ALIŞVERİŞ MAĞAZA ve SİTELERİ
Trendyol
Ali Express Alışveriş sisteleri Ak Akçe Cimri (Fiyat Kıyas) Derimod Morhipo Kirmizibeyaz
Koçtaş Pttavm Getir   TcHibo Sinerji LCWaikiki İnce hesap
Evdeki Eczane Vitazon Amazon Ebay Alibaba Exporgin Decathlon

İNTERNETTEN ALIŞVERİŞ

Pazarlama alanında önemli yer edinen e-alışveriş sisteminde tuzağa düşmemenin ilk adımı, satıcı firmanın sözleşmesini okumaktan geçiyor. Bilgisayar ekranlarında görülüp beğenilen ürünlerin birebir aynı çıkmaması, ayıplı ürün ya da ürünün beğenilmemesi gibi durumlarda tüketicinin birçok hakkı bulunuyor. Özellikle internetten yapılan alışverişlerde "sözleşmeyi okudum" butonuna okumadan basılmamalı, bu sebeple ürünün satın alındığı firmayı tüketicinin kendi elleriyle haklı çıkarttır.

"CEP TELEFONU SİPARİŞ EDİYORSUNUZ, SALATALIK GELEBİLİYOR"

"Dünyada iyiler de olacak, kötüler de. Bugün bir cep telefonu sipariş ediyorsunuz, salatalık gelebiliyor. Eğer ilk salatalık mağduru şikayet etmeye çekinirse, hakkını tam olarak aramazsa, kötüler salatalığı 15 ay boyunca satarlar. İyilerin kazanmasını istiyorsak hakkımızı savunacağız. İnternetin dizginlenmesi, terbiye edilmesi tüketicinin mevzuattaki hakkı olan maddeleri uygulamasına bağlı. Bu durum hem bireysel olarak tüketiciye fayda sağlarken hem de ülkedeki sistemin daha düzenli çalışmasına vesile olacaktır."

Tüketicinin internet üzerinden satın aldığı ürünü herhangi bir sebep göstermeksizin 14 gün içinde beğenmediğiniz ya da ayıplı olan ürünü iade edebilirsiniz..

"GİZLİ AYIPLI MALDA İADE SÜRESİ YOK"

"Gizli ayıplı malda iade süresi yok. İki yıl önce bir mont almıştım. Ankara'ya bir görüşmeye giderken giydiğim bu montum yağmurda ıslandı. Montun sol tarafı yağmurdan buruştu, sağ tarafında bir deforme olmadı. Firmaya götürüp şikayetimi dile getirdiğimde ürün incelendi ve 'gizli ayıplı mal' olduğu kabul edildi. Ürünün fiyatı kadar yeni alışveriş yapmam sağlandı. Şimdi bu hak kullanılmadığı zaman toplum olarak yanlış yapmış oluyoruz."

Satıcı firmanın tüketici haklarını kısıtlamak için sözleşme metni hazırladıklarını ve tüketicinin sözleşmeyi okumadan butona bastığını ifade eden Bakal, "Müşteri hakkını gasbetmenin yolu, küçük küçük yazı karakterleriyle sözleşme oluşturup, büyük harflerle 'sözleşmeyi okudum' butonu yapmak. Bir an evvel ürünü satın almaya çalışan tüketicimiz de okumadan onay verip satıcının ekmeğine yağ sürüyor. Bilinçli tüketici olmak zorundayız."

Peki ama internetten alışveriş güvenli mi?

İnternetle ilgili bilgi güvenliği konusundaki endişeler elbette en çok e-ticarette kendini gösteriyor. Özellikle 1965-1979 yılları arasında doğan ve X kuşağı olarak sınıflandırılan insanların kafası internetten alışveriş yapmak konusunda büyük soru işaretleriyle dolu.

Kafalardaki soru işaretlerini noktaya dönüştürebilmek için internetten alışveriş yaparken bilmeniz gereken 8 şeyi sıraladık:

  1. Web sitesi demode bir görünüme sahipse o e-ticaret sitesine pek güven olmaz. İnterneti mağaza olarak kullanan bir şirket web sitesine gereken özeni göstermelidir. Ayrıntılı arama filtreleri, iletişim bilgileri, kargo takip, ürün bilgileri yeterli ve erişilebilir durumda mı, buna dikkat!
  2. Bir ürün piyasa değerinin çok altında satılıyorsa orada bir sıkıntı vardı. Elbette indirimler yapılabilir ama diğer sitelerle ve ürünün kendi fiyatı arasında dağlar kadar uçurum varsa uçurumdan düşebilirsiniz, düşmeyin!
  3. Alışveriş yapacağınız siteyi arama motorlarından ve sözlüklerden araştırın. İnsanlar memnun kalmış mı, şikayetler neler?
  4. Tarayıcıda, ödeme sayfası alanında sadece Https yazması risk göstergesidir. Örneğin e-ticarette gerekli şifrelemeyi sağlayan SSL sertifikasının kredi kartı ödeme sayfasında tarayıcının sağ alt köşede bulunup bulunmadığına dikkat edebilirsiniz.
  5. Alışveriş yapacağınız sitenin güvenlik sertifikası olup olmadığını mutlaka kontrol edin.
  6. Alışverişi tamamladıktan sonra ürün kodunu mutlaka saklayın ki ürünün nerede olduğunu kolayca takip edebilesiniz. Gerekirse kargo firmalarıyla iletişime geçin.
  7. Alışveriş yaptıktan sonra şikayetleriniz varsa mutlaka gerekli yerlere bildirin, internetten duyulmasını sağlayın. Olumlu düşüncelerinizi de elbette paylaşın ki insanlar iyi site hangisi kötü site hangisi bilsinler.
  8. İnternet kafe gibi ortak kullanım alanları olan yerlerdeki bilgisayarlardan alışveriş yapmayın. Kendi cihazlarınızı kullanın. Çünkü bazı kötü kalpli yöneticilerin olduğu internet kafelerde kredi kartı bilgilerinizi toplamak için pusuya yatmış kötü niyetli yazılımlar olabilir.

