İNSAN
ASANSÖRLERİ
İnsan taşıma amaçlı üretilmiş asansörlerdir.
Asansörün tasarımında konfor-rahatlık, hız, dekorasyon, kullanım ve birçok
detaylar göz önüne alınır. Taşıma Kapasitelerine göre insan asansörleri; 240 Kg,
320 Kg, 400 Kg, 630 Kg, 800 Kg, 1000 Kg, 1200 Kg, 1600 Kg kapasitelerdedir.
Asansörde Talebinize ve Asansör Kuyusuna Uygun Olarak;
● Tam Otomatik Teleskopik veya Merkezden Açılan kat
kapı seçenekleri, (asansör kuyusunun genişliği uygun olmadığı durumlarda manüel
kapıda kullanılabilir)
● Tam Otomatik Teleskopik veya Merkezden Açılan
kabin kapısı seçenekleri, (asansör kuyusunun genişliği uygun olmadığı durumlarda
katlanabilir tip kapıda kullanılabilir)
● Çift hız veya VVVF Frekans Kontrollü Kademesiz
Hız seçenekleri,
● Tam elektronik mikroişlemci kontrollü Normal
Kumandalı veya Sellektif Toplamalı, Simpleks veya Grup Kumanda seçenekleri,
● Opsiyonel olarak acil kata getirme sistemi,
● Kabin dekoratif; paslanmaz ile orijinal tasarımlı
laminatın mükemmel uyumu olan lüks fosformik veya desenli paslanmaz çelik
kaplamalı duvar seçeneklerine sahiptir.
● Linolyum, mermer, seramik granit veya granit
taban seçeneklerine sahiptir.
Bütün bunların dışında sizin için tasarlanmış, size
özel çözümler; özel paslanmaz desenleri, vitray, cam panelli kapılar, panoramik
kabinler... İnsan Asansörleri genel olarak konutlarda kullanılır ve 1. sınıf
asansörler kategorisine girer. Bunun dışındaki (iş yerleri, oteller vs.) asansör
grupları 2. sınıf olarak adlandırılır.
2013 yılında imar mevzuatında
yapılan değişiklikle beraber yeni yapılacak binalarda kat adeti
3 olan binalara asansör boşluğu bırakmak, 4 ve daha fazla olan
binalarda ise asansör yapma şartı getirildi.:
Konutlarda Asansör
Zorunluluğu
-
Kat Sayısı > 3
ise
asansör yapılmak zorundadır.
-
Kat Sayısı = 3
ise asansör
boşluğu bırakılmak zorunludur.
İstenirse asansör yapılabilir.
-
Kat Sayısı < 3
ise asansör boşluğu bırakılması zorunlu değil.
İstenirse asansör yapılabilir.
Umumi Binalarda Asansör
Zorunluluğu
- Kullanılabilir Kat Alanı
800 m2‘nin
üzerinde ve Kat
Sayısı > 3 ise çift asansör
yapılması zorunludur.
- Kullanılabilir Kat Alanı
800 m2‘nin
üzerinde ve Kat
Sayısı > 1 ise tek asansör
yapılması zorunludur.
Yüksek Katlı Binalarda Asansör Zorunluluğu
-
Kat Sayısı > 10
ise çift asansör yapılması zorunludur.
-
Kat Sayısı = 10
ise çift asansör yapılması zorunludur.
YÜK
ASANSÖRLERİ
Yük taşıma amaçlı üretilmiş asansörlerdir. İnsan
asansörlerine göre konfor ve hız aranmayabilir. Depo, alışveriş merkezleri,
fabrikalar gibi, yük taşıma işlerinin yoğun olduğu yerlerde kullanılmak üzere,
630 Kg, 1000 Kg, 1600 Kg, 2000 Kg veya 2000 Kg dan daha fazlasını taşıyabilecek
kapasitede tasarlanır. 1/1 ile 1/2 özel tahrik düzeni ile redaktörlü veya
hidroliktir. Yük asansörlerinde, en ağır koşullarda kullanım sağlanmaktadır.
Yine insan asansörleri de olduğu gibi, yük asansörlerinde de opsiyonel
özellikler seçilir. Seyir mesafesinin çok olmadığı orta yükseklikte binalarda
hidrolik çözümlerimiz ile hem konforlu bir seyir yaşayabilir hem de işletme
maliyeti açısından oldukça önemli bir tasarruf sağlayabilirsiniz. Kapı
tiplerimiz ihtiyaca özel olarak, istenilen temiz açıklığı ve yüksekliği
sağlayacak şekilde, yarı otomatik çift kanatlı veya tam otomatik olarak
kullanılmaktadır.
● Kapı tiplerimiz
ihtiyaca özel olarak, 900x2000 mm. tek kanat ve 1200x2000 mm. ile 3000x2000 mm.
ebatlarında çift kanatlı istenilen temiz açıklığı ve yüksekliği sağlayacak
şekilde, yarı otomatik veya tam otomatik olarak kullanılmaktadır.
● Hidrolik tahrikli
serisi 5 kata kadar olan binalar için tasarlanmıştır. Hidrolik tahrik minimum
yer kullanır ve esnek bir sistem olduğundan uygun herhangi bir yere
yerleştirilebilir. (Özellikle asansör kuyusunun tabanından 15 m mesafeye kadar.)
Her iki özellik de mevcut binalardaki tesisatlar için yararlıdır.
● Elektrikli
tahrikler daha fazla trafiği kaldırabilir. Biraz daha hızlı olduklarından 4
katın üzerindeki binalarda tercih edilmektedir. Ayrıca nispeten enerji tasarrufu
sağlarlar. Hem alçak hem de orta yükseklikteki binalar için uygundur ve saatte
120 adede kadar start yapabilir.
HASTA
ASANSÖRLERİ
●
Sağlık tesislerinde kullanılan hasta asansörleri,
sedye taşımak amaçlı olarak tasarlanmış olup 1600 kg, 2000 kg ve 2500 kg taşıma
kapasiteleri vardır. Hız 0,63 m/s den 2,5 m/s ye kadar olabilir.
