ASANSÖR -TEKNİK BİLGİLER
|
TARİHÇE Bu gün dünyamızda harika bir dikey
taşıma aracı olarak kullandığımız ve insanlığın hizmetine sunulan asansör ilk
olarak Avrupadan bütün dünyaya yayıldığını günümüze kadar gelen elimizdeki
belgelerden öğreniyoruz.Çok eski çağlardan orta çağa 13 yüzyılın başlarına kadar
kaldırma araçlarının arkasındaki güç İnsan ve Hayvan gücüydü Eski Roma İmparotorluğu saraylarında katlar arasında inip çıkan dolapların bulunduğu
yazıtlardan öğreniyoruz. Romalı Mimar VİTARÜS .M.S. 26 yılında yazmış olduğu
eserde Romada M.Ö. 236 yıl önce dahi yük kaldırmak ve indirmek için bir takım
araçlarından söz etmiştir.
Daha sonra bu dolapların ilkel bir asansör olduğuna o zamanki bilim adamları
karar vermişlerdir.Orta çağ dönemlerinde buna benzer dolapların (asansör)
manastırların duvarlarında dışarıdan faliyet gösteren asansörlerin olduğu
bilinmektedir bu tür asansörlerin daha çok savunma ve korunma amaçla yapıldığı
düşmanların gece baskınları yaparak içeriye girmesinin önlenmesi için yapıldığı
düşünülmektedir.17. Yüz yılın başlarında VELAYER adındaki bir fransız mimar bu
ilkel aleti biraz daha geliştirerek karşı ağırlık ile daha iyi dengede
çalışmasını sağladı ve bu alet elle çevrilerek hareket ettiriliyordu bunun adına
ise uçan sandelye adını vermiştir. 15 yıl sonra Amerikalı mimar HENRY WATERMAN
daha büyük bir dolap yaptı ve iki katlı bir binada kullandı bu aleti basınçlı
hava ile çalıştırarak. İnsan gücüne ihtiyaç kalmadığını gösterdi.1867 yılında
EDOUX adında Fransız mühendis uluslar arası Paris sergisi munasebetiyle yeni bir
kaldırma makinesi yaptı ve adını ASANSÖR (Asseneeur) koydu bu makine ziyarete
gelen misafirleri en yüksek noktaya kadar çıkartıp indiriyordu.1878 yılında yine
Paris sergisinde EDOUX Asansör ile 62.5 metreye yüksekliğe çıkarmayı başardı.
1880 yılında bu kez Alman fizikçı ERNER VAN SİEMENS yeni bir buluş ortaya
çıkardı. MANNHEİM sergisinde Elektrikten faydalandı. 1889 yılında Pariste açılan
bir sergide ünlü fransız Mühendis EİFFEL adını ölümsüzleştirdiği birde asansör
kurdu ve insanlar zahmetsiz bu kuleye çıkararak Parisi seyretdirdi.Çok değil tam
3 yıl sonra Ülkemizde İstanbul'da tarihin saklı olduğu bir kent Altın Boynuz'un
büyüleyici güzelliğine bakan otelde (Pera palas), Orient Expres yolcularını
ağırlamak için 1892 yılında Fransız Mimar Alxander Valley tarafından inşa
edilmiştir.Beyoğlu'nda ilk elektrik kullanan bina olmakla birlikte, Türkiye'nin
en eski elektrikli asansörüde Pera Palas otelinde bulunmaktadır. (1892) Otelin
en güzel köşelerinden birini oluşturan asırlık asansör adeta Pera Palas'la
bütünleşmiş, yenilerine taş çıkarırcasına günümüze kadar güzelliğini ve
ihtişamını koruyarak gelmiştir. 5 kişi (400)kg bir ağırlık taşıyabilen asansörün
haftada bir bakımı ve yılda birkezde muayenesi yapılmaktadır. Bir Liftboy'un
idare ettiği asansörde şimdiye kadar önemli bir kazanın meydana gelmemesi
yüzyıllık asansörün gurur kaynağı olmuştur.
