı (27sf 311kB)
TSE ÇevreYönetim sistemi
ISO 18001 :
TS 18001(OHSAS) İş Sağlığı ve Güvenliği Yönetim Sistemi (OHSAS
TS 18001)
ISO 31000 :
Kurumsal Risk Yönetimine (KRY) Yapısal Bakış Açısı ve ISO
31000 Yükümlülükleri - IRM (Risk Yönetimi Enstitüsü), AIRMIC
(Sigprta ve Risk Yöneticileri Derneği), ALARM (Kamu Sektörü Risk Yönetimi Derneği) takım çalışmasıdır (21sf 1,04MB)
% 16,3 düşen cisimlerin çarpıp devirmesi,
% 14,5 makinelerin sebep olduğu kazalar,
% 11,7 düşme
İlkyardım Eğitimini Düzenleyen Kanunlar