●
Elektrik tahrikli hasta asansörleri, çift
hızlı (1 m/s ye kadar ) veya kademesiz hız ayarlı (3,15 m/s ye kadar )
olabilmektedir.
●
Hidrolik tahriklilerde ise azami hız 1 m/s dir.
Hastanenin yatak sayısı dikkate alınarak, asansör sayısı, kapasitesi ve hızı
yapılan trafik hesabı sonucu tespit edilmektedir. Asansör kumanda sistemleri
olarak mikroişlemcili; basit kumandalı, tek yön toplamalı, yönlere hassas
toplama ve dağıtmalı ve ikili grup (dubleks)dan 6’lı gruba kadar grup kumandalı
sistemler kullanılmaktadır.
●
Kapılar manüel veya
otomatik yana toplanan/merkezden açılan tip veya elektrostatik boyalı ve
setine/desenli paslanmaz çelik sac kaplı olabilir.
●
Kabinler, TSE standartlarına uygun ebatlarda laminant veya paslanmaz çelik kaplı
olarak yapılmakta ve darbe kuşakları ile teçhiz edilmektedir. Bu sayede kabine
giriş ve çıkışlardaki çarpma sırasında hastaya ve kabine verilebilecek zararlar
ortadan kaldırılmaktadır. Kabin tabanı anti bakteriyel PVC evsaflı malzeme ile
kaplıdır. Kabin aydınlatması, sedyede bulunan ve hastayı rahatsız etmeyecek ışık
şiddetindeki aydınlatma ile ve müşteri talepleri doğrultusunda dekoratif şekilde
yapılmaktadır.
●
Elektrik kesilmelerine karşı önlem, ayarlanmış ışık
akısı, anti bakteriyel tedbirler, paslanmaz aksam gibi ilave özel donamınlar
eklenmiş asansörlerdir.
Panoramik Asansör
Panoramik asansörler Otel binalarında, tatil
köylerinde, alışveriş
merkezlerinde yolcuların manzarayı görebilmesi ve ferah bir ortamda seyahati
için tasarlanır.
●
Kırılmaz lamine camdan yapılıp herhangi bir tehlike
esnasında yolculara zarar vermeyecek şekilde tasarlanır. Kabinin cam ile
çerçevelenmiş olması kullanıcısına ferahlık vermekte ve insanlar kapalı bir
kabin yerine panoramik asansörleri tercih etmektedir.
●
Cazip tasarımları, müşteri beklentilerini ve
kullanıcıların kullanım keyfini eşsiz bir şekilde birleştiren özel bir çözümdür.
Bina mimarisine uygun olarak Tahrik düzeni elektrik ve hidrolik
yapılabilmektedir.
●
Panoramik asansörlerimiz bina mimarisine uygun
olarak 4 kişiden 21 kişiye kadar çeşitli kapasite ve 0,63 m/sn hızdan 2,5 m/sn
hıza kadar çıkabilen özelliklere sahiptirler.
●
Yüksek hız ve konfora
aşırı dikkat edilen binalarda frekans kontrollü hız kontrol üniteleri
kullanılmaktadır. Frekans kontrollü sistemler konfor ve hassasiyetin yanında %45
elektrik tasarrufu sağlar.
Bütün bunların dışında sizin için tasarlanmış,
size özel çözümler; müşterilerinin arzuları doğrultusunda uygun tasarımlar
sunar.
Hidrolik Asansörler
Kaldırma
işi, hidrolik
sıvısını, kabini
doğrudan veya dolaylı olarak etkileyen bir kaldırıcıya sevk eden ve elektrikle
tahrik edilen bir pompa vasıtasıyla gerçekleşen asansörlerdir.
●
Bu asansörlerde aşağı yön hareketi kabinin kendi
ağırlığı ile gerçekleşmektedir.Hidrolik asansörlerde makine dairesi genel
olarak, ilk durak seviyesinde bulunur. Burada bir yağ kazanı ve bunun üzerinde
hidrolik makinesi (düzeneği), kumanda panosu ve hidrolik sıvısının içinden
geçtiği hortumlar bulunmaktadır.
●
Asansör kuyusu içinde; Kabin, varsa karşı ağırlık,
silindir piston sistemi, askı tertibatı ve tamponlar bulunmaktadır.Hidrolik
asansörler elektriğin tahrik ettiği pompanın yağı itmesiyle pistonların kabini
kaldırması esasına göre çalışır.Pompalanan yağ, hidrolik makinesinden belirli
şartları yerine getirerek geçip borular vasıtasıyla silindiri harekete
geçirirler. Silindir kabine doğrudan veya dolaylı olarak bağlanmış olabilir.
Silindirin ittiği kabin alınan kumanda
ile gerekli kata taşınır.
●
Hidrolik asansörler genellikle; Konutlarda, villa ve
evlerde, tadilat gören
binalarda; bina statiğine ek yük getirilmesinin istenmediği durumlarda(örneğin
eski eser tadilatı), fabrikalarda,
alış veriş merkezlerinde
panoramik olarak kullanılırlar.
Asansörler genel olarak yapılan sözleşmeler gereği aylık, 6 aylık ve yıllık
olarak gerekli bakımlardan geçmelidir.
Esas olarak oteller, bakım evleri, bürolar ve
apartmanlar gibi yeni inşa edilmiş veya mevcut alçak binalar için uygundur ve
orta düzeyde yolcu akışı için idealdir.
SERVİS ASANSÖRLER
Servis asansörleri
genelde otel, restoran ve villalarda mutfaktan yemek yenilen kata, tabak,
bardak, tepsi taşınmasında kullanılır. Sadece yük taşımak amaçlı olarak,
insanların giremeyeceği boyutlarda tasarlanırlar.
Küçük tip yük asansörleri olarak düşünebileceğimiz servis asansörleri 50 Kg’dan
250 Kg’a kadar değişik taşıma kapasitelere sahiptir. Servis asansörleri, genelde
giyotin tipte kapılıdırlar.
Giyotin kapılar, basit bir hareketle açılıp kapanması sayesinde kullanıcıya
büyük kolaylık sağladığı gibi, yarı otomatik kapılar gibi açıldıklarında yer de
işgal etmezler.