Her yeni güne yeni bir e-ticaret sitesi ile uyandığımız 2014 Türkiye’sinde, internet kullanıcılarının kafasında hala aynı soru dönüyor: İnternetten alışveriş yapmak güvenli mi? E-ticaret sektörüyle 1991 yılında tanışan Türkiye, aradan geçen 20 küsur yıla rağmen internetten alışveriş konusunda tutuculuğunu sürdürüyor. Bunun sebepleri arasında satın alınan ürünün tanıtıldığı gibi çıkmaması, kıyafetlerdeki beden uyuşmazlıkları ya da ürünün kalitesi ile ilgili tereddütler bulunmakla birlikte en büyük sebep, internetten alışverişin güvenli bulunmaması olarak gösterilebilir. Güvensizlik yalnızca internetten alışveriş ile sınırlı kalmıyor aslında. Genel olarak tüketicilerin sanal ortamda para aktarımı ile ilgili sorunu olduğunu, internet bankacılığında havale ve EFT işlemlerinin kullanım azlığı da destekliyor. Tüketicilerin büyük bir çoğunluğu, internetten alışverişin devlet güvencesinde olması gerektiğini düşünüyor.  Ticaret kanunun internetten alışveriş yapan tüketiciyi de koruyan maddeler içerdiği ise pek bilinmiyor. Peki, düşünüldüğü gibi internetten alışveriş yapmak gerçekten sakıncalı mı?

Öncelikle şunu belirtmek gerekiyor ki internetten alışveriş yapmak ile dışarıdaki herhangi bir mağazadan alışveriş yapmak arasında hiçbir fark yok. Hatta bir çok zaman internetten alışveriş yapmak fiziksel bir mağazadan alışveriş yapmaktan çok daha avantajlı hale gelebiliyor. Belli başlı birkaç noktaya dikkat ettikten sonra dilediğiniz bir e-ticaret sitesinden alışveriş yapmanızda hiçbir sakınca yok. Dikkat etmeniz gereken noktaları ise şu şekilde sıralayabiliriz.

1- İnternetten alışveriş yaparken akla gelen ilk soru “Kredi kartı bilgilerim başkasının eline geçer mi?” sorusu oluyor. Eğer alışveriş yaptığınız e-ticaret sitesi sunucu ile istemci arasındaki iletişimin şifrelenmiş bir şekilde yapılmasını sağlayan SSL Sertifikası’na sahipse, kredi kartı bilgilerinizin başkalarının eline geçmesi mümkün değildir. Yani bilgileriniz özel bir şifreleme sistemi ile bankanıza iletilir ve işlem  güvenli bir şekilde gerçekleştirilir.

2- E-ticaret siteleri sizden kredi kartı şifrenizi istemez. Eğer kredi kartı şifrenizi talep eden bir internet sitesi ile karşı karşıyaysanız bu sitenin güvenli olmadığından emin olabilirsiniz.

3- Alışveriş yapacağınız sitenin E-Ticaret Siteleri ve İşletmecileri Derneği’ne üye olup olmadığına ve iletişim bilgilerini paylaşıp paylaşmadığına dikkat edin. E-ticaret siteleri ticari unvanlarını, telefon, adres ve e-posta adreslerini tüketici ile paylaşmak zorundadırlar.

4- Satın aldığınız ürününün paketini kargo görevlisinin önünde açarak ürünün yanlış ya da hasarlı olup olmadığını kontrol edin. Gerekirse tutanak tutturarak ürünü teslim almadan geri gönderin.

5- Garanti belgesi ve faturayı elinizde bulundurduğunuz sürece normalde sahip olduğunuz tüketici haklarına, internetten yaptığınız alışverişlerde de sahipsinizdir. Bu yüzden bu iki belgeyi saklayın.

Bu gibi bazı standart noktalara dikkat etmeniz, sizi korumaya yetecektir. Bunlara dikkat ettikten sonra alışveriş yaptığınız sitenin size sunduğu PayPaliyzicoBKM Express gibi güvenli ödeme seçeneklerinden birini seçerek alışverişinizi tamamlayabilirsiniz. İnternet sitesinin size bu ödeme seçeneklerini sunuyor olması bile güvenli olduğunun en büyük kanıtıdır.