Tam 15 yıl sonra Ülkemizin ve Ege bölgemizin incisi olan İZMİR’de 1907
yılında Musevi Vatandaşımız olan Nesim Levi tarafından Karataş semtinde bir
Asansör kuruldu,Özelikle yaşlı ve sakatların kullanımı gayesi yapılan bu asansör
önceleri su buharı ile çalışıyordu bu gün ise Elektrikle çalışıyor.Bu yapı
İzmirin tarihi asansör kulesiydi 60 metre yükseklikte olan bu kulede 55 metre
seyir mesafeli iki asansör bulunuyor yakın bir düöme kadar bozuk olan asansörler
1995 yılında İzmir belediyesi tarafından restore edilmiştir asansörün üst
katında dinlenmeniz ve İzmir körvezinin eşsiz manzarasını seyretmenizi olanak
sağlayan bir kaffe ve resturant bulunmakatadır.Bu tarihlerden birkaç yıl arayla
özelikle İstanbulun Beyoğlu semtinde bir çok asansör inşa edilmiş ne yazıki
bunlar yapılam imar tadilatlarında yada yıkılan binaların yerine yenilerin
yapılması süreti ile bu tarihi asansörler yok olmuştur.19.yüz yılın başlarında
dünyada asansörlerde yapılan teknolojik devrimler sayesinde hızla ivme kazanarak
Uluslar arası dev firmalar kurulmuş ve asasörde adeta bir teknolojik devrim
yaratılmıştır.
Bu gün bu asansörler hızları saniyede 8 metre olan ve 400 metreye kadar
yükselen asansörle yapılmakta üstelik bu asansörler rahatlıkla 20-25 kişiyi
taşıyabilen akıllı asansörlerdir.Akıllı asansörler den çok kısa olarak söz etmek
gerekirse bu asansörler bina yolcu trafğine göre tasarlanmış,hatta otmasyon
sistemi sayesinde yolcunun kullanım alışkanlıkları takip ederek Örneğin: hergün
herhangi bir kattan asansöre binen yolcu birkaç gün sonra sistem sayesinde
otomatik olarak algılanır o yolcuyu o katta hazır bekler.en önemlisi her hangi
bir tehlike anında asansörün veri bankasında biriken bilgiler sayesin
asansörlerin öncelikle hangi katlara yöneleceğini kendisi belirler.Asansör
dolduğunda diğer katlara uğramadan gider ve vakit kaybının önüne geçerler.Ayrıca
bu asansörler UPS beslemeli yapıldığı takdirde eleketrik kesilmelerinde veya
jenarötör arızasında asansörlerin kat arasında kalması da önlenebilmektedir |
ASANSÖR TERİMLERİ Ani
frenlemeli güvenlik tertibatı : Kılavuz raylar üzerindeki frenleme hareketi
ani olan paraşüt sistemi
Araç asansörü (automobile elevator) — Kabini ticari olmayan motorlu
araçları taşıyacak boyutlarda yapılmış asansör.
Asansör (elevator) — Boyutları ve yapımı itibarıyla insanları da içine
alacak bir kabini olan, tam düşey veya tam düşey doğrultuya 15 dereceden daha az
eğimli olabilen kılavuz raylar arasında belli duraklara insan ve yük taşıyan bir
araçtır.
Asansör boşluğu (elevator hoistway) — Kabin ve eğer varsa karşı ağırlığın
içinde hareket ettiği boşluktur. Bu boşluk; kuyu dibi, kuyu duvarları ve kuyu
tavanı ile sınırlıdır.
Asansör Kuyusu : Kabin ve varsa karşı ağırlık veya dengeleme ağırlığının
içinde hareket ettiği boşluk. Bu boşluk genellikle kuyu dibi, kuyu duvarları ve
kuyu tavanı ile sınırlıdır.
Beyan Hızı (rated speed): Asansörün tasarımlandığı, mt/sn olarak ifade
edilen kabin hız değeri.
Beyan yükü : Asansörün tasarımlandığı taşıma yükü değeri
Dengeleme Ağırlığı : Kabin ağırlığının tümünü yada bir kısmını
dengeleyerek enerji tasarrufu yapan kütle
Elektrik güvenlik zinciri : Seri olarak bağlı olan elektirk güvenlik
cihazlarının tümü
En küçük halat kopma yükü : Halat anma çapının karesi ile, halat
tellerinin anma dayanımı ve halat yapısına bağlı bir katsayının çarpımına
eşittir.
Etek: Kabin eşiği veya durak kapısı eşiğinden aşağı doğru düşey
doğrultuda uzanan düzgün bir kısımdır.
Güvenlik Tertibatı (safety gear) : Aşağı doğru aşırı hız kazanma veya
askı tertibatının kopması halinde devreye girerek kabin, karşı ağırlık veya
dengeleme ağırlığını frenleyerek sabit tutan , mekanik bir tertibat.
Hız regülatörü (overspeed governor) : Asansör belli bir hıza ulaştığında
tahrik tertibatını devre dışı bırakan ve gerektiğinde güvenlik tertibarını
çalıştıran bir düzen
İskelet : Kabin, karşı ağırlık veya dengeleme ağırlığını taşıyan, askı
halatlarına bağlantılı metal çerçeve. Bu iskelet kabin duvarlarının bir parçası
da olabilir.