Hijyenik şartlara dikkat edilmesi gereken servis asansörlerinde paslanmaz çelik
kabin içi kaplamaları, anti bakteriyel taban malzemeleri seçilir.
Yapınıza uygun servis asansörünü planlayabilmemiz için satış sorumlumuzu
aramanız yeterli.
▪ Tek
hızlı tahrik sistemi
▪
Işıklı ve sesli kullanma panelleri
▪
Galvaniz profilden oluşan kuyu taşıyıcı iskeleti (Modüler)
▪
Sessiz, arızasız, ekonomik çözümler
▪
Makine dairesi yeri; altta veya üstte
Makine Dairesiz Asansörler
Makine dairesiz asansörler özellikle yolcu terminalleri, çok katlı mağazalar,
alışveriş merkezleri ile eğitim, kültür ve sağlık kuruluşları için uygun bir
çözüm oluşturur. Özellikle daha yoğun yolcu trafiği olan ve daha yüksek ticari
binalar da tasarımcılar, inşaatçılar ve bina sahipleri için önemli avantajlar
sağlar.
●
Makine dairesine gerek duymaması bina alanını
arttırmakta ve sistemin enerji etkinliği, işletme maliyetini düşürerek ek bir
değer kazandırmaktadır.
●
Makine dairesiz asansörlerimizin, 24 kata kadar olan
binalarda, 2000 kg. Kapasiteye ve 1.6 m/sn hıza kadar, tesis edilebilme imkanı
vardır.
●
Geleneksel motorlara göre % 40’ a varan enerji
tasarrufunun yanı sıra, dişli kutusunun olmaması nedeniyle yıpranma son derece
az olmaktadır. Sistemin yağsız olması çevre kirliliği ve yangın tehlikesini
tamamen ortadan kaldırmaktadır.
●
V3F kontrolü ise son derece sessiz ve konforlu bir
seyir sağlarken, düşük motor devri de sistemin güvenliğini en üst düzeye
çıkartmaktadır.
●
Makine dairesiz sistemlerin avantajları
▪
Makine dairesiz tasarım ile bina hacminde tasarruf.
▪
Üstün kontrol teknikleri ile eşsiz duruş
hassasiyeti.
▪
Her çeşit binaya kolay entegrasyon.
▪
Kaldırma ünitesinin üstün performansı ile sessiz ve
konforlu seyir.
▪
Daha az kalkış akımı, daha az enerji kullanımı.
▪
Hızlı ve etkin montaj.
▪
Optimum performans.
Standartlar -TS No |
Kabul Tarihi |
Yürürlük Durumu |
TS EN 81-1+A3 |
29.03.2011 |
YÜRÜRLÜKTE |
Asansörler- Yapım ve Montaj İçin Güvenlik Kuralları- Bölüm
1: Elektrikli Asansörler |
TS EN 81-2+A3 |
23.03.2010 |
YÜRÜRLÜKTE
İNGİLİZCE |
Asansörler- Yapım ve Montaj İçin Güvenlik Kuralları- Bölüm
2: Hidrolik Asansörler |
Direktif:95/16/EC |
TS EN 81-21 |
19.01.2010 |
YÜRÜRLÜKTE |
Asansörler – Yapım ve montaj için güvenlik kuralları- Yolcu
ve yük asansörleri için özel uygulamalar – Bölüm 21: Mevcut
binalardaki yeni yolcu ve yük asansörleri |
Direktif:95/16/EC |
TS EN 81-2/A2 |
20.02.2007 |
YÜRÜRLÜKTE |
Asansörler- Yapım ve montaj için güvenlik kuralları - Bölüm
2: Hidrolik asansörler |
TS EN 81-40 |
19.01.2010 |
YÜRÜRLÜKTE |
Asansörler - Yapım ve montaj için güvenlik kuralları - Yolcu
ve yük asansörleri için özel uygulamalar - Bölüm 40:Hareket
engelli yolcular için yürüyen merdivenler ve eğimli kaldırma
platformları |
Direktif:2006/42/EC(98/37/EC) |
TS EN 81-43 |
19.01.2010 |
YÜRÜRLÜKTE |
Asansörler – Yapım ve montaj için güvenlik kuralları- Yolcu
ve yük asansörleri için özel uygulamalar – Bölüm 43: Vinçler
için asansörler |
Direktif:2006/42/EC(98/37/EC) |
TS EN 81-73 |
20.04.2006 |
YÜRÜRLÜKTE |
Asansörler – Yapım ve montaj için güvenlik kuralları- Yolcu
ve yük asansörleri için özel uygulamalar – Bölüm 73: Yangın
anında asansörlerin davranışı |
Direktif:95/16/EC |
TS CEN/TR 81-10 |
19.01.2010 |
YÜRÜRLÜKTE |
Asansörler – Yapım ve montaj için güvenlik kuralları-
Temeller ve yorumlar – Bölüm 10: EN 81 serisi standardların
sistematiği |
TSE CEN TS 81-82 |
09.04.2009 |
YÜRÜRLÜKTE |
Asansör-Yapım ve montaj için güvenlik kuralları - Mevcut
asansörler - Bölüm 82 - Engelliler dahil mevcut asansörlere
erişebilirliğin geliştirilmesi |
TS EN 81-28 |
23.02.2006 |
YÜRÜRLÜKTE |
Asansörler – Yapım ve montaj için güvenlik kuralları – Yolcu
ve yük asansörleri - Bölüm 28: Yolcu ve yük asansörlerinde
uzaktan alârm |
Direktif:95/16/EC |
TS EN 81-3+A1 |
28.04.2009 |
YÜRÜRLÜKTE |
Asansörler- Yapım ve Montaj İçin Güvenlik Kuralları- Bölüm
3: Elektrikli ve Hidrolik Servis Asansörleri |
Direktif:2006/42/EC(98/37/EC) |
TS EN 81-58 |
23.02.2006 |
YÜRÜRLÜKTE |
Asansörler – Yapım ve montaj için güvenlik kuralları -
Muayene ve deneyler – Bölüm 58: Kat kapıları için yangına
karşı dayanıklılık deneyi |
Direktif:95/16/EC |
TS EN 81-70 |
21.06.2007 |
YÜRÜRLÜKTE |
Asansörler - Yapım ve montaj için güvenlik kuralları - Yolcu
ve yük asansörleri için özel uygulamalar - Bölüm 70:
Engelliler dâhil yolcu asansörleri için erişilebilirlik |
Direktif:95/16/EC |
TS EN 81-72 |
23.02.2006 |
YÜRÜRLÜKTE |
