TIR -KONTEYNER-VAGON ÖLÇÜLERİ / YÜK TAŞIMA BİLGİLERİ
Konteyner Hacim Hesap | Koona Palet hesap programı | Vagon Gabari Hesap | Onpallet Palet Hesabı | Oversize Hesap | Konteyner Hesap Tablosu |
Konteyner Hesap Modulu | |||||
TIR ÖLÇÜLERİ (L = UzunlukW = Genişlik,H = Yükseklik,m3 = Toplam hacmi (m³) olmak üzere) | |||||
TIR TİPİ |
L |
W |
H |
m³ |
RESİM |
Tenteli TIR |
13.60 |
2.42 |
2.40 |
79 |
|
13.60 |
2.42 |
2.60-2.70 |
86-90 |
||
Jumbo TIR |
3.10 |
2.42 |
2.55 |
79 | |
9.10 |
2.42 |
2.75 |
|||
3.50 |
2.42 |
2.45 |
83 |
||
8.70 |
2.42 |
2.95 |
|||
|
|||||
Treylerli normal TIR (Optima) |
6.20 | 2.42 | 2.50 | ||
8.30 | 2.42 | 2.50 | 87 | ||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
Treylerli Jumbo TIR |
7.80 |
2.44 |
2.85 |
110 |
|
8.10 |
2.44 |
2.85 |
|||
Normal Açık TIR |
upto 18 |
2.44 |
- |
- |
|
Damperlı TIR |
- |
- |
- |
upto 25 |
|
Jumbo Açık TIR |
upto 18 |
2.44 |
- |
- |
|
Lowbed TIR |
- |
- |
- |
- |
BAZI ARAÇ ÖLÇÜLERİ
Araç Cinsi | Uzunluk | Genişlik | Yükseklik | Hacim |
Minibüs | 3.00m | 2.00m | 2.10m | 12 m3 |
Kamyonet | 3.00m | 2.00m | 2.10m | 12 m3 |
Araç Cinsi | Araç Resmi | Uzunluk | Genişlik | Yükseklik | Hacim |
Kamyon - 6 Teker | 4.80m | 2.05m | 2.25m | 21 m3 | |
Kamyon - 10 Teker | 7.20m | 2.45m | 2.50m | 40 m3 | |
Kırkayak Kamyon - 12 Teker | 8.20m | 2.45m | 2.70m | 55 m3 |
KONTEYNİR ÖLÇÜLERİ
20' DC / 40' DC Bazı ticari yazışmalarda bu tip konteynerlere "dry van" yada " standart" denilmesine rağmen, çoğunlukla " genel amaçlı " terimi daha uygundur. Uluslararası kullanıma uygun olarak uzunluk ve genişlik açısından dış ölçüleri sabit , yükseklikleri farklı olabilir. ıki kapıları olup sadece bir tanesi dışa doğru açılabilmektedir.Konteynerin kapısı kapatıldığında su ve hava geçirmez özelliği vardır. Konteyner imalinde kullanılan malzeme hem taşıma kapasitesi hem de volüm göz önüne alınarak seçilir. Genellikle çelik ve aluminyum kullanılır. Çelik konteynerlerin yükleme kapasitesi daha azdır, çünkü çelik daha ağırdır. 20' Üstü Açık / 40' Üstü Açık Tipik bir genel amaçlı konteynerin uzunluk ve genişlik ölçülerini taşır tek bir farkla "sabit bir üstü " yoktur.Konteynere kapıdan sığmayacak kadar uzun/geniş olan yüklerin ancak vinç yada benzeri araçlarla üstten konabileceği durumlarda kullanılır. En çok makina, mermer levhalar, aluminyum profiller vs taşınır. Open top konteyner çoğu zaman üstten taşması olan yükler içinde kullanılır. Yükleme sonrası bir branda ile sıkıca örtülür. Tabanı, ağır yükleri taşımasından dolayı biraz daha kalındır ve özel ekipman sınıfına girdiğinden navluna genellikle surcharge (ilave masraf) eklenir. 20' Flat Rack / 40' Flat Rack / 40' Kapanabilir Flat Rack Bazen kısaca "flat" olarak da adlandırılır. Bu tip konteynerin iki kenarı ve üstü yoktur. Bazen her iki baş kısmıda yerinden çıkarılabilir. Flat konteyner her iki yandan ve üstten taşmalı malların yüklenmesine uygunluğu nedeniyle navluna oldukça fazla surcharge eklenebilir. Konteynerin tabanı çok kalındır. 