Kabin: Asansörün insan ve/veya yükleri taşıyan bir parçası
Kabin bükülgen kablosu : Kabin ile kumanda tablosu arasındaki bağlantıyı
sağlayan bükülgen kablo
Karşı ağırlık : Sürtünme ile tahriki sağlayan bir
kütle
Kaymalı Güvenlik Tertibatı : Kılavuz rayları etkileyerek frenleme
etkisinin sürtünme ile gerçekleştiği, kabin, karşı ağırlık veya dengeleme
ağırlığında meydana gelen kuvvetlerin kabul edilebilir bir değerde
sınırlandırılması için özel önlemlerin alındığı bir güvenlik tertibatı.
Kılavuz Raylar : Kabin, karşı ağırlık veya dengeleme ağırlığına
kılavuzluk eden asansör kısımları
Kilit Açılma Bölgesi : Durak kapısı kilidinin açılmasına izin
verilebilmesi için, kabin tabanının durak seviyesinin altında ve üstünde
bulunması gereken bölge
Kullanıcı : Asansörden yararlanan kimse
Kullanılabilir Kabin alanı : Döşemeden 1 mt. yükseklikte ölçülen,
asansörün çalışması sırasında yolcu ve yüklerin yararlanabileceği alan.
Kuyu alt boşluğu : Kabinin gittiği en alt durak seviyesinin altındaki
asansör kuyusu kısmı
Kuyu üst boşluğu : Kabinin gittiği üst durak seviyesinin üstündeki
asansör kuyusu kısmı
Lamine Cam : 2 veya daha fazla cam tabakasından her birinin palstik bir
madde ile birleştirilmesiyle meydana gelen güvenlik camı
Makara dairesi : Tahrik makinasının bulunmadığı, ancak makaralrın
bulunduğu, hız regülatörü ve elektrik tertibatının bulunabileceği oda.
Makina dairesi : Makina veya makinaların bulunduğu oda
Otomatik seviyeleme : Asansör durduktan sonra, yükleme ve boşaltma
sırasında gerekirse birbirini takip eden hareketlerle durma seviyesinin
ayarlanması.
Regülatör Halatı : Askı tertibatının kopması durumunda güvenlik
tertibatını çalıştırmak için kabin, karşı ağırlık veya dengeleme ağırlığına
bağlanan yardımcı halat. |
SINIFLANDIRMA
Sınıf I Asansörleri
İnsan taşımak amacıyla tasarımlanmış asansörlerdir.
Sınıf II Asansörleri
Esas olarak insan taşımak için tasarımlanan ancak gerektiğinde yük de
taşınabilen asansörlerdir.
Sınıf III Asansörleri
Sağlık tesislerinde kullanılmak üzere sedye vb. taşımak için tasarımlanmış
asansörlerdir.
Sınıf IV Asansörleri
Esas olarak yüklerin şahıslar refakatinde taşınması için tasarımlanmış
asansörlerdir.
Sınıf V Asansörleri
Yalnızca küçük yüklerin taşınması için yapılmış, insanın giremeyeceği boyutları
olan servis için kullanılan asansörlerdir.