Asansörler – Yapım ve montaj için güvenlik kuralları - Yolcu
ve yük asansörleri için özel uygulamalar – Bölüm 72:
İtfaiyeci asansörleri |
Direktif:95/16/EC |
TS EN 81-80 |
21.12.2006 |
YÜRÜRLÜKTE |
Asansörler - Yapım ve montaj için güvenlik kuralları-Mevcut
asansörler-Bölüm 80: Mevcut yolcu ve yük asansörlerinin
güvenliğini geliştirme kuralları |
TS EN 81-70/A1 |
21.06.2007 |
YÜRÜRLÜKTE |
Asansörler- Yapım ve montaj için güvenlik kuralları- Yolcu
ve yük asansörleri için özel uygulamalar - Bölüm 70:
Engelliler dâhil yolcu asansörleri için erişilebilirlik |
Direktif:95/16/EC |
TS EN 81-71+A1 |
06.12.2007 |
YÜRÜRLÜKTE |
Asansörler - Yapım ve montaj için güvenlik kuralları - Yolcu
ve yük asansörleri için özel uygulamalar - Bölüm 71: Kasıtlı
tahribata karşı dayanıklı asansörler |
Direktif:95/16/EC |
TS IEC 245-5 |
07.04.1997 |
YÜRÜRLÜKTE |
Kablolar-Kauçuk Yalıtımlı-Beyan Gerilimi En Çok 450/750 V
Olan Bölüm 5: Asansör Kabloları |
TS EN 627 |
07.03.1997 |
YÜRÜRLÜKTE |
Asansörlerin, Yürüyen Merdivenlerin ve Yürüyen Yolcu
Bantlarının Verilerinin Kaydedilmesi ve İzlenmesi Kuralları |
TS EN 81-3+A1/AC |
02.03.2010 |
YÜRÜRLÜKTE |
Asansörler- Yapım ve Montaj İçin Güvenlik Kuralları- Bölüm
3: Elektrikli ve Hidrolik Servis Asansörleri |
Direktif:2006/42/EC(98/37/EC) |
TS 1812 |
27.12.1988 |
YÜRÜRLÜKTE |
Asansörlerin Hesap,Tasarım ve Yapım Kuralları (Elektrikle
Çalışan İnsan ve Yük Asansörleri İçin) |
TS ISO 4190-5 |
22.02.2001 |
YÜRÜRLÜKTE |
Asansörler ve Servis Asansörleri- Bölüm 5: Kumanda
Tertibatları, Sinyalleri ve İlâve Bağlantılar |
TS ISO 4190-6 |
22.02.2001 |
YÜRÜRLÜKTE |
Asansörler ve Servis Asansörleri- Bölüm 6: Meskenlerde
Kullanılan İnsan Asansörleri- Plânlama ve Seçim |
TS ISO 4190-6/T1 |
16.02.2006 |
YÜRÜRLÜKTE |
Asansörler ve Servis Asansörleri- Bölüm 6: Meskenlerde
Kullanılan İnsan Asansörleri- Plânlama ve Seçim |
TS ISO 7465
İnsan ve yük asansörleri -
Asansör kabinleri ve karşı ağırlıkları için kılavuz raylar -
T tipi |
22.03.2011 |
YÜRÜRLÜKTE |
TS 8237 ISO 4190-1 |
22.04.2004 |
YÜRÜRLÜKTE |
Asansörler - Yerleştirme ile ilgili boyutlar - Bölüm 1:
Sınıf I, sınıf II, sınıf III ve sınıf VI asansörler |
TS 8238 ISO 4190-2 |
22.04.2004 |
YÜRÜRLÜKTE |
Asansörler - Yerleştirme ile ilgili boyutlar Bölüm 2: Sınıf
IV asansörler |
TS 8239 |
29.03.1990 |
YÜRÜRLÜKTE |
Asansörler- Otomatik Kapılı- Yerleştirilmesi İle İlgili
Boyutlar- Sınıf 5- Servis Asansörleri |
TS ISO 8383 |
15.02.2000 |
YÜRÜRLÜKTE |
Gemi Asansörleri- Özel Kurallar |
TS EN ISO 10535 |
03.07.2007 |
YÜRÜRLÜKTE |
Özürlülerin Taşınması İçin Asansörler Özellikler ve Deney
Metodları |
Direktif:93/42/EEC |
TS EN 12015 |
12.10.2006 |
YÜRÜRLÜKTE |
Elektromanyetik uyumluluk – Asansörler, yürüyen merdivenler
ve yürüyen bantlar için ürün ailesi standardı - Emisyon |
Direktif:2004/108/EC(89/336/EEC) |
TS EN 12016+A1 |
12.02.2009 |
YÜRÜRLÜKTE |
Elektromanyetik uyumluluk - Asansörler, yürüyen merdivenler
ve yürüyen bantlar için ürün ailesi standardı - Bağışıklık |
Direktif:95/16/EC,2006/42/EC(98/37/EC) |
TS 12255 |
25.04.2006 |
YÜRÜRLÜKTE |
Yetkili servisler - Asansörler, yürüyen merdivenler ve
yürüyen yolcu bantları için - Kurallar |
TS EN 12385-5 |
29.04.2005 |
YÜRÜRLÜKTE |
Çelik tel halatlar – Güvenlik – Bölüm 5: Asansörler için
halatlar |
Direktif:95/16/EC |
TS EN 12385-5/AC |
28.04.2009 |
YÜRÜRLÜKTE |
Çelik tel halatlar - Güvenlik - Bölüm 5: Asansörler için
halatlar |
Direktif:95/16/EC |
TS EN 13015+A1 |
29.06.2009 |
YÜRÜRLÜKTE |
Asansör ve yürüyen merdivenlerin bakımı - Bakım talimatları
için kurallar |
Direktif:95/16/EC,2006/42/EC(98/37/EC) |
TS 13299 |
19.06.2007 |
YÜRÜRLÜKTE |
Asansör ve yürüyen merdiven bakım ve onarımcısı |
TS IEC 60227-6 |
26.04.2003 |
YÜRÜRLÜKTE |
Kablolar-Polivinil Klorür Yalıtımlı-Beyan Gerilimi En Çok
450/750 V Olan Bölüm 6: Asansör Kabloları ve Bükülgen
Bağlantılar İçin Kablolar |
TS 9111 |
1991 |
YÜRÜRLÜKTE |
Özürlü insanların ikamet edeceği binaların düzenlenmesi
kuralları |
TS EN ISO 13857 |
2009 |
YÜRÜRLÜKTE |
Makinelerde Güvenlik-Kol ve Bacakların Ulaşabileceği
Bölgelerde Tehlikenin Önlenmesi |
İçin Güvenlik Mesafeleri |
TS EN ISO 14121-1 |
2008 |
YÜRÜRLÜKTE |
Makinelerde Güvenlik-Risk Analizi-Bölüm1:Prensipler |
TS EN ISO 9001:2000(2009) |
2009 |
YÜRÜRLÜKTE |
Kalite Yönetim Sistemleri - Şartlar |
ASANSÖR
TERİMLERİ
Ani frenlemeli
güvenlik tertibatı
Kılavuz raylar üzerindeki frenleme hareketi ani olan paraşüt sistemi
Araç asansörü
Kabini ticari olmayan motorlu araçları taşıyacak boyutlarda yapılmış
asansör.