40' High Cube / 45' High Cube Bu tip konteynerler nispeten hafif fakat volümü yüksek malların taşınmasında kullanılır. Yükseklikleri normal 40' konteyner oranla 30 cm daha fazladır. 40' Reefer / 40' High Cube Reefer / 45' High Cube Reefer Konteynere takılan ve elektrik ya da disel motor ile çalıştırılan bir soğutma ünitesi ile, genellikle gıda ürünleri başta olmak üzere, diğer yüklerinde soğutma kontrollü olarak taşınmasında kullanılır. NAKLİYE AĞIRLIK HESABI-ÜCRET AĞIRLIĞI (CHARGEABLE WEIGHT) Bu değerlendirmenin yapılmasının başlıca sebepleri; ölçüler veya ağırlık yüzünden malın uçağa veya konteynere yüklenememesi gibi problemlerin önlenmesi ve nakliyecilerin maliyet hesabının (gerek havayolu, gerek armatör, gerekse forwarder açısından) bu değişkenlere göre önemli ölçüde değişebilmesidir.Her bir taşıma şekli için ücret ağırlığı farklı şekilde hesaplanır. Parsiyel deniz yolu yüklemelerinde 1 m³ = 1000 kg Hava yolu yüklemelerinde 1 m³ = 167 kg Parsiyel kara yolu yüklemelerinde 1 m³ = 333 kg Deniz yolu yüklemelerinde 1 m³= 1000 kg olarak dikkate alınır. Bu işlem sonucunda çıkan ücret ağırlığı / hacmi malın brüt ağırlığından / hacminden yüksek ise fiyatlandırmada malın brüt ağırlığı / hacmi değil, ücret ağırlığı / hacmi dikkate alınır. Örneğin; 150 x 200 x 50 cm ebatlarında (yani 1,5 m³hacminde) ve ağırlığı 100 kg olan bir malın ücret ağırlığı; Hava yolu ile 1,5 m³x 167 = 250 kg olacak ve bu mal gerçek ağırlığı olan 100 kg yerine 250 kg üzerinden fiyatlandırılacaktır. Deniz yolu yüklemesinde ise söz konusu malın gerçek ağırlığı olan 100 kg’ın hacimsel karşılığı 100/1000 = 0,1 m³olduğundan, fiyatlandırma 0,1 m³ üzerinden değil, gerçek hacim olan 1,5 m³ üzerinden yapılacaktır. Kara yolunda ise 1,5 m³x 333 = 500 kg olarak ücretlendirilecektir. Yani fiyatlandırmanın mantığı gerçek ağırlık/hacim ile ücret hacmi/ağırlığının karşılaştırılması, ve hangisi büyük ise ücretlendirmenin o değer üzerinden yapılmasıdır.Tüm bu hesaplamalara ek olarak, hava yolu yüklemelerinde her bir havayolunun kabul ettiği maksimum ölçülerin kontrol edilmesi ve bu ölçülerin aşılmamasına dikkat edilmesi gerekmektedir.Ayrıca yine havayolu yüklemelerinde malın ölçülerinin yüksek olması durumunda uçağa yüklenmesi kabul edilse bile havayolları bu tür mallar için özel bir ücret ağırlığı talep edebilmektedir, böyle mallar için sadece klasik ücret ağırlığı hesabı yeterli olmayacak ve havayollarından uygulayacakları özel bir ücret ağırlığı olup olmayacağının ayrıca kontrol edilmesi gerekecektir.Malın istiflenemez olması durumunda da hacim ve ücret ağırlığı hesaplaması yine değişecek ve ayrı bir hesaplama yapılması gerekecektir. Bazı havayolları ise istiflenemez malları kabul etmemektedir.