Sınıf VI Asansörleri
Yüksek katlı ve trafikli binalar için tasarımlanmış, hızı 2,5 m/sn ve üstü
hızlarda hareket eden asansörlerdir |
İNSAN ve
YÜK ASANSÖRLERİ ÖLÇÜ ve BOYUTLAR TABLOSU
GENEL AMAÇ |
KABİN TAŞIMA KAPASİTESİ (KG) |
|
Beyan Yükü (kütle) - kG |
630 |
1000 |
1600 |
2000 |
KABİN EBATLARI (mm) |
GENİŞLİK (CW) |
1100 |
1350 |
1500 |
1500 |
DERİNLİK (CD) |
1400 |
1750 |
2250 |
2700 |
YÜKSEKLİK (CH) |
2200 |
2200 |
2200 |
2200 |
KABİN ALANI |
MİNİMUM (m2) |
1,39 |
2,13 |
3,04 |
3,65 |
MAKSİMUM (m2) |
1,54 |
2,36 |
3,38 |
4,05 |
DURAK KAPILARI |
GENİŞLİK (DW) |
1100 |
1300 |
1500 |
1500 |
YÜKSEKLİK (DH) |
2100 |
2100 |
2100 |
2100 |
KUYU |
GENİŞLİK (SW) TK |
2100 |
* |
* |
* |
GENİŞLİK (SW) MK |
* |
2400 |
2700 |
2700 |
DERİNLİK (SD) |
1900 |
2300 |
2800 |
3200 |
KUYU DİBİ DERİNLİĞİ (P) |
1500 |
1500 |
1700 |
1700 |
KUYU ÜST BOŞLUĞU (O) |
4100 |
4100 |
4300 |
4300 |
MAKİNE DAİRESİ |
ALAN ( L1xL2) m2-Max. |
12 |
14 |
18 |
20 |
GENİŞLİK (L1) Min. |
2800 |
3100 |
3400 |
3400 |
DERİNLİK (L2) Min. |
3500 |
3800 |
4500 |
4900 |
YÜKSEKLİK (LH) |
2200 |
2200 |
2400 |
2400 |
* Standart Olmayan Düzen
|
|
50 kG - 100 kG -
300 kG KAPASİTELİ MONŞARJ ASANSÖRLER
KAPASİTE
(kG) |
KABİN (mm) |
KAPI (mm) |
CW: KABİN GENİŞLİĞİ
CD: KABİN DERİNLİĞİ
CH:KABİN YÜKSEKLİĞİ
DW:KAPI GENİŞLİĞİ
DH:KAPI YÜKSEKLİĞİ |
CW |
CD |
CH |
DW |
DH |
50 |
500 |
500 |
800 |
500 |
1200 |
100 |
800 |
800 |
1200 |
800 |
1200 |
300 |
800 |
1000 |
1200 |
800 |
1200 |
- Paslanmaz çelik saç kaplama veya boyalı seçenek
- Tek hızlı tahrik sistemi
- Işıklı ve sesli kullanma panelleri
- Galvaniz profilden oluşan kuyu taşıyıcı iskeleti (Modüler)
- Sessiz, arızasız, ekonomik çözümler
- Makine dairesi yeri; altta veya üstte |
YÜRÜYEN MERDİVEN, YOL ve RAMPALARA
AİT ÖLÇÜ ve BOYUT TABLOSU
AD |
KAPASİTE (Personel/h) |
ADIM GENİŞLİĞİ
(mm) |
HIZ (m/s) |
AÇI |
YATAY ADIMLAR |
|
Ticari
Yürüyen
Merdiven |
4500 |
600 |
0.50 |
30 ° |
2 |
6750 |
800 |
9000 |
1000 |
4500 |
600 |
3 |
6750 |
800 |
9000 |
1000 |
|
|
|
4500 |
600 |
35 ° |
2 |
6750 |
800 |
9000 |
1000 |
4500 |
600 |
3 |
6750 |
800 |
9000 |
1000 |
|
Slimline
Yürüyen
Merdiven |
4500 |
600 |
0.50 |
30 ° |
2 |
6750 |
800 |
9000 |
1000 |
4500 |
600 |
3 |
6750 |
800 |
9000 |
1000 |
4500 |
600 |
35 ° |
2 |
6750 |
800 |
9000 |
1000 |
4500 |
600 |
3 |
6750 |
800 |
9000 |
1000 |
|
Ağır Çalışma Şartları İçin Yürüyen Merdiven
(Metro, Çarşı) |
4500 |
600 |
0.50 |
30 ° |
3 |
6750 |
800 |
9000 |
1000 |
|
Kademeli
Yürüyen
Merdiven |
4500 |
600 |
0.50 |
30 ° |
2 |
6750 |
800 |
9000 |
1000 |
|
Yürüyen Yol
ve Rampalar |
6750 |
800 |
0.50 |
0 ° ~ 6 ° |
Yatay |
9000 |
1000 |
6750 |
800 |
10 ° ~ 12 ° |
Tek Eğim |
6750 |
800 |
6750 |
800 |
9000 |
1000 |
Çift Eğim |
9000 |
1000 |
9000 |
1000 |
|
SEDYE ASANSÖRLERİ ÖLÇÜ ve BOYUTLAR
TABLOSU
GENEL AMAÇ |
HIZ |
KABİN KAPASİTESİ (Kg) |
|
Beyan Yükü (kütle) - kg |
|
1600 |
2000 |
2500 |
KABİN EBATLARI (mm) |
GENİŞLİK (CW) |
|
1400 |
1500 |
1800 |
DERİNLİK (CD) |
|
2400 |
2700 |
2700 |
YÜKSEKLİK (CH) |
|
2300 |