Asansör
Boyutları ve yapımı itibarıyla insanları da içine alacak bir kabini olan,
tam düşey veya tam düşey doğrultuya 15 dereceden daha az eğimli olabilen kılavuz
raylar arasında belli duraklara insan ve yük taşıyan bir araçtır.
Asansör boşluğu
Kabin ve eğer varsa karşı ağırlığın içinde hareket ettiği boşluktur. Bu
boşluk; kuyu dibi, kuyu duvarları ve kuyu tavanı ile sınırlıdır.
Asansör Kuyusu
Kabin ve varsa karşı ağırlık veya dengeleme ağırlığının içinde hareket
ettiği boşluk. Bu boşluk genellikle kuyu dibi, kuyu duvarları ve kuyu tavanı ile
sınırlıdır.
Beyan Hızı
Asansörün tasarımlandığı, mt/sn olarak ifade edilen kabin hız değeri.
Beyan yükü
Asansörün tasarımlandığı taşıma yükü değeri
Dengeleme Ağırlığı
Kabin ağırlığının tümünü yada bir kısmını dengeleyerek enerji tasarrufu
yapan kütle
Elektrik güvenlik zinciri
Seri olarak bağlı olan elektirk güvenlik cihazlarının tümü
En küçük halat kopma yükü
Halat anma çapının karesi ile, halat tellerinin anma dayanımı ve halat
yapısına bağlı bir katsayının çarpımına eşittir.
Etek
Kabin eşiği veya durak kapısı eşiğinden aşağı doğru düşey doğrultuda uzanan
düzgün bir kısımdır.
Güvenlik Tertibatı
Aşağı doğru aşırı hız kazanma veya askı tertibatının kopması halinde devreye
girerek kabin, karşı ağırlık veya dengeleme ağırlığını frenleyerek sabit tutan ,
mekanik bir tertibat.
Hız regülatörü
Asansör belli bir hıza ulaştığında tahrik tertibatını devre dışı bırakan ve
gerektiğinde güvenlik tertibarını çalıştıran bir düzen
İskelet
Kabin, karşı ağırlık veya dengeleme ağırlığını taşıyan, askı halatlarına
bağlantılı metal çerçeve. Bu iskelet kabin duvarlarının bir parçası da olabilir.
Kabin
Asansörün insan ve/veya yükleri taşıyan bir parçası
Kabin bükülgen kablosu
Kabin ile kumanda tablosu arasındaki bağlantıyı sağlayan bükülgen kablo
Karşı ağırlık
Sürtünme ile tahriki sağlayan bir kütle
Kaymalı Güvenlik Tertibatı
Kılavuz rayları etkileyerek frenleme etkisinin sürtünme ile gerçekleştiği,
kabin, karşı ağırlık veya dengeleme ağırlığında meydana gelen kuvvetlerin kabul
edilebilir bir değerde sınırlandırılması için özel önlemlerin alındığı bir
güvenlik tertibatı.
Kılavuz Raylar
Kabin, karşı ağırlık veya dengeleme ağırlığına kılavuzluk eden asansör
kısımları
Kilit Açılma Bölgesi
Durak kapısı kilidinin açılmasına izin verilebilmesi için, kabin tabanının
durak seviyesinin altında ve üstünde bulunması gereken bölge
Kullanıcı
Asansörden yararlanan kimse
Kullanılabilir Kabin alanı
Döşemeden 1 mt. yükseklikte ölçülen, asansörün çalışması sırasında yolcu ve
yüklerin yararlanabileceği alan.
Kuyu alt boşluğu
Kabinin gittiği en alt durak seviyesinin altındaki asansör kuyusu kısmı
Kuyu üst boşluğu
Kabinin gittiği üst durak seviyesinin üstündeki asansör kuyusu kısmı
Lamine Cam
2 veya daha fazla cam tabakasından her birinin palstik bir madde ile
birleştirilmesiyle meydana gelen güvenlik camı
Makara dairesi
Tahrik makinasının bulunmadığı, ancak makaraların bulunduğu, hız regülatörü
ve elektrik tertibatının bulunabileceği oda.
Makina dairesi
Makina veya makinaların bulunduğu oda
Otomatik seviyeleme
Asansör durduktan sonra, yükleme ve boşaltma sırasında gerekirse birbirini
takip eden hareketlerle durma seviyesinin ayarlanması.
Regülatör Halatı
Askı tertibatının kopması durumunda güvenlik tertibatını çalıştırmak için
kabin, karşı ağırlık veya dengeleme ağırlığına bağlanan yardımcı halat.
|
ASANSÖRLER ARTIK PERİYODİK KONTROL EDİLMEK ZORUNDA !