|
VAGON ÖLÇÜLERİ
Grup |
Grup Tanımı | Kısa Tanımı | İngilizce Açılımı | Türkçe Anlamı | Kullanıldığı Taşımacılık Türü |
E | Satıcı malı alıcının emrine kendi fabrikasından itibaren teslim eder. | EXW | Ex Work | Ticari İşletmede Teslim | Denizyolu,Karayolu,Havayolu,Deniz yolu,Çok araçlı taşımacılık |
F | Satıcı malı alıcının gösterdiği yere teslim eder. | FCA | Free Carrier | Taşımacıya Teslim | Denizyolu,Karayolu,Havayolu,Deniz yolu,Çok araçlı taşımacılık |
FAS | Free Alongside Ship | Gemi Yanında Teslim | Denizyolu | ||
FOB | Free On Board | Gemi Bordasında Teslim | Denizyolu | ||
C | Satıcı taşıma sözleşmesi yapmak zorundadır, ama ne kayıp ne hasar rizikosu nede yüklemeden sonra doğabilecek ek harcamaları üstlenir. | CFR | Cost And Freight | Mal Bedeli ve Taşıma | Denizyolu |
CIF | Cost, Insurance and Freight | Mal Bedeli, Sigorta ve Taşıma | Denizyolu | ||
CPT | Carriage Paid To | Taşıma, ...........'e ödenmiş | Denizyolu,Karayolu,Havayolu,Deniz yolu,Çok araçlı taşımacılık | ||
CIP | Carriage And Insurance Paid To... | Sigorta dahil taşıma, ....'e ödenmiş | Denizyolu,Karayolu,Havayolu,Deniz yolu,Çok araçlı taşımacılık | ||
D | Malın gönderildiği ülkeye kadar yaptığı yolculuğun açtığı bütün harcamaları ve rizikoları satıcının yükümlülüğüne bırakır. | DAF | Delivered At Frontier | Sınırda Teslim | Denizyolu,Karayolu,Havayolu,Deniz yolu,Çok araçlı taşımacılık |
DES | Delivered Ex Ship | Gemide Teslim | Denizyolu | ||
DEQ | Delivered Ex Quay | Rıhtımda Teslim | Denizyolu | ||
DDU | Delivered Duty Unpaid | Vergileri Ödenmemiş Teslim | Denizyolu,Karayolu,Havayolu,Deniz yolu,Çok araçlı taşımacılık | ||
DDP | Delivered Duty Paid | Vergileri ÖdenmişTeslim | Denizyolu,Karayolu,Havayolu,Deniz yolu,Çok araçlı taşımacılık |
Kısa Tanımı | Türkçe Anlamı |
A/a | Daima yüzer durumda |
a.a.r | Tüm risklere karşı |
Ari consignment note | Hava konşimentosu |
Airport of arrival | Varış hava limanı |
Airport of departure | Kalkış hava limanı |
Airway bill | Hava konşimentosu |
Always safely afloat | Her zaman yüzen durumda |
A.m. | Öğleden önceki saat dilimi |
Invoice Amounts | Fatura meblağı |
Approx | Aşağı yukarı, yaklaşık |
ARR | Varış saati |
B/L | Konşimento |
Booking | Rezervasyon |
Breakdown clause | Zaman kira anlaşmasına veya poliçelerine geminin bozulması, çarpışması veya donanım için kullanılır |
Breaking bulk | Gemiyi boşaltmaya başlama |
Brokerage | Broker (simsal)’ın kiralama sözleşmesiyle ilgili hizmetinden dolayı hakettiği komisyon |
B.S. | Ambarda istiflenmiş |
B.S.T. | İngiliz yaz saati |
Bulk | Dökme yük (bir ambalaj içinde bulunmayan yük, örneğin kömür) |
Bulk freight | Ağırlığı az ancak istif fakörü yüksek olan yük |
ca | Tahminen |
c.a.d. (c/d) | Vesaik mukabili |
c.a.f. : Coüt, assurance, fret,cif | Taşıma, yük |
c.i.f. | Malın bedeli, sigorta ve navlun |
cargo | Taşıma, yük |
Carriage | Taşıma, nakliye |
Carrier | Taşıyıcı |
c.o.d. | Masraflar alıcıya ait |
Certificate of origin | Menşei şahadtenamesi |
c. + f | Malın bedeli ve taşıma ücreti |
c. + i | Malın bedeli ve sigorta |
Charge | Masraf, harç, ücret |
Chargeable weight | Ücrete tabi ağırlık |
CIF | Mal bedeli olarak teslim |
c.i.f. + c | Malın bedeli, sigorta, navlun ve giderleri dahil |
c.i.f landed | Malın bedeli, sigorta, navlun ve bşaltma masrafları |
City Terminal Service | Şehir içi ternimal servisi |