2300 |
2300 |
KABİN ALANI |
MİNİMUM ( m2) |
|
3,24 |
3,82 |
4,62 |
MAKSİMUM ( m2) |
|
3,56 |
4,2 |
5 |
DURAK KAPILARI |
GENİŞLİK (DW) |
|
1300 |
1300 |
1300+ |
YÜKSEKLİK (DH) |
|
2100 |
2100 |
2100 |
KUYU EBATLARI (mm) |
GENİŞLİK (SW)TK |
|
2400 |
2400 |
2700 |
GENİŞLİK (SW)MK |
|
* |
* |
* |
DERİNLİK (SD) |
|
3000 |
3300 |
3300 |
KUYU DİBİ DERİNLİĞİ (P) |
0,63 |
1600 |
1600 |
1800 |
1 |
1700 |
1700 |
1900 |
1,6 |
1900 |
1900 |
2100 |
2,5 |
2500 |
2500 |
2500 |
KUYU ÜST BOŞLUĞU (O) (mm) |
0,63 |
4400 |
4400 |
4600 |
1 |
4400 |
4400 |
4600 |
1,6 |
4400 |
4400 |
4600 |
2,5 |
5400 |
5400 |
5600 |
MAKİNE DAİRESİ |
ALAN ( L1xL2) m2 Max. |
0,63 |
25 |
27 |
29 |
1 |
25 |
27 |
29 |
1,6 |
25 |
27 |
29 |
2,5 |
25 |
27 |
29 |
GENİŞLİK (L1) Min. |
0,63 |
3200 |
3200 |
3500 |
1 |
3200 |
3200 |
3500 |
1,6 |
3200 |
3200 |
3500 |
2,5 |
3200 |
3200 |
3500 |
DERİNLİK (L2) Min. |
0,63 |
5500 |
5800 |
5800 |
1 |
5500 |
5800 |
5800 |
1,6 |
5500 |
5800 |
5800 |
2,5 |
5500 |
5800 |
5800 |
YÜKSEKLİK (LH) |
0,63 |
2800 |
2800 |
2800 |
1 |
2800 |
2800 |
2800 |
1,6 |
2800 |
2800 |
2800 |
2,5 |
2800 |
2800 |
2800 |
*
Standart Olmayan Düzen |
YÜRÜYEN MERDİVEN
Yürüyen Merdivenin Tarihçesi
1899’da Charles D. Seeberger Otis Elevator Company’ye katıldı ve kendisiyle
birlikte yürüyen merdiven (escalator) ismini de getirdi (İngilizce asansör
anlamına gelen “elevator” kelimesi ile Latince basamak anlamına gelen “scala”
kelimesinin bir araya gelmesiyle oluşur). Seeberger-Otis beraberliği, genel
kullanım maksatlı ilk basamaklı tip yürüyen merdiveni üretti ve bu yürüyen
merdiven ilk ödülünü kazandığı Paris 1900 sergisinde halka tanıtıldı.
Yürüyen Merdiven Nasıl Çalışır?
Katlar:
Döşeme plakaları bitmiş döşemeyle aynı seviyede olur ve altındaki makine
alanlarına erişime izin vermek için ya menteşeli, ya da sökülüp takılabilir
yapılır.
Tarak plakası, sabit kat ile hareketli basamak arasındaki parçadır. Tarak
dişlerinin basamaklar üzerindeki çıkıntılar arasına girebilmesi için hafifçe
aşağı doğru eğimlidir. Tarak dişlerinin ön kenarları çıkıntıların yüzeyinin
altındadır.
Sahanlık:
Sahanlık, alt ve üst katlar arasınd
aki boşluğu birleştiren mekanik bir yapıdır. Sahanlık, esas olarak, tabanda
ve üst kısmın hemen altındaki enlemesine kenetlerle birleşen iki yan bölümden
oluşan içi boş bir kutudur. Sahanlığın uçları beton veya çelik desteklere
dayanır.
Raylar:
Ray sistemi sahanlık içinde kurulur ve basamakları sonsuz bir döngü içinde
çeken basamak zincirine kılavuzluk eder. İki ray vardır : biri basamağın önü
için (basamak tekerleği rayı), diğeri de basamağın arka tekerliği içindir (arka
tekerlek rayı). Bu rayların nispi pozisyonu basamakların tarak plakası altından
çıkarak merdiveni oluşturmasına ve sonra tekrar sahanlığın içine girmesine sebep
olur.
Üst kattaki geri dönüş rayları, basamakları üst kısım etrafında döndürerek
tekrar zıt yönde harekete başlatır. Bir üst ray, basamak zinciri kendi üzerinde
geri döndürüldüğünde arka tekerleklerin yerinde kalmasını sağlar.
|