Asansörlerin piyasaya arzından sonraki süreci ele alan ve
bütün kullanım ömrü boyunca uyulması gereken asgari kriterleri belirleyen
Asansör Bakım ve İşletme Yönetmeliği 18.11.2008 tarih ve 27058 sayılı Resmi
Gazete’de yayınlanmış ve 18.05.2009 tarihinde zorunlu uygulamaya girmiştir.
Asansör Bakım ve İşletme Yönetmeliği 05.11.2011 tarih ve 28106
sayılı Resmi Gazete’de ve daha sonra 24.6.2015 tarih ve 29396
sayılı Resmi Gazete’de revize edilerek tekrar yayınlanmıştır.
Bahse
konu yönetmeliğin asansörlerin periyodik kontrolü ile ilişkin olarak;
MADDE 9 :
Bina sorumlusu; asansörün
bu Yönetmelik kurallarına uygun olarak güvenli bir şekilde çalışmasını sağlamak
amacıyla ayda en az bir defa düzenli olarak bakımını yaptırmaktan ve
kullanıcıların can ve mal güvenliğinin tam olarak sağlanması amacı ile gerek
kullanım hatalarından, gerekse harici müdahalelerden meydana gelebilecek
tehlikelerin önlenmesi için ilk yıllık kontrolünü, asansörün piyasaya arz
edildiği tarih itibarıyla ilk yılın sonunda, devamında ise yılda en az bir kere
yaptırmaktan sorumludur
MADDE 10 :
Asansörün piyasaya arz edildiği tarih itibarıyla ilk yılın sonunda, devamında
ise yılda en az bir kere olmak üzere, her asansörün yıllık kontrolü yapının
bağlı bulunduğu ilgili idare tarafından, A tipi muayene kuruluşuna yaptırılır.
MADDE 11:
(1)
1/1/2012 tarihine kadar asansörün piyasaya arz
edildiği tarih itibarıyla ilk yılın sonunda, devamında ise yılda en az bir kere
olmak üzere, her asansörün yıllık kontrolü yapının bağlı bulunduğu ilgili
idarece yapılır. Ancak kadrosunda yeterli sayıda Elektrik/Elektronik ve Makine
Mühendisi bulunmayan ilgili idare, yıllık kontrol işini, o asansörün yapımında
görev almamış yetkili mühendislere yaptırabilirler. Bu mühendisler tarafından
can ve mal güvenliği yönünden tesisin işletilmesine engel bulunup bulunmadığına
dair en az üç nüsha halinde bir rapor düzenlenir. Hazırlanan raporun birer
nüshası ilgili idarede, bakım yapan firmada ve bina sorumlusunda muhafaza
edilir.”
Denmektedir. Bu yönetmelikten de anlaşılacağı gibi; Anılan
yönetmelik gereği güvenli ve işletme yönünden uygun şekilde çalıştığının tespiti
için piyasaya arz edildiği tarih itibariyle ilk yılın sonunda, devamında ise
yılda en az bir kere bina sorumlusu tarafından her asansörün yıllık kontrolünün
yaptırılması gerekmektedir.
Asansör
Bakım ve İşletme Yönetmeliği gereği 01.01.2012 tarihinden itibaren,
yapının bağlı bulunduğu belediye ve belediye hudutları dışındaki yapılar için
Valilik veya ilgili kanunlar çerçevesinde yapı ruhsatı vermekle yetkilendirilen
kurum ve kuruluşlar, asansörlere yönelik yıllık kontrolleri TS EN ISO/IEC 17020
Standardına göre asansör konusunda akredite olmuş A tipi muayene kuruluşları
tarafından yapılmasını sağlamak ve yaptırıldığının denetiminden sorumlu
olacaktır.
Asansör yıllık kontrolleri konusunda A tipi muayene
kuruluşunun belirlenmesi, kontrollere ilişkin bina sorumlularına gerekli
duyuruların yapılması ve muayene kuruluşunun görevlendirilmesine ilişkin
düzenlemeleri içeren Asansör Bakım ve İşletme Yönetmeliği ile A tipi muayene
kuruluşu belirleme ve görevlendirme sürecinde kurumunuza yardımcı olması için
Odamız tarafından hazırlanan ve ekte (Ek-1/Ek-2) verilen “Asansör Bakım ve
İşletme Yönetmeliği çerçevesinde Belediye Sınırları İçerisinde Bulunan
Yapılardaki Asansörlerin Yıllık Kontrolü İçin Teknik Şartname ve Belediye
Sınırları İçerisindeki Asansörlerin Yıllık Kontrolü Hakkında Sözleşme”
hakkında Tüm Belediyelerimizi bilgilendirmek üzere 8 Aralık 2011
tarihinde 15:00-16:30 saatleri arasında Temsilciliğimiz eğitim salonunda bir
bilgilendirme toplantısı yapılmıştır.
Ülkemizde asansörlerin projelendirilmesi, montajı ve bakımı
Sanayi ve Ticaret Bakanlığı tarafından 31.01.2007 tarihinde (Resmi gazete 26420)
yürürlüğe giren Asansör Yönetmeliğine göre yapılmaktadır.
.Halen yürürlükte bulunan
95/16/AT sayılı Yönetmelikte Asansör imalat, montaj ve bakım
süreçlerinde çalışan mühendislere yönelik açık bir düzenleme bulunmamaktadır.
Son 6 yıldaki
denetimlerin ortalamasına göre, denetlenen asansörlerin yüzde 50 sinden fazlası
"kesinlikle kullanılamaz durumda.
Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği (TMMOB) Makina
Mühendisleri Odasının hazırladığı "Asansörlerde Durum Raporu"na göre, Türkiye’de
denetlenen ortalama 2 asansörden 1’i "kesinlikle kullanılamaz" durumda.
Bu tabloya rağmen denetimin sınırlı kalmaktadır, geçen yıl ülkedeki yaklaşık 200
bin asansörden sadece yüzde 5’inin oda tarafından kamu denetimine tabi
tutulabilmiştir.