c.k.d. | Taşınmak için tümüyle sökülüp kurulabilir |
Claims | Şikayetler |
c / o | Vasıtasıyla |
c.o.d. | Teslimde ödenmek üzere |
Collecting free | Varış limanında malı gemiden almak için ödenen ücret |
Commodity rates | Nakliyede uygulanan ücret tabloso |
Conditions of contract | Sözleşme koşulları |
Consignee | Malın alıcısı |
Consignment | Gönderilen mal, mal gönderme, sevkiyat |
Consignor | Mal göndericisi |
Consilidator | IATA’ya üye olan ve malları birleştirip toplu olarak sevk eden kuruluş |
Consular Invoice (C.I) | Tasdikli fatura |
c.o.s. | Harçları kiralayan ödeme |
CPT | Taşıma ücreti ödenmiş olarak teslim alma |
CRF | Mal bedeli ve navlun |
Current rates | Cari fiyatları |
Customs broker | Gümrük komisyoncusu |
Customs clearance | Gümrükleme işlemleri, gümrükten çekme |
Customs declaration | Gümrük beyannamesi |
DAF | Sınırda teslim |
d.d | Tehlikeli malların istif edildiği güverte |
DDP | Gümrük resmi ödenmiş olarak teslim |
DDU | Gümrük resmi ödenmeksizin teslim |
Dead freight | Pişmanlık navlunu |
Delivering carrier | Varış limanına ulaşan malları alıcıya ulaştıran taşımacı |
Delivery service | Teslimat servisi |
Demurrage | Demuraj |
DEP | Hareket zamanı |
DES | Gemide teslim |
DEQ | Rıhtımda teslim |
Dispatch Money | Sevkiyat ücreti, geminin yükleme veya boşaltmayı zamanından önce yapması durumunda ödenecek ek ücret |
d.i.c. | Geminin yük alma kapasitesi |
d.i.o. | Yanlız yüklemede ödenen sevkiyat ücreti |
d / p | Ödemenin yapılması karşılığında vesaikin yollanması |
Emergengy rates | Acil durumlarda konferansa bağlı gemilerin uyguladıkları tarife |
e.t.a. | Geminin tahmini varış zamanı |
E.T.C. | Muhtemel iş bitirme süresi |
Ex Ship | Gemide teslim |
EXW | İş yerinden teslim |
f.a.c. | Yükleme/boşaltma esnasında geminin tüm imkanları kullanılarak mümkün olduğunca işin hızlı yapılması |
f.a.s. | Uçakta teslim |
f.o.b. | Gemide teslim |
Force majeure | Mücbir sebep |
f.o.t. | Kamyonda teslim |
f.t. | Navlun piyasasında tüm komisyonların ve indirimlerin dahil olduğunu belirtir. |
Gateaway charges | Hava limanında yükün arttırılması için yapılan tüm masraflar |
General cargo rates | Karışık yükle ilgili ücret tablosu |
Goods | Emtia, mal |
Handling | Yükleme işlemleri |
Incoterms | Uluslararası ticari terimler |
N regular turn | Muntazam sırayla |
Landing charges | Boşaltma masrafları |
L / C | Akreditif |
Lines terms | Düzenli hat koşulları |
Livraison en cale | Bu şart sözleşmeye konulduğunda, alııcı malları geminin ambarında teslim almak zorunda ve her türlü boşaltma masrafı ve rizikosu kendisine aittir. |
L.S.&D charges | Boşaltma, depolama ve teslimat harçları |
L / T | Büyük ton:1016.047 kg |
Main port | Ana liman |
M/R | Yükün gemiye alındığı bildirilen ve ikinci kaptan tarafından veya onun adına imzalanan geçici olarak konşimento geçen ordino / makbuz |
n.o.p. | Başka bir şekilde temin edilmemektedir. |
Offload | Boşaltılmış yük |
Open rates | Açık tarife |
o.w.h. | Normal çalışma saatleri |
pd | Ödendi |
p.m. | Öğleden sonra |
p.o.d. | Teslimde ödemeli |
Shipment | Sevkiyat |
Subopen | Açık olma koşuluyla |
Surcharge | Sürşarj – liman tıkanması, sıkışması gibi nedenlerle geçici olarak fazla alınan navlun |
Thru B/L | Tek konşimento |
Trace | Yerine ulaşmayan sevkiyatlarla ilgili yapılan soruşturma |
u.c. | Olağan koşullar |
w / m | Navlunun ağırlığa veya hacme göre hesaplanması |