Çeşitli illerden toplam 38 belediyede yapılan denetimlerde
incelenen yaklaşık yüzde 50 si "kesinlikle kullanılamaz", yüzde 30’u "eksikleri
giderildikten sonra kullanılabilir" ve yüzde 20’si "iyi" durumda olduğu
belirlenmiştir.
RUHSATSIZ BİNALAR TÜMÜYLE DENETİM DIŞI
Asansörlerin "bilinmeyen küçük bir yüzdesinin de yetkisiz, yetersiz ve
denetimsiz firmalarca kontrol edilmektedir. Makina Mühendisleri Odası (MMO) ve
Elektrik Mühendisleri Odası’nın (EMO) belediyelerle ortak protokol imzalayarak
kamu denetimlerinin, mesleki esaslara ve standartlara uygun yürütülmektedir.
MMO ve EMO’nun kamu adına yürüttüğü kontrollerde, bir asansörün 132 ayrı
noktadaki durumunu belirleyen bir rapor düzenlenerek, "Eksikleri tespit
edilen ya da kullanılması sakıncalı görülen asansörler, eksikleri giderildikten
sonra ikinci bazen üçüncü kez kontrol edilmekte ve raporlanmaktadır. Yıllık
kontroller, can ve mal güvenliğini sağladığı gibi, işini doğru yapmayan,
uygunluk belgesi olmayan, gerekli koşulları yerine getirmeyen bakımcı
firmaların tespit edilmesinde de etkili olmaktadır" denildi. Özellikle
piyasadaki denetim boşluğunun eleştirildiği raporda, öne çıkan bazı çözüm
önerilerimiz şöyle:
Asansör Yönetmeliğinde, halen kullanılmakta olan asansörlere ilişkin bir
yaptırım bulunmuyor. Yeni yapılan asansörlerde uygulanmakta olan güvenlik
kriterlerinin, kullanımdaki asansörlere de uygulanması yönünde düzenleme
yapılmalı.
Asansörlerin ilk denetimleri belediyelerce veya valiliklerce yapılarak ruhsat
verilmekte, odalar ise ancak protokoller çerçevesinde ruhsatlandırma
süreçlerinde devreye girebiliyor. Oysa Türkiye’de çok sayıda iskansız bina
bulunuyor ve bu binaların asansör denetimleri yasal boşluklar nedeniyle
yapılamıyor. Bu durum, birçok binadaki asansörlerin topraklamasız, emniyetsiz ve
fren tertibatı bulunmaksızın çalışması anlamına geliyor. Söz konusu binalara ve
denetimsiz asansörlerine yönelik de çalışmalar yapılmalı.
Her Yıl çok sayıda asansör kazaları yaşanmakta bu kazalar yaralanmalara ve ne
yazık ki bazen de, ölümlere yol açmaktadır. Bu kazaların en aza indirilmesi için
mutlaka ve mutlaka asansörlerin periyodik kontrollerinin yapılması şarttır.Bunun
içinde tüm yetkili ve sorumluları göreve çağırıyoruz.
ASÖNSÖRLERDE HUKUKi
SORUMLULUKLAR, BiNA SORUMLUSUNUN
YÜKÜMLÜLÜKLERi NELERDiR?
Bina sorumlusu; asansörün bu
Yönetmelik kurallarına uygun
olarak güvenli bir şekilde
çalışmasını sağlamak amacıyla
ayda en az bir defa düzenli
olarak bakımını yaptırmaktan ve
kullanıcıların can ve mal
güvenliğinin tam olarak
sağlanması amacıyla gerek
kullanım hatalarından, gerekse
harici müdahalelerden meydana
gelebilecek tehlikelerin
önlenmesi için ilk yıllık
kontrolünü, asansörün piyasaya
arz edildiği tarih itibarıyla
ilk yılın sonunda ve devamında
ise yılda en az bir kere
yaptırmaktan sorumludur.
Garanti süresi içinde bina
sorumlusu ile asansörü monte
eden veya onun yetkili servisi
arasında aylık bakım ve servis
hizmetleri sözleşmesi yapılması
zorunludur.
Bina sorumlusu garanti süresinin
bitiminden sonra asansörü monte
eden veya onun yetkili
servisiyle veya bir başka
asansör monte eden veya onun
yetkili servisiyle aylık bakım
ve servis hizmetleri sözleşmesi
yapmak zorundadır.
Asansör firmasınca teslim edilen
bakım defteri asansörün varsa
makine dairesinde veya bina
sorumlusunca kalıcı olarak
muhafaza edilir.
Bakım yapan firmalar,
asansörlerin bakımını bu
Yönetmelik’e uygun olarak
yapacak olup, can ve mal
güvenliği yönünden asansörün
risk taşıması durumunda, bina
sorumlusunu yazılı olarak
bilgilendirir. Bilgilendirme
yapıldıktan sonra bina
sorumlusu, asansörün uygun hâle
getirilmesini sağlayacaktır.
Bakım yapan firmanın yazılı
ihtarına rağmen uygunsuzluk
giderilmediği takdirde
sorumluluk bina sorumlusuna ait
olacaktır.
Yıllık kontrol neticesinde,
asansörün çalışmasında can ve
mal güvenliği açısından bir
tehlike söz konusu ise;
asansörün çalışmasına can ve mal
güvenliği sağlanıncaya kadar
izin verilmez. Buna rağmen,
asansörün çalıştırılmasından
bina sorumlusu sorumludur.
Yıllık kontrol raporunun tanzim
ettirilmesinin takibi
sorumluluğu, asansörün bulunduğu
bina sorumlusuna aittir.
ASANSÖR FiRMASININ
YÜKÜMLÜLÜKLERi NELERDiR?
Asansörü monte eden veya onun
yetkili servisi, monte edilen
asansör için garanti süresi
boyunca aylık bakım ve servis
hizmetlerini vermek zorundadır.
Asansör monte edenle yetkili
servisi arasında yapılacak olan
yetkili servis sözleşmesi,
montaj ve revizyon konuları
hariç, sadece bakım ve servis
konularını içerir.
Asansör monte eden, yaptığı her
tip ve özellikteki asansörün
yedek parçalarını 10 (on) yıl
süreyle temin etmek ve
kendisince monte edilen asansöre
aylık bakım ve servis hizmeti
veren bir başka asansör monte
edenin veya onun yetkili
servisinin veya bina
sorumlusunun bu konudaki
talebini acilen ve normal piyasa
koşullarında karşılamak
zorundadır. Bununla birlikte
asansör monte eden, kendi bilgi
ve becerisini içeren ticari
sırları saklı kalmak kaydıyla,
yedek parçaların yanı sıra bakım
hizmeti verilebilmesini temin
eden diğer araç ve bilgileri de
ilgililere sağlar. Asansörü
monte eden, asansöre müdahale
edilmesine engel olunması
amacıyla çeşitli cihaz ve
şifreleme yöntemlerini kullanmış
ise, ilgilinin asansöre müdahale
edebilmesi için gerekli tüm
bilgi ve imkânı sağlamak
zorundadır.
Bakım yapan firmaca temin
edilecek asansör bakım
defterine, her bakımdan sonra
asansör bakımıyla ilgili yapılan
bütün işlemler işlenir. Bakım
defterine işlenecek kayıtların
bir nüshası bakım yapan firma
tarafından da muhafaza
edilecektir.
Bakım yapan firmalar,
asansörlerin bakımını bu
Yönetmelik’e uygun olarak
yapacak olup, can ve mal
güvenliği yönünden asansörün
risk taşıması durumunda, bina
sorumlusunu yazılı olarak
bilgilendirir.
Bakım işini üstlenen firma,
bakım sözleşmesi imzalanması
akabinde söz konusu asansör için
detaylı bir durum tespit raporu
hazırlayıp, bina sorumlusuna
verecektir.
Bakım yapan firma, bakımını
yaptığı asansörün durumu
hakkında talep edilmesi halinde,
ilgililere gerekli her türlü
bilgiyi verecektir.
Bakımı yapan firma, bina
sorumlusunun, iki kişiden az
olmamak üzere asansör sayısını
dikkate alarak belirleyeceği
sayıda kişiye acil durumlarda
kurtarma çalışması konusunda
eğitim vermek zorundadır.
Verilen bu eğitim bir tutanakla
kayıt altına alınacaktır. Ayrıca
kurtarma çalışmalarını içeren
talimat, kurtarma çalışmasını
yapacak olanların kolaylıkla
görebilecekleri yerlerde
muhafaza edilecektir. Bina
sorumlusu, eğitim alan kişilerin
değişmesi halinde yeni
görevlilere eğitim verilmesini
sağlayacaktır.
Yeni bileşenin karakteristikleri
orijinaliyle aynı olsa dahi
makine, asansör kabini, kapısı,
kontrol paneli, kılavuz ray gibi
bir ana bileşenin veya güvenlik
aksamının değiştirilmesi;
Asansörün yerinin değiştirilmesi
ve Asansörün hız, taşıyabildiği
yük vb. gibi herhangi bir
karakteristiğinin değiştirilmesi
de dahil modernizasyonu,
herhangi bir asansör monte eden
tarafından yerine
getirilmelidir.
Asansör bakımı yapılırken,
yürürlükte bulunan bakım ile
ilgili standartlar dikkate
alınmalıdır.
Bakım sözleşmelerinde bu
Yönetmelik’e aykırı hususlar yer
alamaz.
Yıllık kontrol, asansörün
bakımını üstlenen firma
nezaretinde
gerçekleştirilecektir.
iDARENiN YÜKÜMLÜLÜKLERi
NELERDiR?
Asansörün monte edildiği
binaya uygunluğuyla ilgili
işlemler, belediye veya belediye
hudutları dışındaki yapılar için
valilik veya ilgili kanunlar
çerçevesinde yapı ruhsatı
vermekle yetkilendirilen kurum
ve kuruluşlar tarafından
3/5/1985 tarihli ve 3194 sayılı
İmar Kanunu ve ilgili diğer
kanunlar ve bu kanunlar
kapsamında yürürlükte bulunan
mevzuata göre yürütülür.
Asansör Bakım ve İşletme
Yönetmeliği kapsamına giren
asansörlerin kayıt altına
alınması amacıyla, işletmeye
alınacak asansörler, belediyeye
veya belediye hudutları
dışındaki yapılar için valiliğe
veya ilgili kanunlar
çerçevesinde yapı ruhsatı
vermekle yetkilendirilen kurum
ve kuruluşlara tescil ettirilir.
Belediyeler veya belediye
hudutları dışındaki yapılar için
valilikler veya ilgili kanunlar
çerçevesinde yapı ruhsatı
vermekle yetkilendirilen kurum
ve kuruluşlarca yapılan
tesciller, altı aylık dönemler
itibarıyla asansörün bulunduğu
ildeki Bilim, Sanayi ve
Teknoloji İl Müdürlüğüne
listeler halinde bildirilir.
İlgili idare asansörlerin yıllık
kontrolleri için A tipi muayene
kuruluşu ile görevlendirme
sözleşmesi imzalayarak kontrol
işi için yetki verir ve
kamuoyuna gerekli duyuruları
yapar.
Bina sorumlusunca yıllık
kontrolüne izin verilmeyen
asansör, A tipi muayene kuruluşu
tarafından yapının bağlı
bulunduğu ilgili idareye
bildirilir ve yıllık kontrolü
yaptırılıncaya kadar asansörü
ilgili idare hizmet dışı
bırakır.
Yıllık kontrol faaliyetleri
kapsamında, bina sorumlusunca
kontrolüne izin verilmeyen veya
asansör monte eden veya onun
yetkili servisinin nezaret
etmekten imtina etmesi nedeniyle
kontrolü yapılamayan veya
kontrol neticesinde can ve mal
güvenliği açısından tespit
edilen uygunsuzluklara yönelik
gerekli düzeltme faaliyetleri
gerçekleştirilmeyen asansör,
yıllık kontrolü yapılıncaya
kadar veya gerekli düzeltme
faaliyetleri tamamlanıncaya
kadar, yapının bağlı bulunduğu
ilgili idare tarafından hizmet
dışı bırakılır.
| |